Ingezonden persbericht

Nederlanders op vakantie altijd meer geld kwijt dan verwacht

Vakantie gezien als investering in relatie met partner en kinderen

Amsterdam, 30 mei 2007 - De zomer staat voor de deur en dat betekent voor vier op de vijf Nederlanders: op vakantie! Ze verwachten gemiddeld 1.036 euro per huishouden te besteden aan hun zomervakantie. Dit bedrag zal in werkelijkheid hoger zijn, want meer dan de helft gaat ervan uit dat ze meer geld kwijt zijn dan vooraf gebudgetteerd (57 procent). Het zijn onder meer de uitstapjes en het winkelen die 'te veel' vakantiebudget zullen opslokken*, zeggen Nederlanders. Maar spijt van te hoge vakantie-uitgaven hebben ze niet. Nederlanders hebben het er maar wat graag voor over, want 'vakantie is goed voor de relatie met mijn partner en de kinderen' (respectievelijk 52 en 55 procent). Dit blijkt uit onderzoek van InterBank onder 515 Nederlanders.

Statussymbool
15 Procent van de Nederlanders verwacht dit jaar meer geld uit te geven aan vakanties dan vorig jaar. Bijna drie op de tien is van mening dat vakanties hun eigenlijk te veel geld kosten (29 procent). Bij doorvragen blijkt dat bijna 20 procent de vakantie zelfs het liefst een jaartje overslaat. Maar blijkbaar durven Nederlanders daarvoor niet uit te komen en gaan ze dus toch. 28 Procent zegt: "Ik wil hoe dan ook één keer per jaar op vakantie, of ik nu geld heb of niet." Niet alleen de investering in hun relatie met de partner en de kinderen speelt een rol. Ook status lijkt voor veel Nederlanders doorslaggevend. Volgens ruim één op de tien (14 procent) vertelt een vakantiebestemming namelijk hoe je het financieel voor elkaar hebt...

Om de vakantiebestedingen het hoofd te bieden, wordt door Nederlanders flink gespaard. Bijna één op de vijf Nederlanders spaart zelfs al een jaar voor de vakantie (19 procent). Ruim 12 procent begint hiermee een halfjaar van tevoren en ruim één op de tien, één tot drie maanden (11 procent).

De euro en vakantie: geen goede match
De euro blijkt geen stimulans om naar eurolanden op vakantie te gaan: slechts 7 procent viert sinds de invoering van de munt vaker vakantie in deze landen. Volgens meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) is vakantie in de eurolanden duurder geworden. Het is dan ook niet vreemd dat de euro veel Nederlanders (53 procent) ervan weerhoudt spullen in die landen te kopen.


*Top drie overschrijding vakantiebudget:

1. eten en drinken (13 procent)

2. activiteiten en excursies en uitstapjes (11 procent)
3. winkelen, uit eten gaan, uitgaan (10 procent)

Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op http://www.online-pr.nl/docs/Onderzoeksrapport%20vakantiebestedingen.pdf

Over het onderzoek
InterBank laat regelmatig onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Blauw Research heeft het onderzoek uitgevoerd onder 515 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.

Over InterBank
In InterBank N.V. heeft een aantal financieringsmaatschappijen hun krachten gebundeld, waaronder Finata Bank, IDM Bank en Mahuko. Gezamenlijk vormen zij de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en zijn zij marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. InterBank en de bij InterBank behorende financieringsmaatschappijen zijn geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Meer informatie: http://www.interbank.nl