Peter Kortenhorst verbolgen over uitspraken Agnes Kant
30.05.2007 / 13:49 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Connexxion
Connexxion
Peter Kortenhorst verbolgen over uitspraken Agnes Kant
'Wederom probeert de SP, deze keer bij monde van Agnes Kant, de publieke opinie met
verkeerde feiten te bespelen. 'Dit stelt bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst van
Connexxion. In het kader van het debat in de Tweede Kamer hedenmiddag over de
marktwerking in de publieke sector gaf zij haar mening over de marktwerking in o.a. het
Openbaar Vervoer.
'Ik waardeer de mening van mevrouw Kant zeer. Zij heeft deze mening al jaren en staat
ervoor. Dit is ook een kenmerk van een conservatieve partij. Maar de markt om ons heen is
sterk veranderd en daarbij moet je een mening soms bijstellen. Vanmorgen vertelde mevrouw
Kant dat door de marktwerking bussen niet meer worden onderhouden. Ik nodig haar van
harte uit om dit bij ons bedrijf te komen toetsen. Ze zal zien dat de gemiddelde leeftijd
van bussen, juist door de marktwerking, is gedaald van rond de 9 jaar naar nog geen 5
jaar. Op dat punt heeft ze misschien gelijk, nieuwe bussen hebben nu eenmaal minder
onderhoud nodig. Onze bussen worden allemaal volgens een strak onderhoudsprotocol
onderhouden. Daarbij staat veiligheid van de voertuigen voorop. Ik snap haar opmerking
gezien de gebeurtenissen in Brabant. Maar dat was niet het gevolg van marktwerking maar
van het falende aanbestedingsbeleid van de provincie.'
Met name de uitspraak van mevrouw Kant over de prijsstijging van de kaartjes in het OV
verbaast Kortenhorst. 'Dit is juist precies wat mevrouw Kant wil. De decentrale overheid
bepaalt namelijk de prijs van het kaartje voor de reiziger. Dat is overigens vreemd in
een model van marktwerking. De prijs van kaartjes is de afgelopen jaren nauwelijks
gestegen terwijl de dieselprijzen torenhoog zijn geworden. Wij hebben als vervoersbedrijf
miljoenen moeten inleveren door het niet gelijke tred houden van de stijging van kosten
t.o.v. de stijging van inkomsten. Daarnaast heeft de overheid jarenlang vele miljoenen
bezuinigd. Desondanks heeft de reiziger meer gekregen voor elke euro die hij besteed aan
een kaartje in het OV. Met name in de regio's waar er aanbestedingen zijn geweest. Zo
zijn er meer lijnen gekomen, meer uren in de dienstregeling, nieuwe bussen en goedkopere
kaartsoorten.' In algemene zin stipte mevrouw Kant ook gevolgen voor het personeel aan.
'Er zou geen nascholing zijn. Meer dan 5000 medewerkers hebben de afgelopen jaren
trainingen gevolgd. Onze medewerkers vallen onder een CAO die met de vakbonden wordt
afgesproken. Connexxion wil absoluut geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden en we zijn
groot voorstander van één CAO voor het personenvervoer. Daarnaast heeft de
marktwerking honderden extra banen opgeleverd. We zijn nu op zoek naar 300 chauffeurs die
wij méér nodig hebben sinds de winst in Amstelland en Meerlanden. We hebben
op dit moment zelfs chauffeurs uit Düsseldorf moeten halen.'
Om nog even voor iedereen duidelijk te maken wat de marktwerking heeft bewerkstelligd,
somt Kortenhorst nog even de feiten op: 'In onze aanbestede gebieden is er een
reizigersgroei gerealiseerd van 11,5% tegen 2,5 % in de gebieden die niet zijn
aanbesteed. In de aanbestede gebieden in heel Nederland zijn de reizigers meer tevreden
over de kwaliteit van de dienstverlening dan in de niet aanbestede gebieden. Zij geven
een rapportcijfer van 7,3 in de aanbestede gebieden, tegen een 6,8 in de niet-aanbestede
gebieden. Kortom, de doelstelling van de WPV 2000, meer reizigers tegen een lagere prijs
is gehaald.'
Kortenhorst eindigt met een uitnodiging: 'Mevrouw Kant reageert van afstand op de situatie
in het Openbaar Vervoer. Wij hebben meerdere malen de SP uitgenodigd om van dichtbij te
zien waar wij als bedrijf voor staan en wat de gevolgen zijn van alle ontwikkelingen de
afgelopen jaren. Helaas is de SP nooit ingegaan op onze uitnodigingen. De uitnodiging
blijft uiteraard staan. Ik vind het ook een belediging voor de meer dan 14.000
medewerkers die dagelijks keihard bezig zijn om een goede dienstverlening neer te zetten.
Deze dienstverlening wordt neergezet als een slechte dienstverlening als gevolg van de
marktwerking. Ik verwacht dat mevrouw Kant vanmiddag tijdens het debat haar excuses zal
aanbieden aan deze medewerkers.'
/////////////////////////////////