Volop ideeën om onderwijs aantrekkelijker te maken

30.05.2007 / 16:42 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Centrum arbeidsverhoudingen

Centrum arbeidsverhoudingen

Den Haag 30 mei 2007

Volop ideeën om onderwijs aantrekkelijker te maken

De Amsterdamse wethouder van Onderwijs Hennah Buyne heeft aan Marja van Bijsterveldt, staatssecretaris van Onderwijs, een boekje aangeboden met tientallen voorstellen uit het veld om werken in het onderwijs aantrekkelijker te maken.

Dat gebeurde op 30 mei bij het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt in Den Haag. Het boekje 'Gezocht: 100.000 leraren - Gevonden: de oplossingen!' is een uitgave van het APO (Amsterdams Platform Onderwijsarbeidsmarkt), het SBO en De Rode Hoed.

Buyne sprak de wens uit dat de pas ingestelde Commissie Leraren haar voordeel doet met de voorgestelde oplossingen uit het boekje. Deze commissie onder leiding van Alexander Rinnooij Kan buigt zich onder meer over het lerarentekort. Van Bijsterveldt noemde het boekje een belangrijke inspiratiebron voor de commissie.

'Wat ik lees komt overeen met wat ik de afgelopen tijd gehoord heb in mijn gesprekken met docenten. Ik denk dat het boekje een representatief beeld geeft van wat er in het veld leeft.' Van Bijsterveldt was het met wethouder Buyne eens dat de eigen professionele verantwoordelijkheid van de leerkrachten veel meer aandacht moet krijgen. De toegenomen autonomie van het onderwijs is naar haar mening nog te veel blijven hangen op het niveau van bestuur en management.

Volgens Van Bijsterveldt is een snelle en brede aanpak nodig, want in de periode tot 2015 zijn tenminste 60.000 leraren nodig in het primair onderwijs en 47.000 in het voortgezet onderwijs. Studenten moeten gestimuleerd worden voor het vak te kiezen; jonge docenten moeten behouden blijven en oudere langer actief betrokken. Ook de komst van voldoende 'zij-instromers' is van groot belang.

Volgens het onderwijsveld zijn er vier onderwerpen waarmee onderwijs en overheid aan de slag moeten: geef het onderwijs terug aan de leraar, haal de school uit zijn isolement, vergroot de vijver en moderniseer de arbeidsorganisatie.

In een werkconferentie en een openbaar debat is aan schoolleiders, leraren, bestuurders, pedagogen, vertegenwoordigers van vakorganisaties, politici en ouders gevraagd met concrete ideeën te komen om knelpunten in de onderwijssector op te lossen. Eén van die knelpunten is dat in de komende zeven jaar bijna driekwart van de leraren in het voortgezet onderwijs vertrekt. Het primair onderwijs krijgt vooral met een groot tekort aan schoolleiders te maken.

Bovenaan de prioriteitenlijst van het onderwijsveld staat het teruggeven van het onderwijs aan de docent. Leerkrachten moeten als professionals zelf vorm kunnen geven aan hun werk. Dat verhoogt het plezier in het werk en behoudt docenten voor het vak. Onderwijsorganisaties en overheid moeten ervoor zorgen dat de professionaliteit van de docent weer centraal komt te staan.

Scholen kunnen zelf veel doen aan de aantrekkelijkheid van werken in het onderwijs. Bijvoorbeeld door zich open te stellen voor de buitenwereld. Contacten met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties leveren nieuwe oplossingen en inspiratie op. Een open opstelling zal er ook toe leiden dat mensen vanuit andere sectoren gemakkelijker de overstap naar het onderwijs maken. Het onderwijs zal ook kritisch moeten kijken naar zijn organisatie en zijn arbeidsvoorwaarden. Mensen werken graag in organisaties die 'gesmeerd' lopen en waar prestaties waardering krijgen.

Het boekje is te downloaden van www.onderwijsarbeidsmarkt.nl.


---