Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: Detaillisten veel last van opengebroken straten Datum: 30/05/2007

Den Haag, 30 mei 2007

DETAILLISTEN VEEL LAST VAN OPENGEBROKEN STRATEN

Opengebroken en afgesloten straten veroorzaken veel overlast voor ondernemers in de detailhandel. In 2006 heeft maar liefst 32% van de ondernemers daarmee te maken gehad. De helft van hen geeft aan dat de gemeente voldoende gedaan heeft om de winkel goed bereikbaar te houden, de andere helft juist niet. De overlast heeft in maar liefst 43% van de gevallen geleid tot een lagere omzet. In de meeste gevallen gaat het om een beperkt omzetverlies. Ruim een op de vijf ondernemers met overlast van opengebroken of afgesloten straten noemt echter een omzetverlies van meer dan 10%. Dat blijkt uit het ondernemerspanel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), een representatief kwartaalonderzoek onder ruim 700 ondernemers in de detailhandel.

Detaillisten positief over omzet
De ondernemers zijn wel positief over de verwachte omzet. Ruim 52% van de Nederlandse detaillisten verwacht in het tweede kwartaal van 2007 meer omzet te halen dan in hetzelfde kwartaal van 2006. Het aantal optimistische ondernemers is toegenomen ten opzichte van de eerdere meting in januari 2007. Ongeveer een op de tien rekent op een lagere omzet. De rest gaat uit van een even grote omzet. Grotere bedrijven blijken overigens aanzienlijk vaker positief te zijn over de omzetverwachting dan bedrijven met weinig of geen personeel. Ook tussen branches is er een verschil. Ondernemers in de non-foodsector verwachten vaker een omzetstijging dan ondernemers in de foodsector. In de non-foodsector zijn ondernemers dit kwartaal ook opvallend positiever dan in het eerste kwartaal van dit jaar.

Ondernemerspanel
Het HBD-ondernemerspanel wordt gevormd door 700 ondernemers die ieder kwartaal telefonisch worden geïnterviewd. Doordat ieder kwartaal vaste items aan de orde komen maakt de monitor het mogelijk een ontwikkeling in de tijd aan te geven: de stemmingsindex. Daarnaast komen ieder kwartaal wisselende themaâs aan bod zoals veiligheid, sociale zekerheid en ruimtelijke ordening. Op deze wijze kan het Hoofdbedrijfschap Detailhandel inspelen op actuele ontwikkelingen in de sector detailhandel.