Zoetermeers ict-bedrijf Planteq opent vestiging in Second Life

30.05.2007 / 09:03 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Hvr communicatie

Hvr communicatie

Zoetermeers ict-bedrijf Planteq opent vestiging in Second Life

De virtuele wereld krijgt Zoetermeer steeds meer in zijn greep. Nadat de gemeente het voortouw nam om in Second Life een stadhuis te openen, volgt het Zoetermeerse automatiseringsbedrijf Planteq dat voorbeeld. Een helpdesk die vijf dagen per week open is, biedt klanten extra ondersteuning. 'Wij willen ervaring opdoen in deze vorm van dienstverlening zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn' zegt directeur Holmer Roelvink.

Actief zijn in de virtuele wereld die Second Life heet? Die kans moet je niet aan je voorbij laten gaan, vindt het Zoetermeerse bedrijf Planteq. Toen Zoetermeer enkele maanden geleden als eerste gemeente van Nederland binnenstapte in Second Life was Planteq direct enthousiast. 'Je hoort vaak sceptische geluiden dat Second Life maar een hype is of een aardig spelletje en dat je als bedrijf er niets te zoeken hebt. Wij zien dat anders en zijn ervan overtuigd dat binnen Second Life nieuwe mogelijkheden van klantgericht werken en dienstverlening gaan ontstaan,' aldus mededirecteur Matthijs Verbraeck.

Opdoen van ervaring
Het gaat vooral om het opdoen van ervaring, vult Holmer Roelvink aan. 'We zijn een gespecialiseerd en innovatief bedrijf dat graag voorop loopt in dienstverlening. Wij zien onze deelname aan Second Life dan ook als een logische stap. De ontwikkelingen op Second Life, of een variant daarvan, kunnen zomaar een grote vlucht gaan nemen. Je kunt het vergelijken met webwinkels. Niemand had een paar jaar geleden kunnen denken dat die zo populair zouden worden. Zo kunnen er op Second Life ook ontwikkelingen plaatsvinden die zo belangrijk zijn dat je die als bedrijf niet kunt missen. Wij willen deze ontwikkelingen op de voet volgen zodat we altijd up-to-date zijn.' Dat Second Life veel meer dan een spelletje is, bewijst volgens hem ook dat grote bedrijven als ABN-AMRO en uitzendbureau Randstad serieus werk maken van hun activiteiten in de virtuele wereld. Bovendien verwacht Roelvink dat ook andere Zoetermeerse bedrijven het voorbeeld van Planteq gaan volgen. Zo is de financiële dienstverlener FPN Groep het tweede bedrijf uit de stad dat diensten gaat aanbieden op de wondere wereld die Second Life heet. Planteq heeft van de gemeente Zoetermeer een stuk grond gehuurd - voor een bedrag van 300 harde euro's per jaar - om zijn kantoor op te bouwen. Directeur Roelvink is de gemeente Zoetermeer, dat zich graag profileert als de ict-stad van Nederland, dankbaar dat zij als eerste de stap heeft gezet in Second Life. 'Als zij dat niet had gedaan, waren we er nooit aan begonnen. Het eiland Zoetermeer in Second Life is een uitstekende springplank voor Zoetermeerse bedrijven. Als een bezoeker nu een kijkje komt nemen bij het virtuele Zoetermeer komt hij automatisch ook bij ons terecht. Dus dat is ook goed voor onze naamsbekendheid.'

Helpdesk echt open
Bezoekers kunnen op Second Life een kijkje nemen in het kantoor van Planteq dat in de echte wereld op het bedrijventerrein Lansinghage is gevestigd. Een exacte kopie van het gebouw, de aanwezige werkplekken en zelfs de koffieautomaat zijn aanwezig. Maar belangrijker dan dat is de helpdesk waar klanten terecht kunnen met hun vragen. 'Vijf dagen per week, van 9 tot 5, is onze helpdesk echt open,' zegt Holmer Roelvink met gepaste trots. De helpdesk op Second Life is direct gekoppeld aan de helpdesk van Planteq zodat een medewerker direct kan zien wie inlogt en welke vraag hij heeft. 'Je kunt het eigenlijk zien als een extra service. Naast telefoon en email biedt Second Life via de chatfunctie direct hulp aan. De interactie tussen helpdesk en klanten zal veel sneller verlopen,' zegt Matthijs Verbraeck.

De doelgroep waar Planteq zich op richt, is het bedrijfsleven. Het bedrijf levert diensten op het gebied van internet, systeembeheer, maatwerk en hardware. In eerste instantie is de helpdesk van Second Life bedoeld voor de vaste klanten. Maar bedrijven die geen klant zijn, kunnen er terecht. 'Ze krijgen dan een beeld van onze werkwijze en kunnen op basis daarvan bepalen of ze klant willen worden.'

Zoetermeer, 30 mei 2007

.-.-.-.-.-.
Voor de redactie
Voor meer informatie is onze woordvoerder Hans van Ronkel beschikbaar. Telefoon 079 3628917 of mobiel 06 53414429

Op onze website: www.planteq.com treft u meer informatie aan, waaronder beeldmateriaal t.w. het virtuele kantoor van Planteq en de helpdesk binnen ons kantoor.

Planteq BV
Heliumstraat 36
2718 SL Zoetermeer