Breder takenpakket voor Commissariaat voor de Media
31.05.2007 / 10:03 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Commissariaat voor de media
Commissariaat voor de media
Het takenpakket van het Commissariaat voor de Media werd het afgelopen jaar opnieuw
verbreed. Het monitoren van mediaconcentraties heeft een wettelijke basis gekregen en het
Commissariaat zal de NMa adviseren bij fusies tussen mediabedrijven. Verder is het
Commissariaat ten behoeve van de Consumentenautoriteit aangewezen als sectorspecifieke
toezichthouder. Eerder werden onder meer ook het toezicht op het NICAM en de handhaving
van de Wet op de vaste boekenprijs aan het Commissariaat toegewezen. Voorzitter Inge
Brakman: 'Het Commissariaat heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in kennis van de
gehele mediasector. Toezichttaken die breder zijn dan alleen de omroep kunnen daardoor
goed ingepast worden in onze organisatie. Mediabedrijven groeien bovendien naar elkaar
toe. Uitgevers zullen omroeptaken gaan uitvoeren en omroepen en telecombedrijven
ontwikkelen zich eveneens multimediaal. Het is vanzelfsprekend dat het toezicht op de
sector daarbij aansluit. Het Commissariaat was in het verleden vooral voor de omroep,
maar wordt steeds meer -voor de Media-'.
Het Commissariaat heeft bij diverse publieke omroepen geconstateerd dat de
governance-verhoudingen niet goed geregeld waren waardoor de noodzakelijke check en
balances, maar ook goede scheiding tussen operationeel bestuur en toezicht ontbraken. Na
een analyse van alle statuten van de publieke omroepen is hierover advies uitgebracht aan
de Minister van OCW.
Het toezicht in 2006 strekte zich uit over circa 550 omroepen en alle uitgevers/importeurs
en verkopers van boeken en bladmuziekuitgaven. Het Commissariaat nam 448 besluiten in het
kader van onder meer zendtijdtoewijzingen, toestemmingen voor commerciële omroepen,
programmavoorschriften, financiële verantwoording en controle op nevenactiviteiten
en neventaken. Voor overtredingen uiteenlopend van sluikreclame en niet-toegestane
sponsoring tot overtredingen van de Wet op de vaste boekenprijs werden 51 boetes opgelegd
met een totaalbedrag van 244.000 euro. Naar verwachting zullen in de toekomst hogere
boetes worden uitgedeeld omdat die gebaseerd zullen zijn op de nieuwe sanctiesystematiek:
de Beleidsregels Sanctiemaatregelen 2007.
Uit het jaarverslag van het Commissariaat blijkt dat liberalisering van reclame- en
sponsorregels, publiek-private samenwerking en het toezicht op nieuwe media belangrijke
thema's zijn. Deze onderwerpen zullen ook de komende tijd aandacht vragen. Om te komen
tot een gelijkwaardiger uitgangspositie voor commerciële omroepen op de
televisiemarkt, is liberalisering ingezet van de reclame- en sponsorregels. Verder was er
in 2006 veel belangstelling voor mogelijke samenwerkingsprojecten tussen krantenbedrijven
en omroep. In dit verband is nieuw beleid ontwikkeld voor redactionele samenwerking
tussen de verschillende mediatypen. De snelle ontwikkelingen rond nieuwe media ten
slotte, hebben gevolgen voor de wijze van regulering en toezicht. Het Commissariaat heeft
de afgelopen periode hierover zijn gedachten gevormd en zal zijn visie de komende tijd
toetsen aan die van andere betrokkenen.
---
Noot voor de redactie,