Persberichten Heuvelrug, 08.45 uur

Utrecht, 30-05-2007

Zwaar onder invloed

VEENENDAAL-Op dinsdagavond werd een dronken bromfietser van de weg geplukt. Omstreeks 18.30 uur kregen agenten de melding dat een 30-jarige man op een bromfiets probeerde te rijden over de Wageningselaan. De man viel meerdere keren van zijn bromfiets en keek wat versuft voor zich uit. Agenten spraken hem aan en roken een sterke alcohollucht. De man was niet meer in staat goed te blazen en van hem werd een bloefproef afgenomen. Onderzoek moet uitwijzen of de man inderdaad te veel heeft gedronken.

Snelheidscontroles handhavingsproject

DRIEBERGEN-RIJSENBURG Vanaf begin maart 2007 voert de politie intensieve verkeerscontroles uit op de Engweg, Hogesteeg en Akkerweg. Reacties van omwonenden geven aan dat zij tevreden zijn met deze inzet.

Resultaten

Uit tussentijdse metingen, blijkt dat de snelheid op de Akkerweg en Engweg enigszins is gedaald sinds de controles worden uitgevoerd. Het percentage overtreders op de Hogesteeg is constant: deze stond en staat op 6%. Op de Akkerweg reed 13% in november 2006 sneller dan de toegestane 50 km/h. In een meetweek in mei dit jaar blijkt dit percentage te zijn gedaald tot 10,6%. De Engweg liet eind vorig jaar een overtredingenpercentage zien van 23%, in mei is dit teruggebracht tot 21,7%.

De afgelopen weken zijn bijna 445 voertuigen gecontroleerd. Hiervan overtraden 14 passanten de snelheidsgrens van de toegestane 50 km/h. Dit komt neer op een percentage van 3,1%. De hoogstgemeten snelheid was 67 km/h.

Het aantal overtredingen blijkt dus nogal mee te vallen. Toch hebben onwonenden eerder aangegeven zich onveilig te voelen in het verkeer. De reden hiervan blijkt te zijn dat passanten vooral uit fietsers bestaan die zich regelmatig onveilig voelen vanwege de indeling van de weg. Door veel variaties in de breedte van de weg komen ze in de knel met gemotoriseerd verkeer. Het onveiligheidsgevoel wordt waarschijnlijk nog meer vergroot door het ontbreken van fietspaden en de lichtwisseling doordat op bepaalde plekken veel bomen langs de kant van de weg staan.

Reden handhavingsproject

Uit de ongevallencijfers blijkt dat in de praktijk weinig ongevallen gebeuren op de Engweg en omgeving. Toch ervaren omwonenden de verkeerssituatie als onveilig. Omdat de gemeente deze ervaringen serieus neemt, zijn er afspraken gemaakt met de politie en het openbaar ministerie over controles. De politie heeft een speciaal team beschikbaar om in dit soort situaties te starten met intensieve verkeerscontroles. Na elke vier weken van handhaving wordt een periode van nameting ingelast om te bekijken wat de effecten van de verkeerscontroles zijn. Na ongeveer vijf maanden evalueren de betrokken partijen het project. Op basis daarvan wordt besloten over eventuele aanpassingen aan de weg.