Gemeente Amsterdam



Nieuws uit B&W
Besluiten van het College van Burgemeester en Wethouders Voorstellen aan de gemeenteraad Data en agenda's van raad en raadscommissies

Datum 30 mei 2007
Kenmerk 22

Persberichten

Wederom minder wapenincidenten in veiligheidsrisicogebieden Amsterdam verlengt preventief fouilleren in 2007

Amsterdam wijst opnieuw een deel van de stadsdelen Centrum en Zuidoost aan als veiligheidsrisicogebied (VRG) voor de duur van één jaar. Het college van B&W heeft kennis genomen van het voorstel van burgemeester Cohen om door te gaan met preventief fouilleren. Op 1 juli 2007 loopt de vijfde termijn van het preventief fouilleren af. In verband hiermee is de periode van 1 juli 2006 tot 31 maart 2007 geëvalueerd, zodat besloten kan worden over de toekomst van het preventief fouilleren en de veiligheidsrisicogebieden waarin dat plaatsvindt.

Ook de resultaten van de jaren daarvoor zijn in het onderzoek meegenomen. De resultaten van het preventief fouilleren vanaf 1 april 2003 t/m 31 maart 2007 zijn zeer positief te noemen. Uit de evaluatie blijkt dat het aantal wapenincidenten in deze gebieden voor de vijfde keer op rij aanzienlijk is gedaald.

Veiligheidsrisicogebieden Sinds het besluit van 20 november 2002, waarin de gemeenteraad heeft ingestemd met een wijziging van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV), heeft de burgemeester de bevoegdheid om mensen preventief te laten fouilleren. Men heeft toen gekozen voor een gebied binnen het stadsdeel Centrum en een gebied binnen het stadsdeel Zuidoost, waar een zeer hoge concentratie van wapenincidenten plaatsvond. Sinds 2003 is het aantal wapenincidenten in het VRG Zuidoost gedaald met 16,5% van 637 naar 532 en in het VRG Centrum met 34,6% van 864 naar 423.

Verlenging VRG
Ondanks deze positieve resultaten heeft men besloten de periode van preventief fouilleren in deze gebieden te verlengen met één jaar. Er is weliswaar sprake van een afname, maar de hoogte is nog steeds van een dusdanig niveau dat doorgaan met preventief fouilleren gerechtvaardigd blijft. Daarbij komt dat in sommige buurten in de VRG's er de afgelopen jaren sprake is van een stijging van het aantal wapenincidenten.

Hotspots in de rest van de stad Ook is gekeken naar het aantal wapenincidenten in de rest van de stad. Het afgelopen jaar is het aantal wapenincidenten in de gehele stad met 6,4% gestegen. Deze stijging komt geheel voor rekening van de gebieden in Amsterdam die niet zijn aangewezen als VRG. In de VRG's was er het afgelopen jaar namelijk sprake van een daling; voor de binnenstad was deze daling 15% en voor Zuidoost 10%. Uit de evaluatie blijkt dat er in de rest van de stad concentraties wapenincidenten zijn die hoger zijn dan in de hotspots die in de huidige aangewezen VRG's liggen. Nieuws uit B&W van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/archief Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml

30 mei 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 22 Bestuursdienst
Pagina 2 van 6

Aanbevelingen
In zeven hotspots buiten de VRG's is er sprake van een zorgelijke situatie. Het COT (Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement) dat de evaluatie heeft uitgevoerd, stelt voor om in twee daarvan tot preventief fouilleren over te gaan. De driehoek verzoekt alle vijf territoriale subdriehoeken na de zomer te komen met voorstellen over de manier waarop de incidenten, bijvoorbeeld door aanpak van huiselijk geweld en het houden van extra toezicht, in deze hotspots kan worden teruggedrongen.

Draagvlak bevolking
Dat er draagvlak is vanuit de bevolking voor preventief fouilleren blijkt uit enquêtes die onder de Amsterdamse bevolking zijn gehouden. Hieruit blijkt dat sinds de laatste enquête in 2005 het percentage voorstanders van preventief fouilleren is gestegen van 76% naar 81%. Een meerderheid van 78% heeft er geen moeite mee om zelf gefouilleerd te worden en tweederde van de Amsterdammers denkt dat de stad veiliger wordt door wapencontroles. De politie blijkt zeer zorgvuldig te werk te zijn gegaan. Dit wordt ondersteund door het feit dat er in het afgelopen jaar geen klachten zijn binnengekomen. Janet van der Meulen 552 3412

Aantal vergunningen voor winkeliers en bij kleine evenementen verminderd (al eerder op 25 mei gepubliceerd)

Voor kleine evenementen en voor winkeluitstallingen en reclameborden hoeft in de toekomst geen vergunning te worden aangevraagd. Het college van B&W heeft een voorstel aangenomen om voor drie vergunningen tot afschaffing over te gaan. In plaats daarvan komen er algemene regels waaraan winkeliers en andere Amsterdammers zich moeten houden. De APV en de Verordening op de stadsdelen moeten hiervoor worden gewijzigd.

Uniforme regels
Het bedrijfsleven ervaart een toename van de lastendruk als gevolg van de lokale vergunningen en de daaruit voortvloeiende administratieve rompslomp. Met het uitvoeren van deze voorstellen kan de gemeente een bijdrage leveren aan het verminderen van deze lastendruk. Zo hoeven winkeliers minder tijd te steken in het aanvragen van vergunningen en zijn ze minder geld kwijt aan het betalen van vergunningen. Veel vergunningen zijn op stadsdeelniveau bepaald, maar de uniforme regels zullen voor de gehele stad gaan gelden. De gemeente zal meer toezicht houden op het naleven van deze algemene regels. Door het vergemakkelijken van regels en het consequent handhaven ervan wordt het beleid van de gemeente Amsterdam overzichtelijker en eenduidiger.

Voordelen
Op jaarbasis worden ongeveer 800 vergunningen aangevraagd voor het organiseren van kleine evenementen en voor het plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte zoals uitstallingen en reclameborden bij winkels, plantenbakken en gevelbanken. Dit zal met het invoeren van de voorstellen niet meer nodig zijn. De winkeliers kunnen nu binnen deze algemene regels geldende voorwaarden deze voorwerpen plaatsen zonder dit te hoeven aan te vragen. Voor wat betreft kleinschalige evenementen geldt dat de Amsterdammer momenteel acht weken tevoren een vergunning moet aanvragen. Met de wijziging kan iemand twee weken tevoren bij zijn stadsdeel melden dat hij een evenement gaat houden. Ook hiervoor geldt dat men zich moet houden aan de voorwaarden die gelden voor de algemene regels.

Gebaseerd op het aantal van 800 vergunningen geldt voor Amsterdammers dat hiermee de kosten met ongeveer 96.000 euro worden verminderd. De gemeente zal

30 mei 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 22 Bestuursdienst
Pagina 3 van 6

legesinkomsten mislopen ( 87.500), maar de bestuurlijke lasten worden met ongeveer 75.500 verminderd.

Het Stedelijk Project Regelgeving en Handhaving heeft de voorstellen voorbereid in nauw overleg met de stadsdelen en met diverse gemeentelijke diensten, politie en brandweer. De voorstellen gaan de inspraak in voor ondernemers en andere Amsterdammers. Hierbij zullen ook de Kamer van Koophandel en de Winkelraad (MKB) worden betrokken.

Het Stedelijk Project onderzoekt momenteel ook andere vergunningen en regels. Zo lopen er onderzoeken of de vergunning voor het houden van een braderie kan worden vervangen door algemene regels, en het kortstondig plaatsen van puincontainers en rolsteigers in verband met (bouw)werkzaamheden. Het aanvragen van de vele vergunningen die een horecabedrijf nodig heeft worden vereenvoudigd door het ontwikkelen van een digitaal aanvraagformulier waarmee in één keer alle benodigde vergunningen kunnen worden aangevraagd. Ook is er een voorstel in voorbereiding om de gebruiksvergunning voor veel gebouwen te vervangen door algemene regels voor de brandveiligheid in gebouwen.

Burgemeester Cohen: "Met dit voorstel is een begin gemaakt met het verminderen van het aantal vergunningen. De komende jaren krijgt dit nog een verder vervolg. De ambitie van de gemeente is om tot 2010 20% van de vergunningen in algemene regels te vatten."

Ferry Houterman, voorzitter MKB-Amsterdam: "Het verminderen van vergunningen is een goede zaak en al jarenlang een hartenkreet van MKB-ondernemers. Dit is een eerste flinke stap in de goede richting, maar we hebben in Amsterdam nog een wereld te winnen. Zowel voor ambtenaren als voor ondernemers wordt het leven prettiger als vergunningen een langere en collectieve looptijd krijgen en als redelijk billijk ervaren worden. Complimenten voor burgemeester Cohen die elk jaar op de MKB-lenteborrel komt spreken en de Amsterdamse MKB-ondernemers op deze manier serieus neemt en laat merken dat hij daadwerkelijk luistert." Janet van der Meulen 552 3412

Andere A-besluiten
(genomen op basis van stukken en discussies)

Openbare Orde en Veiligheid
Het college heeft ingestemd met de notitie `Stand van zaken cameratoezicht Amsterdam'. In deze notitie werd een aantal acties genoemd dat tot medio 2008 loopt. Zo maakt de centrale stad afspraken met alle stadsdelen over het aanpassen van hun projecten zodat voldaan wordt aan de landelijke eisen. Ook stelt de centrale stad richtlijnen op die er voor zorgen dat de uitvoering van projecten door stadsdelen en politie gestroomlijnd en eenkennig uitgevoerd worden. Op basis van een lopend onderzoek zal worden beoordeeld of één uitkijkcentrale voor de projecten haalbaar dan wel wenselijk is. Er zal continu gekeken worden naar nieuwe projecten en naar experimenten met flexibel cameratoezicht.

Werk en Inkomen
Het college heeft ingestemd met de oprichting van G4-entiteit en ICT Sociale Diensten. De Sociale Diensten van de vier grote steden hebben in het najaar van 2005 het initiatief genomen om intensief te gaan samenwerken. De samenwerking is bedoeld om te komen tot goede ICT-ondersteuning van de vier diensten. Hierdoor wordt de dienstverlening aan de burger verbeterd en worden de prestaties verhoogd. Afzonderlijk is dit lastiger te realiseren. In het Meerjarenbeleidsplan Dienstverlening 2007-2010 is deze ontwikkeling al aangekondigd. Dit besluit wordt ook voorgelegd aan de colleges van B&W van de

30 mei 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 22 Bestuursdienst
Pagina 4 van 6

gemeenten Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Behandeling in de raadscommissie is op 21 juni en in de gemeenteraad op 4 juli.

Educatie
Het college gaat akkoord met de vaststelling van bedragen bedoeld in artikel 143 van de Wet op het primair onderwijs. Ook gaat het college akkoord met een uitkering voorschot overschrijdingsuitkering. Jaarlijks moeten de stadsdelen een opgave verstrekken van de uitgaven en de rijksvergoedingen. Voor 2007 is berekend dat de overschrijding bij het basisonderwijs 1.983.540 bedraagt. Voor het speciaal onderwijs wordt geen overschrijding begroot.

Sinds 1 januari 2002 is de naam van de Dienst Welzijn Amsterdam veranderd in de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO). Per 1 januari 2007 is een van de taken van DMO opgedragen aan de Dienst Zorg en Samenleven. De Verordening op de Dienst Welzijn Amsterdam zal worden ingetrokken en er wordt een instellingsbesluit DMO vastgesteld. Met de vaststelling van het instellingsbesluit DMO wordt deze verdeling geactualiseerd.

Het college gaat akkoord met de vaststelling van het plan van scholen basisonderwijs 2008-2011. Volgens een wettelijke bepaling (artikel 74 van de Wet op het primair onderwijs) moet de gemeenteraad jaarlijks voor 1 augustus het plan van nieuw te stichten basisscholen vaststellen. Zonder vermelding in het plan kan een nieuwe basisschool niet voor bekostiging door het rijk in aanmerking komen. De schoolbesturen moeten in de aanvraag de plaats van vestiging, de datum van ingang van de bekostiging, het voedingsgebied en de richting van de school aangeven. In het plan 2008-2011 is onderbouwd dat onder andere twee aangevraagde scholen volgens deze procedure voor opname in het plan in aanmerking komen: Het bestuur van de Stichting Islamitische Basisscholen Amsterdam (SIBA) en het bestuur van de Stichting Samenwerkingsscholen voor Katholiek/Protestants Christelijk basisonderwijs: een oecumenische school in het uitbreidingsgebied Overhoeks/Buiksloterham. Behandeling in de raadscommissie is op 21 juni.

Het college heeft ingestemd met de vaststelling van de uitgaven en rijksvergoedingen 1998 en 1999 openbaar speciaal onderwijs. Voor 1998 bedragen de werkelijke uitgaven 13.015.769 en de rijksvergoedingen 12.655.885. Voor 1999 bedragen de werkelijke uitgaven 13.727.159 en de rijksvergoedingen 13.598.239. De gemeenteraad is wettelijk verplicht de jaarlijkse uitgaven vast te stellen. Over de jaren 2000 en volgende jaren zijn nog niet alle gegevens van de stadsdelen ontvangen. Behandeling in de raadscommissie is op 21 juni en in de gemeenteraad op 29 augustus.

Jeugdzaken
Het college heeft ingestemd met de Meerjarenvisie Schoolverlichting voor preventie jeugdcriminaliteit. In het kader van het beleid Jeugd en Veiligheid financiert de gemeente voorlichting op scholen gericht op de preventie van jeugdcriminaliteit, vandalisme en vuurwerkmisbruik. De uitvoerder van deze voorlichting is Bureau Halt. De gemeente heeft jaarlijks 300.000 beschikbaar voor activiteiten op het gebied van coördinatie en uitvoering van schoolverlichting gericht op de preventie van jeugdcriminaliteit. Bureau Halt is per 19 december 2006 geprivatiseerd en ondergebracht bij Spirit, een jeugdzorginstelling.

Personeel en Organisatie
Het college heeft kennisgenomen van de eindevaluatie `Beweging in Amsterdam'. Doel van dit programma was het vergroten van de mobiliteit van de medewerkers van de gemeente Amsterdam. Het programma heeft geleid tot een aantal inhoudelijke successen, inzichten en leerpunten. De eindevaluatie eindigt met enkele aanbevelingen die gelden voor alle organisaties van de gemeente Amsterdam.

30 mei 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 22 Bestuursdienst
Pagina 5 van 6

Ruimtelijke Ordening
Het college stelt de gemeenteraad voor om in te stemmen met hogere geluidswaarden dan gesteld in de Wet geluidhinder voor het bestemmingsplan Laan van Spartaan in het stadsdeel Bos en Lommer. De hogere geluidswaarden worden aangevraagd voor nieuwe woningen en nieuwe onderwijsvoorzieningen. Het bestemmingsplan voorziet in de verandering van het voormalige Jan van Galensportpark tot een gemengd stedelijk gebied waarin sportvoorzieningen worden gecombineerd met ongeveer 1000 woningen, onderwijsvoorzieningen, kantoren en andere voorzieningen. Behandeling in de raadscommissie is op 20 juni en in de gemeenteraad op 4 juli.

Grondzaken
Het college heeft kennisgenomen van het bedrijfsplan voor het Slibdepot De Toekomst. Hierin staat dat de oprichting van een slipdepot op de plaats van het huidige gronddepot door het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA) wenselijk en haalbaar is. Het college stemt hiermee in. OGA en Waternet gaan samenwerken. Waternet stelt zich garant voor een slibaanvoer van 80.000 m³ per jaar voor een periode van vijf jaar. Hiermee kan een rendabele exploitatie worden gevoerd. Het college stemt in met de conceptsamenwerkingsovereenkomst tussen OGA en Waternet over het slibdepot voor de duur van de voor het depot afgegeven milieuvergunning (vijf jaar).

Verkeer, Vervoer en Infrastructuur Het college heeft ingestemd met een krediet van 5.360.000 voor het vervangen en aanpassen van verkeersregelinstallaties. In Amsterdam hebben ruim 360 kruispunten intussen verkeerslichten. Per jaar worden er ongeveer twaalf installaties technisch vervangen. Behandeling in de raadscommissie is op 27 juni.

Deelnemingen en Inkoop
Het college heeft ingestemd met de notitie `Heroverweging en beheersmatig aandacht gemeentelijke deelnemingen'. Daarin staan de plannen over de 41 gemeentelijke deelnemingen zoals Nuon (afstoten wanneer mogelijk), Schiphol (ongewijzigd aanhouden) en Stadsherstel (aanhouden) geformuleerd. Hierdoor is er nu veel meer inzicht in de stand van zaken wat betreft de gemeentelijke deelnemingen. De werkzaamheden van de afdeling Markt en Overheid die zich bezighoudt met deelnemingen, zal ingericht worden aan de hand van deze notitie die aangeeft welke mate van aandacht de deelneming vergt. Behandeling in de raadscommissie is op 28 juni.

Het college heeft kennisgenomen van het Jaarverslag 2006 van het GVB. Dit was het laatste jaar van het GVB als gemeentelijke dienst. Het resultaat over 2006 bedraagt 10,8 miljoen euro. Dit is 7 miljoen meer dan begroot. Het GVB keert 6% van het eigen vermogen uit aan de algemene dienst. Over 2006 is dit 5 miljoen. Dit stuk wordt ter kennisneming naar de leden van de raadscommissie gestuurd voor de vergadering op 28 juni.

B-besluiten
(routinematig; geen stukken)

Juridische Zaken
· Bezwaarschrift van een gewezen ambtenaar, voorheen werkzaam bij de Dienst Binnenwaterbeheer, tegen het niet verlenen van een vaste aanstelling na afloop van de tijdelijke aanstelling bij wijze van proef op 1 januari 2007. · Bezwaarschrift van een gewezen ambtenaar, voorheen werkzaam bij de Dienst Gemeentebelastingen, tegen ontslag door ongeschiktheid voor de verdere vervulling van zijn betrekking anders dan door ziekten of gebreken.

30 mei 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 22 Bestuursdienst
Pagina 6 van 6

· Bezwaarschrift van 19-03-2006, ingediend door een ambtenaar in dienst bij het GVB, gericht tegen besluit van B&W van 02-03-2006 over afwijzing functie. · Bezwaarschrift van een ambtenaar in dienst bij de Brandweer, gericht tegen het voornemen tot het opleggen van onvoorwaardelijk strafontslag en schorsing met inhouding van een deel van de bezoldiging.

Personeel en Organisatie
· Overgangsrecht FLO.
· Wijziging ARA in verband met invoering levensloopregeling.

Ruimtelijke Ordening
· Positieve advisering aan Gedeputeerde Staten over bestemmingsplan Kinselmeer, stadsdeel Amsterdam-Noord.

Kunst en Cultuur
· Afwijzing aanvraag Robodock voor extra subsidie van 200.000.

Sport en Recreatie
· Atlas Sportvereniging: waarderingssubsidie futsaltoernooi 2007. · 50 jarig jubileum Okeanos: waarderingssubsidie. · Rksv DCG Internationaal Jeugdtoernooi 2007: waarderingssubsidie.

Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten zijn in principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na de dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.

Raad en raadscommissies

Voor de actuele agenda's, inclusief de vergaderstukken, zie www.gemeenteraad.amsterdam.nl

De bovenstaande gegevens waren bekend op de dag voor de verschijningsdatum van deze publicatie. Informatie over de definitieve agenda's van de vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies kunt u enkele dagen tevoren krijgen in het Voorlichtingsloket van de gemeente Amsterdam. Daar liggen ook de bij de vergaderingen behorende stukken ter inzage.

Adres Voorlichtingsloket:
Stadhuis, Amstel 1, 1011 PN AMSTERDAM Telefoon 14 020


---- --