Gemeente Leiden

UITNODIGING voor de pers

Opening tentoonstelling "Mijn Eigen Spel", ontwerpen van Leidse hoogbegaafde kinderen

Op woensdag 30 mei a.s., 15.00 uur, opent wethouder Gerda van den Berg (Onderwijs, Welzijn en Zorg) een tentoonstelling met spellen die gemaakt zijn door Leidse hoogbegaafde kinderen uit het basisonderwijs. De feestelijke handeling vindt plaats in het atrium van het stadhuis.

Leidse hoogbegaafde kinderen hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan het project "Mijn Eigen Spel". Vanuit het niets hebben zij spellen ontwikkeld en gerealiseerd, vanaf het opstellen van de spelregels tot aan het produceren van de benodigde pionnen. De komende weken worden twaalf van deze spellen in de vitrines van het stadhuis tentoongesteld. Wethouder Gerda van den Berg zal tijdens de openingshandeling (samen met één van de leerlingen) een spel 'in gebruik nemen' door het te gaan spelen.

Leids Onderwijs Project
In Leiden komen wekelijks hoogbegaafde kinderen uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs bijeen. Een halve dag per week werken zij gezamenlijk en individueel aan hun ontwikkeling, op basis van individuele belangstelling. Zij worden hierbij begeleid door Willeke van der Molen van Bright Kids. Er is onder andere aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, presenteren, spelletjes, culturele activiteiten en samenwerken. Door wekelijks bij elkaar te komen kunnen de kinderen beter functioneren, zowel op school als sociaal.

Leidse leerlingen
De hoogbegaafdenklas is er voor kinderen met een gewaarmerkt testrapport hoogbegaafdheid. Deze kinderen hebben het vaak moeilijk op de basisschool, omdat zij niet voldoende prikkels krijgen en merken dat zij 'anders' zijn dan hun klasgenoten. De gemeente Leiden stimuleert de ontwikkeling van deze bijzondere talenten al sinds 1995.

Meer informatie over de hoogbegaafdenklas kunt u vinden op www.leiden.nl/hoofbegaafd.

Nadere informatie:
Fons Delemarre, Bureau Communicatie gemeente Leiden, tel. (071) 516 50 55

U bent van harte uitgenodigd om bij de officiële opening aanwezig te zijn.


---- --