Gemeente Rotterdam

Nr. 100
30 mei 2007

Beleidskader Werk en Re-integratie 2007-2010

Iedereen werkt mee!

In 2010 zijn 20.000 Rotterdammers méér aan het werk. 10.200 daarvan zijn voormalige bijstandsgerechtigden met een reguliere baan en 7.500 bijstandsgerechtigden hebben een participatieplaats of vrijwilligerswerk. Die ambitieuze collegedoelstelling wil wethouder Schrijer onder meer bereiken door de komende jaren uit te gaan van het principe dat iedereen die een uitkering ontvangt daarvoor een tegenprestatie verricht. Onder het motto 'Iedereen werkt mee!' presenteerde de wethouder vandaag het Beleidskader Werk en Re-integratie 2007-2010.

Het Beleidskader Werk en Re-integratie 2007-2010 zet wethouder Schrijer (Sociale Zaken, Werk en Grotestedenbeleid) de uitgangspunten voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid Rotterdam (SoZaWe) bij het realiseren van de collegedoelstellingen. Rotterdam telt volgens de meest recente cijfers (31 maart 2007) zo'n 32.750 mensen met een bijstandsuitkering. Begin 2006 waren dat er nog 37.000. Het totaal aantal bijstandsgerechtigden in Rotterdam is ongeveer 10% van het totaal aantal bijstandsuitkeringen in Nederland.

Tegenprestatie
Met het beleidskader verandert Rotterdam radicaal van koers in het re-integratiebeleid. Bijstandsgerechtigden worden niet langer 'gereduceerd tot ontvangers van een uitkering en hun capaciteiten worden niet langer genegeerd', aldus Schrijer in de inleiding van de nota. 'Bijstandsgerechtigden zijn volwaardige burgers met kwaliteiten.' Iedereen kan iets. Dat uitgangspunt maakt het ook redelijk een tegenprestatie te verlangen van uitkeringsgerechtigden. Het beleidskader noemt vrijwilligerswerk en participatieplaatsen. De participatieplaats is nieuw en bestemd voor klanten die langer dan drie jaar een uitkering hebben. Zij gaan werken met behoud van uitkering voor een periode van een jaar, als opstap naar regulier betaald werk. In juni starten de eerste klanten met een participatieplaats bij Roteb. SoZaWe werkt aan een gevarieerd aanbod van participatieplaatsen bij meerdere werkgevers.

Omslag
De ambitie van het college vraagt om een omslag van zowel klanten als medewerkers van SoZaWe. De nadruk in het contact komt nog meer op werk te liggen. De klantmanager stimuleert en begeleidt klanten naar werk. De uitkeringstaken worden achter de schermen uitgevoerd. Verder gaat SoZaWe werken vanuit vijf locaties in de stad. In alle locaties werkt SoZaWe samen met het CWI en het UWV.

Flextra's
De stap uit de uitkering naar betaald werk is vaak moeilijk te maken voor klanten. Daarom werkt SoZaWe aan een experiment met een alternatief bonussysteem: Flextra's. Klanten die zich extra inspannen om hun kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren kunnen Flextra's verdienen. Hiermee kunnen zij bijvoorbeeld schulden aflossen, een goedkoop abonnement op een sportschool nemen of een fiets voor woon-werkverkeer aanschaffen.

noot voor de redactie/