Peter Kortenhorst verbolgen over uitspraken Agnes Kant

30.05.2007 / 13:49 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Connexxion

Connexxion

Peter Kortenhorst verbolgen over uitspraken Agnes Kant

'Wederom probeert de SP, deze keer bij monde van Agnes Kant, de publieke opinie met verkeerde feiten te bespelen. 'Dit stelt bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst van Connexxion. In het kader van het debat in de Tweede Kamer hedenmiddag over de marktwerking in de publieke sector gaf zij haar mening over de marktwerking in o.a. het Openbaar Vervoer.

'Ik waardeer de mening van mevrouw Kant zeer. Zij heeft deze mening al jaren en staat ervoor. Dit is ook een kenmerk van een conservatieve partij. Maar de markt om ons heen is sterk veranderd en daarbij moet je een mening soms bijstellen. Vanmorgen vertelde mevrouw Kant dat door de marktwerking bussen niet meer worden onderhouden. Ik nodig haar van harte uit om dit bij ons bedrijf te komen toetsen. Ze zal zien dat de gemiddelde leeftijd van bussen, juist door de marktwerking, is gedaald van rond de 9 jaar naar nog geen 5 jaar. Op dat punt heeft ze misschien gelijk, nieuwe bussen hebben nu eenmaal minder onderhoud nodig. Onze bussen worden allemaal volgens een strak onderhoudsprotocol onderhouden. Daarbij staat veiligheid van de voertuigen voorop. Ik snap haar opmerking gezien de gebeurtenissen in Brabant. Maar dat was niet het gevolg van marktwerking maar van het falende aanbestedingsbeleid van de provincie.'

Met name de uitspraak van mevrouw Kant over de prijsstijging van de kaartjes in het OV verbaast Kortenhorst. 'Dit is juist precies wat mevrouw Kant wil. De decentrale overheid bepaalt namelijk de prijs van het kaartje voor de reiziger. Dat is overigens vreemd in een model van marktwerking. De prijs van kaartjes is de afgelopen jaren nauwelijks gestegen terwijl de dieselprijzen torenhoog zijn geworden. Wij hebben als vervoersbedrijf miljoenen moeten inleveren door het niet gelijke tred houden van de stijging van kosten t.o.v. de stijging van inkomsten. Daarnaast heeft de overheid jarenlang vele miljoenen bezuinigd. Desondanks heeft de reiziger meer gekregen voor elke euro die hij besteed aan een kaartje in het OV. Met name in de regio's waar er aanbestedingen zijn geweest. Zo zijn er meer lijnen gekomen, meer uren in de dienstregeling, nieuwe bussen en goedkopere kaartsoorten.' In algemene zin stipte mevrouw Kant ook gevolgen voor het personeel aan. 'Er zou geen nascholing zijn. Meer dan 5000 medewerkers hebben de afgelopen jaren trainingen gevolgd. Onze medewerkers vallen onder een CAO die met de vakbonden wordt afgesproken. Connexxion wil absoluut geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden en we zijn groot voorstander van één CAO voor het personenvervoer. Daarnaast heeft de marktwerking honderden extra banen opgeleverd. We zijn nu op zoek naar 300 chauffeurs die wij méér nodig hebben sinds de winst in Amstelland en Meerlanden. We hebben op dit moment zelfs chauffeurs uit Düsseldorf moeten halen.'

Om nog even voor iedereen duidelijk te maken wat de marktwerking heeft bewerkstelligd, somt Kortenhorst nog even de feiten op: 'In onze aanbestede gebieden is er een reizigersgroei gerealiseerd van 11,5% tegen 2,5 % in de gebieden die niet zijn aanbesteed. In de aanbestede gebieden in heel Nederland zijn de reizigers meer tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening dan in de niet aanbestede gebieden. Zij geven een rapportcijfer van 7,3 in de aanbestede gebieden, tegen een 6,8 in de niet-aanbestede gebieden. Kortom, de doelstelling van de WPV 2000, meer reizigers tegen een lagere prijs is gehaald.'

Kortenhorst eindigt met een uitnodiging: 'Mevrouw Kant reageert van afstand op de situatie in het Openbaar Vervoer. Wij hebben meerdere malen de SP uitgenodigd om van dichtbij te zien waar wij als bedrijf voor staan en wat de gevolgen zijn van alle ontwikkelingen de afgelopen jaren. Helaas is de SP nooit ingegaan op onze uitnodigingen. De uitnodiging blijft uiteraard staan. Ik vind het ook een belediging voor de meer dan 14.000 medewerkers die dagelijks keihard bezig zijn om een goede dienstverlening neer te zetten. Deze dienstverlening wordt neergezet als een slechte dienstverlening als gevolg van de marktwerking. Ik verwacht dat mevrouw Kant vanmiddag tijdens het debat haar excuses zal aanbieden aan deze medewerkers.'

/////////////////////////////////