Volop ideeën om onderwijs aantrekkelijker te maken
30.05.2007 / 16:42 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Centrum arbeidsverhoudingen
Centrum arbeidsverhoudingen
Den Haag 30 mei 2007
Volop ideeën om onderwijs aantrekkelijker te maken
De Amsterdamse wethouder van Onderwijs Hennah Buyne heeft aan Marja van Bijsterveldt,
staatssecretaris van Onderwijs, een boekje aangeboden met tientallen voorstellen uit het
veld om werken in het onderwijs aantrekkelijker te maken.
Dat gebeurde op 30 mei bij het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt in Den Haag. Het boekje
'Gezocht: 100.000 leraren - Gevonden: de oplossingen!' is een uitgave van het APO
(Amsterdams Platform Onderwijsarbeidsmarkt), het SBO en De Rode Hoed.
Buyne sprak de wens uit dat de pas ingestelde Commissie Leraren haar voordeel doet met de
voorgestelde oplossingen uit het boekje. Deze commissie onder leiding van Alexander
Rinnooij Kan buigt zich onder meer over het lerarentekort. Van Bijsterveldt noemde het
boekje een belangrijke inspiratiebron voor de commissie.
'Wat ik lees komt overeen met wat ik de afgelopen tijd gehoord heb in mijn gesprekken met
docenten. Ik denk dat het boekje een representatief beeld geeft van wat er in het veld
leeft.' Van Bijsterveldt was het met wethouder Buyne eens dat de eigen professionele
verantwoordelijkheid van de leerkrachten veel meer aandacht moet krijgen. De toegenomen
autonomie van het onderwijs is naar haar mening nog te veel blijven hangen op het niveau
van bestuur en management.
Volgens Van Bijsterveldt is een snelle en brede aanpak nodig, want in de periode tot 2015
zijn tenminste 60.000 leraren nodig in het primair onderwijs en 47.000 in het voortgezet
onderwijs. Studenten moeten gestimuleerd worden voor het vak te kiezen; jonge docenten
moeten behouden blijven en oudere langer actief betrokken. Ook de komst van voldoende
'zij-instromers' is van groot belang.
Volgens het onderwijsveld zijn er vier onderwerpen waarmee onderwijs en overheid aan de
slag moeten: geef het onderwijs terug aan de leraar, haal de school uit zijn isolement,
vergroot de vijver en moderniseer de arbeidsorganisatie.
In een werkconferentie en een openbaar debat is aan schoolleiders, leraren, bestuurders,
pedagogen, vertegenwoordigers van vakorganisaties, politici en ouders gevraagd met
concrete ideeën te komen om knelpunten in de onderwijssector op te lossen.
Eén van die knelpunten is dat in de komende zeven jaar bijna driekwart van de
leraren in het voortgezet onderwijs vertrekt. Het primair onderwijs krijgt vooral met een
groot tekort aan schoolleiders te maken.
Bovenaan de prioriteitenlijst van het onderwijsveld staat het teruggeven van het onderwijs
aan de docent. Leerkrachten moeten als professionals zelf vorm kunnen geven aan hun werk.
Dat verhoogt het plezier in het werk en behoudt docenten voor het vak.
Onderwijsorganisaties en overheid moeten ervoor zorgen dat de professionaliteit van de
docent weer centraal komt te staan.
Scholen kunnen zelf veel doen aan de aantrekkelijkheid van werken in het onderwijs.
Bijvoorbeeld door zich open te stellen voor de buitenwereld. Contacten met het
bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties leveren nieuwe oplossingen en inspiratie
op. Een open opstelling zal er ook toe leiden dat mensen vanuit andere sectoren
gemakkelijker de overstap naar het onderwijs maken. Het onderwijs zal ook kritisch moeten
kijken naar zijn organisatie en zijn arbeidsvoorwaarden. Mensen werken graag in
organisaties die 'gesmeerd' lopen en waar prestaties waardering krijgen.
Het boekje is te downloaden van www.onderwijsarbeidsmarkt.nl.
---