Prof. dr. Rob Koper benoemd tot hoogleraar-directeur OTEC

30.05.2007 / 11:11 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Open universiteit nederland

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft prof. dr. Rob Koper benoemd tot hoogleraar-directeur van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC). De benoeming gaat in op 1 september 2007.

OTEC
Het Onderwijstechnologisch expertisecentrum is een centrum met ruim 100 medewerkers en beschikt over ruim 20 jaar ervaring in het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van kwalitatief hoogwaardig, innovatief hoger onderwijs. Daarnaast biedt het OTEC sinds een aantal jaren ook de succesvolle masteropleiding Actief leren. OTEC wordt nationaal en internationaal erkend als hét expertisecentrum voor innovatief hoger onderwijs met nieuwe onderwijstechnologie en is actief in tal van nationale en Europese programma's en projecten.

CV
Rob Koper (14 maart 1957, Amsterdam) is vanaf 1987 in dienst van de Open Universiteit Nederland, sinds 1998 als hoogleraar. De laatste jaren was hij directeur van het onderzoek naar leertechnologieën bij OTEC. Hij was in die hoedanigheid onder andere verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Educational Modelling Language (EML), momenteel erkend als een open standaard door het IMS consortium (IMS Learning Design). Koper is projectleider van en neemt deel aan diverse door de Europese Commissie gesubsidieerde projecten. Zo is hij coördinator van het project TENCompetence (www.tencompetence.org). Hij heeft tweeëntwintig jaar ervaring op het gebied van leertechnologieën en heeft (had) talrijke rollen in management en adviesraden zoals de National Assessment Agency, lokale overheden, standaardisatieorganisaties (IMS, CEN/ISSS) en de Europese Commissie. Hij publiceert regelmatig in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften en is lid van diverse redactieraden van wetenschappelijke tijdschriften, programmacommissies, organisatiecomités van internationale conferenties en workshops. Zijn onderzoek is momenteel gericht op permanente persoonlijke competentieontwikkeling in gedistribueerde leernetwerken, waarbij inbegrepen het gebruik van geavanceerde leertechnologieën.