Ingezonden persbericht


MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - Belangenvereniging voor motorrijders

Persbericht - 29 mei 2007

Motorrijders verzetten zich in Tweede Kamer tegen Europese rijbewijseisen

Op woensdag 30 mei 2007 organiseert de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat van 14.00 tot 16.00 uur een hoorzitting over de aanpak van motorrijbewijzen als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn.

Voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereniging voor motorrijders, zal tijdens deze hoorzitting de bezwaren tegen de verdere verzwaring van het motorrijbewijs kenbaar maken.

De huidige situatie - In Nederland moeten kandidaten die jonger zijn dan 21 jaar het rijexamen afleggen op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 120 cc en een vermogen van minder dan 35 kW. Vervolgens krijgt men een beperkt rijbewijs A, waarmee men twee jaar lang mag rijden op een motorfiets met een vermogen van maximaal 25 kW. Deze motor mag niet meer vermogen hebben dan 0,16 kW per kilo ledig gewicht. Na twee jaar mag men, zonder opnieuw examen af te hoeven leggen, op iedere motorfiets overstappen, ongeacht het motorvermogen. Wie 21 jaar of ouder is heeft zogenaamde 'directe toegang'; men kan het examen afleggen op een motorfiets met een vermogen van 35 kW of meer en krijgt een onbeperkt motorrijbewijs.

De toekomst - De derde Europese rijbewijsrichtlijn voegt niet alleen een derde fase toe aan het huidige systeem, de beginnende motorrijder moet ook steeds opnieuw examen doen. Dit zal er voor Nederlanders op neer komen dat je dan vanaf je achttiende jaar een A1-rijbewijs kunt halen, aansluitend na twee jaar examen mag doen voor het A2-rijbewijs en weer twee jaar later examen mag doen voor het A-rijbewijs (onbeperkt motorvermogen). De motorrijder is dan minimaal 22 jaar voor hij of zij het volledige rijbewijs op zak heeft. Hoeveel geld en tijd de motorrijder met dit systeem aan opleiding en examens kwijt is, laat zich raden. Dit zal naar mening van de MAG het motorrijden zeker niet populairder maken onder jongeren. Voor directe toegang (direct examen doen om te mogen rijden met onbeperkt motorvermogen), zonder alles fases te doorlopen, wordt de leeftijd opgetrokken van 21 naar 24 jaar.

De Europese Commissie (EC) stelt dat het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer mensen op latere leeftijd beginnen aan 'zwaardere motorfietsen'. De stelling van de EC wordt echter niet onderbouwd met cijfers en/of statistieken waaruit blijkt dat motorrijders in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar vaker bij ongevallen betrokken zijn als gevolg van een groter motorvermogen. Al in 1997 stelt TNO in een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie dat er geen wetenschappelijk bewijs is om aan te nemen dat motorvermogen een belangrijke factor is bij motorongevallen. Ook TNO noemt gedrag en ervaring als cruciale factoren.

Uit de ongevalcijfers blijkt bovendien dat het aantal motordoden de afgelopen jaren wel degelijk significant is gedaald terwijl het aantal motorrijders is gestegen. Niet alleen wordt de keuzevrijheid voor beginnende motorrijders met deze richtlijn nog verder beperkt, de MAG ziet in de nieuwe regels ook een frontale Europese aanval op het motorrijden zelf, aangezien het reële risico bestaat dat door het steeds verder opschuiven van de leeftijdsgrens minder jonge mensen zullen gaan motorrijden en vanaf hun achttiende direct zullen kiezen voor vier wielen.

Naar mening van de MAG zijn een gedegen rijopleiding en de daarop volgende rijervaring belangrijker voor verkeersveilig gedrag dan het leeftijdsverschil tussen een 21- en een 24-jarige of een hoger motorvermogen. Juist omdat rijervaring zwaar weegt in het verkeersgedrag, pleit de MAG voor een lagere instapleeftijd voor het motorrijbewijs.



Ingezonden persbericht