Gemeente Hengelo

Burgerjaarverslag 2006 verschenen

Burgemeester Kerckhaert presenteerde op dinsdag 29 mei het burgerjaarverslag 2006. Daarin brengt hij verslag uit over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van de burgerparticipatie. Ook bericht de burgemeester over klachtenafhandeling, de (internationale) samenwerking met andere gemeenten en het veiligheidsbeleid. Bijzondere aandacht is er dit jaar voor de totstandkoming van de wijkplannen Beckum/Oele en Hasseler Es.

Hoogte- en dieptepunten

In het burgerjaarverslag 2006 komen traditiegetrouw in vogelvlucht enkele hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar aan de orde, zoals de gemeenteraadsverkiezingen, de opening van het Publieksplein in het stadhuis, de uitslaande brand bij Blokker en de hete zomer met daaropvolgende wateroverlast. Verder komt de burgemeester terug op de toezeggingen die vorig jaar door hem in het burgerjaarverslag zijn gedaan.

Kwaliteit van de dienstverlening

In hoofdlijnen is de kwaliteit van de dienstverlening vergelijkbaar gebleven met 2005. Wel blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van de afdeling Burgerzaken dat de waardering voor de wachttijden hoger is dan in 2005: een 7,4 ten opzichte van een 7,0 in 2005. Op het gebied van de briefafhandeling valt er echter nog wel veel te verbeteren. In 2006 werd 41,5% van de brieven afgehandeld binnen zes weken, een percentage dat nog ver onder de gewenste norm van 80% binnen zes weken ligt. In het burgerjaarverslag leest u meer over de kwaliteit van de dienstverlening, waaronder ook zaken als telefoonbeantwoording, afhandeling van e-mail en digitale dienstverlening vallen.

Burgerparticipatie

Uit de omnibusenquête van 2006 blijkt dat Hengeloërs behoorlijk tevreden zijn met de manier waarop de gemeente haar inwoners informeert. Dit betekent niet dat het ook altijd goed gaat. In oktober 2006 is een werkconferentie gehouden over participatie en communicatie. Met de uitkomsten hiervan is onder andere een Participatiewijzer opgesteld en een checklist voor het organiseren van bewonersavonden. Die moeten leiden tot beter georganiseerde en opgezette bewonersbijeenkomsten.

In 2006 vond het eerste Trefpunt plaats, de eerste ervaringen hiermee zijn erg positief. De gemeente gaat door op het ingezette traject om zo de participatie en communicatie met en door Hengeloërs daar waar het kan zoveel mogelijk te benutten.

Het volledige burgerjaarverslag kunt af halen in de Gemeentewinkel in het stadhuis, telefoon (074) 245 9555 of e-mail gemeentewinkel@hengelo.nl.

U kunt het burgerjaarverslag ook hier bekijken, klik hier om het burgerjaarverslag te downloaden.