Gemeente Deurne

30-05-2007
Plustaxi voor iedereen in Deurne
De gemeente Deurne wil Plustaxi toegankelijk maken voor iedereen in Deurne. Nu kunnen alleen nog 65-plussers en Wmo-ers (mensen met een beperking) gebruik maken van Plustaxi.
Dit voorstel gaat het college van burgemeester en wethouders voorleggen aan de gemeenteraad.

Het college gaat het voorstel aan de gemeenteraad aanbieden in twee varianten.
In de eerste variant gaan 65-plussers en Wmo-ers EUR 0,56 per zone betalen. Alle andere inwoners van Deurne, die nu geen gebruik mogen maken van Plustaxi, gaan EUR 1,34 per zone betalen. Deze uitbreiding van het systeem gaat naar schatting EUR 30.000,- à EUR 40.000,- per jaar extra kosten.
De tweede variant onderscheidt zich in één onderdeel van de eerste variant. De leeftijdsgrens van de doelgroep 65-plus wordt opgetrokken naar 70-plus. Dus binnen deze variant betalen 70-plussers en Wmo-ers EUR 0,56, de rest betaalt EUR 1,34. Dit levert een voordeel van EUR 8.000,- à EUR 9.000,- per jaar op het huidige systeem. Als de gemeenteraad het voorstel goedkeurt, kan de nieuwe Plustaxi in augustus 2008 van kracht gaan.

Het huidige tarief voor Wmo-ers is EUR 0,42 en voor 65-plussers EUR 0,52. Na indexcorrectie zou dat in 2009 respectievelijk EUR 0,45 en EUR 0,56 zijn.

Plustaxi rijdt in het gebied van de gemeente Deurne en rijdt naar Asten, Helmond, Bakel, Milheeze, Ysselsteyn, Evertsoord, Griendtsveen en Meijel. Men kan gebruik maken van Plustaxi zeven dagen per week van 9.00 uur s morgens tot 1.00 uur s nachts. Verder heeft het systeem nog enkele beperkingen zoals het tijdig aanvragen van een rit en het gecombineerd reizen met anderen.

Het voorstel van B en W vloeit voort uit een onderzoek dat de gemeente Deurne heeft gehouden naar de mogelijkheden voor een Collectief Vraagafhankelijk Vervoersysteem (C.V.V.). Een C.V.V. is een vervoerssysteem met een gemeenschappelijk karakter waarbij men het gebruik van tevoren moet aanmelden. Het voertuig rijdt niet wanneer er geen aanmeldingen zijn. Dit in tegenstelling tot gewoon openbaar vervoer waarbij bijvoorbeeld bussen en treinen op vaste tijden een vaste route rijden.
In het onderzoek is bekeken welke vormen van vervoer er allemaal in Deurne zijn en welke mogelijkheden er zijn om vervoer te combineren. De bedoeling van het onderzoek is om te komen tot een systeem waarbij wordt gezorgd voor een adequate vervoervoorziening voor mensen met een mobiliteitsbeperking en waarbinnen het open vervoer wordt gestimuleerd. Verder moeten de vervoersvoorzieningen in de kleine kernen worden behouden en zo mogelijk uitgebreid.