Nederlandse Vereniging van Banken

Banken enthousiast over afspraken bereikbaarheid betalingsverkeer in het MOB

Op 23 mei 2007 zijn in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer de resultaten vastgesteld van nader onderzoek naar de bereikbaarheid en toegankelijkheid van betaaldiensten. De banken verwelkomen de hierbij gemaakte afspraken over bereikbaarheid van betaaldiensten.

De resultaten van het onderzoek luiden als volgt:
* er is geen generiek probleem op het gebied van bereikbaarheid van betaaldiensten,

* er doen zich soms voor bepaalde lokaties, bepaalde specifieke doelgroepen of individuele klanten knelpunten voor;
* deze specifieke knelpunten kunnen goed worden opgelost door diverse alternatieve vormen van dienstverlening, lokaal maatwerk en/of het overstappen naar een andere bank,
* soms komen de specifieke oplossingen niet tot stand door het ontbreken van informatie hierover of doordat de klant niet goed weet bij welke organisatie hij/zij moet aankloppen met zijn vraag/knelpunt.

De banken (vertegenwoordigd door de NVB) vinden het belangrijk om te waarborgen dat eventuele knelpunten lokaal worden opgepakt én opgelost. Zij zijn daarom ook enthousiast over de verdere werkafspraken die deze week in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer zijn gemaakt met alle betrokken maatschappelijke organisaties. Deze werkafspraken zijn:

* aan klanten wordt geadviseerd om bij een probleem op het gebied van bereikbaarheid eerst te rade te gaan bij de eigen bank, gemeente of dorpsorganisatie, om een oplossing te vinden,
* de klanten die er niet in slagen om de juiste contactpersoon te vinden voor hun knelpunt of die op hun probleem extra aandacht willen vestigen kunnen ook een e-mail sturen aan: bereikbaarheid@nvb.nl. Met de klant wordt dan zo spoedig mogelijk contact opgenomen door een lokale vertegenwoordiger van bank en/of gemeente en/of dorpsorganisatie.

* alle betrokken maatschappelijke organisaties informeren de eigen achterban (banken, gemeentes, kleine kernen, consumenten, ondernemers) welke alternatieve oplossingen op het gebied van bereikbaarheid bestaan en hoe men die het beste kan aankaarten.
* de werkgroep toegankelijkheid en bereikbaarheid in het maatschappelijk overleg betalingsverkeer volgt de ontwikkelingen op het gebied van de bereikbaarheid van betaaldiensten door:
+ de monitoring van het aantal, de aard en de afhandeling van de binnengekomen vragen/verzoeken/knelpunten,
+ het periodiek doen uitvoeren van onderzoek naar de mate waarin klanten knelpunten ervaren en naar de feitelijke ontwikkelingen op het gebied van bereikbaarheid van bancaire diensten en overige dienstverlening op lokaal niveau.

De NVB wijst erop dat de vorm en inhoud van bovengenoemde afspraken mede te danken zijn aan het initiatief en de betrokkenheid die Tweede Kamerlid Ferd Crone bij dit onderwerp aan de dag heeft gelegd. En de NVB hoopt dat de gemaakte afspraken, naast de individuele inspanningen die banken al ontwikkelen, voldoende verhelderen hoe de banken hun verantwoordelijkheid op het vlak van bereikbaarheid van betaaldiensten invulling blijven geven.

Meer informatie over bereikbaarheid en toegankelijkheid betaaldiensten