Onderzoek kinderopvangorganisaties

31.05.2007 / 10:10 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Bdo campsobers holding bv

Bdo campsobers holding bv

http://www.bdo.nl

PERSBERICHT

Eindhoven, 31 mei 2007

Kinderopvangorganisaties richten zich op uitbreiding van activiteiten

Organisaties voor kinderopvang richten zich de komende jaren met name op uitbreiding van hun dienstenpakket. Aanvullende activiteiten zoals sport, muziekles en een kinderkapper zullen in toenemende mate worden aangeboden om onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie, zo blijkt uit onderzoek van BDO CampsObers Business Control in samenwerking met Tevreden B.V. en Kinderopvangonline B.V.

Bijna de helft (49%) van alle 61 ondervraagde kinderopvangorganisaties geeft aan dat uitbreiding van het dienstenpakket opgenomen is in hun toekomstvisie. 'Het is altijd verstandig om bezig te zijn met innovatie, maar kinderopvangorganisaties dienen wel goed te onderzoeken waar de behoeften liggen van hun klanten', stelt Jorrick van Heesch, senior consultant van BDO Business Control. Volgens hem moeten kinderopvangorganisaties achterhalen wat klanten voor deze extra diensten willen betalen en of de juiste competenties en middelen beschikbaar zijn om nieuwe activiteiten tegen een redelijke bedrijfseconomische marge in de markt te zetten. 'Bovendien, als iedereen met dezelfde nieuwe diensten op de markt komt, is men vervolgens nog steeds niet onderscheidend', aldus Van Heesch.

Gekwalificeerd personeel
Opvallend is dat het overgrote deel van de ondervraagde organisaties (65%) zegt zich geen zorgen te maken over de oprukkende concurrentie. Wellicht dat de aanwezigheid van een duidelijk strategisch beleid daaraan ten grondslag ligt. Uit het onderzoek van BDO blijkt dat ruim 89% concrete doelstellingen voor de toekomst heeft geformuleerd. Behalve de uitbreiding van activiteiten laat bijna eenderde van de ondervraagde kinderopvangorganisaties weten zich eveneens te willen onderscheiden door hoger gekwalificeerd personeel en het halen van een kwaliteitscertificatie. Ruim een kwart zegt betere facilitaire voorzieningen en afwijkend pedagogisch beleid te willen aanbieden. Tot slot zegt ruim eenderde meer tijd en energie te willen steken in relatiemarketing.

Dynamische markt
Kinderopvangorganisaties opereren nog altijd in een bloeiende markt, zo blijkt uit de omzetcijfers van de ondervraagde bedrijven. In 2006 boekte ruim 84% een hogere omzet dan het jaar ervoor. Van dat percentage noteerde 19% van de bedrijven de indrukwekkende omzetgroei van liefst 25% of meer. 'Opvallend is dat een groot deel (72%) van de ondervraagden aangeeft zelfstandig verder te willen groeien, terwijl in deze sector juist schaalvergroting een belangrijk thema is. Diverse organisaties hebben in de recente periode een groot aantal kinderopvangorganisaties overgenomen of zijn achter de schermen gaan samenwerken. Van de ondervraagden geeft 37% aan een samenwerking te overwegen en 20% staat open voor een overname. Slechts 3% ziet groeikansen door zelf overgenomen te worden', aldus Van Heesch.

Profiel BDO CampsObers Accountants & Adviseurs
BDO CampsObers Accountants & Adviseurs verleent in Nederland vanuit ruim 30 vestigingen en met 2.000 professionals diensten op het gebied van accountancy, belastingadvies en consultancy. BDO richt zich met name op het Nederlandse middenbedrijf en is sterk in de advisering aan groeiende ondernemingen. BDO maakt deel uit van BDO International, een wereldwijd netwerk van zelfstandige en onafhankelijke organisaties die onder de merknaam BDO actief zijn op het gebied van de zakelijke dienstverlening.


Noot voor de redactie,