Campagne roept katteneigenaren op hun dier te chippen

31.05.2007 / 10:06 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Dierenbescherming

Dierenbescherming

http://www.dierenbescherming.nl

Den Haag, 31 mei 2007 - 'Maak van je kat geen asielzoeker! Chip je dier'. Dat is de slogan van een voorlichtingscampagne die in juni wordt gehouden door een groot aantal samenwerkende organisaties. Vorig jaar luidde de Dierenbescherming de noodklok over het enorme aantal katten dat in het asiel belandt zonder te zijn gechipt. Hierdoor kan slechts een klein deel met de eigenaar worden herenigd. Naar schatting is nog geen kwart van de Nederlandse katten voorzien van een chip.

Ook nu blijkt uit de deze week bekend geworden cijfers van de Nederlandse asielen over 2006 dat van de 33.697 opgevangen zwerfkatten slechts 13% ofwel 4.476 dieren konden worden teruggebracht bij hun eigenaar. In totaal werden 47.235 katten door de Nederlandse asielen opgevangen. Uiteindelijk ging 83% van de katten die niet teruggeplaatst konden worden bij de oorspronkelijke eigenaar of waarvan afstand werd gedaan, naar een nieuwe baas. Dat is één procent meer dan in 2005.

Uit een door Marktonderzoekbureau Blauw Research in opdracht van de organisatie van de 'chipmaand' in april gehouden onderzoek blijkt dat maar liefst 80% van de Nederlandse kattenbezitters om uiteenlopende redenen niet van plan is zijn dier op korte termijn te laten chippen. Deze zorgwekkende ontwikkeling is voor elf organisaties en bedrijven reden gezamenlijk de schouders onder een voorlichtingscampagne te zetten. Naast de Nederlandse Databank Gezelschapsdieren (NDG) werken het Landelijk Informatie Centrum Gezelschapsdieren (LICG), de Dierenbescherming, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), de koepelorganisatie voor de huisdierenbranche Dibevo, de Stichting voor vermiste en gevonden huisdieren Amivedi Nederland, Proteq Dier & Zorg verzekering, chipfabrikant Virbac, diergeneesmiddelen producent CEVA en diervoedingsfabrikant Royal Canin samen in de voorlichtingscampagne.

Onder meer via radiospotjes, de website www.chipjedier.nl, posters op NS-stations en flyers wil de organisatie bereiken dat er meer bewustzijn ontstaat bij de Nederlandse kattenbazen over het belang van het chippen en registeren van huiskatten. Bijna eenderde van de kattenbezitters geeft aan niet te laten chippen omdat de kat toch nooit buitenkomt. Wanneer het dier dan onverhoopt toch ontsnapt, blijkt het lastig de kat te herenigen met de eigenaar. Nog eens 15% is ervan overtuigd dat zijn kat nooit wegloopt.

Bijna tien procent van de ondervraagden denkt dat het inbrengen van een chip pijnlijk is voor het dier of zelfs lichamelijke schade kan veroorzaken. Nog eens tien procent vindt dat een chip niet in een kattenlichaam thuishoort. Dierenartsen verzekeren echter dat het plaatsen van de chip geen pijn doet. Met een injectienaald wordt de microchip ter grootte van een rijstkorrel in de huid van de kat gebracht. Het dier heeft er absoluut geen last van en kan de chip niet verliezen. Ook verhalen over chips die door het lichaam van een huisdier gaan zwerven behoren tot het rijk der fabelen.

Als een chip is geplaatst, is het van belang het unieke nummer van het huisdier en de eigenaar te laten registeren bij een centrale databank. Een bekende is de Nederlandse Databank Gezelschapdieren, maar er zijn er meer.

(einde bericht)