Banken enthousiast over afspraken bereikbaarheid betalingsverkeer in het MOB
Op 23 mei 2007 zijn in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer de
resultaten vastgesteld van nader onderzoek naar de bereikbaarheid en
toegankelijkheid van betaaldiensten. De banken verwelkomen de hierbij
gemaakte afspraken over bereikbaarheid van betaaldiensten.
De resultaten van het onderzoek luiden als volgt:
* er is geen generiek probleem op het gebied van bereikbaarheid van
betaaldiensten,
* er doen zich soms voor bepaalde lokaties, bepaalde specifieke
doelgroepen of individuele klanten knelpunten voor;
* deze specifieke knelpunten kunnen goed worden opgelost door
diverse alternatieve vormen van dienstverlening, lokaal maatwerk
en/of het overstappen naar een andere bank,
* soms komen de specifieke oplossingen niet tot stand door het
ontbreken van informatie hierover of doordat de klant niet goed
weet bij welke organisatie hij/zij moet aankloppen met zijn
vraag/knelpunt.
De banken (vertegenwoordigd door de NVB) vinden het belangrijk om te
waarborgen dat eventuele knelpunten lokaal worden opgepakt én
opgelost. Zij zijn daarom ook enthousiast over de verdere
werkafspraken die deze week in het Maatschappelijk Overleg
Betalingsverkeer zijn gemaakt met alle betrokken maatschappelijke
organisaties. Deze werkafspraken zijn:
* aan klanten wordt geadviseerd om bij een probleem op het gebied
van bereikbaarheid eerst te rade te gaan bij de eigen bank,
gemeente of dorpsorganisatie, om een oplossing te vinden,
* de klanten die er niet in slagen om de juiste contactpersoon te
vinden voor hun knelpunt of die op hun probleem extra aandacht
willen vestigen kunnen ook een e-mail sturen aan:
bereikbaarheid@nvb.nl. Met de klant wordt dan zo spoedig mogelijk
contact opgenomen door een lokale vertegenwoordiger van bank en/of
gemeente en/of dorpsorganisatie.
* alle betrokken maatschappelijke organisaties informeren de eigen
achterban (banken, gemeentes, kleine kernen, consumenten,
ondernemers) welke alternatieve oplossingen op het gebied van
bereikbaarheid bestaan en hoe men die het beste kan aankaarten.
* de werkgroep toegankelijkheid en bereikbaarheid in het
maatschappelijk overleg betalingsverkeer volgt de ontwikkelingen
op het gebied van de bereikbaarheid van betaaldiensten door:
+ de monitoring van het aantal, de aard en de afhandeling van
de binnengekomen vragen/verzoeken/knelpunten,
+ het periodiek doen uitvoeren van onderzoek naar de mate
waarin klanten knelpunten ervaren en naar de feitelijke
ontwikkelingen op het gebied van bereikbaarheid van bancaire
diensten en overige dienstverlening op lokaal niveau.
De NVB wijst erop dat de vorm en inhoud van bovengenoemde afspraken
mede te danken zijn aan het initiatief en de betrokkenheid die Tweede
Kamerlid Ferd Crone bij dit onderwerp aan de dag heeft gelegd. En de
NVB hoopt dat de gemaakte afspraken, naast de individuele inspanningen
die banken al ontwikkelen, voldoende verhelderen hoe de banken hun
verantwoordelijkheid op het vlak van bereikbaarheid van betaaldiensten
invulling blijven geven.
Meer informatie over bereikbaarheid en toegankelijkheid betaaldiensten
Nederlandse Vereniging van Banken