ABVAKABO FNV

Op naar een cao Stadsvervoer

Op 1 juni lopen drie cao's in het stadsvervoer af, en dus moeten we aan de bak voor nieuwe goede afspraken. De vraag is op welk niveau: per bedrijf, of door een bundeling van krachten? ABVAKABO kiest voor het laatste.

Aan het beleid van de nieuwe staatssecretaris is het niet te merken dat er verkiezingen zijn geweest: zij gaat door met het beleid van verplicht aanbesteden. ABVAKABO FNV heeft aangedrongen op een time-out in de marktwerking. Op 10 mei bleek heeft het Europees Parlement een eind gemaakt aan een langlopende discussie: onder een aantal voorwaarden is openbare aanbesteding in het stadsvervoer niet verplicht.

Cao-inzet

Er moet toch rekening gehouden worden met aanbesteding. De stadsregio's kunnen immers besluiten om wel aan te besteden, ook al zijn ze daartoe niet verplicht. Om de concurrentie op arbeidsvoorwaarden die daarvan het gevolg kan zijn tegen te gaan, wil ABVAKABO FNV komen tot een cao Stadsvervoer.
Omdat dit geen `normaal' onderhandelingstraject is, zal er nogal wat tijd gaan zitten in het bepalen hoe deze cao Stadsvervoer er uit zal komen te zien. Onze voorstellen zijn daarom beperkt tot een klein aantal:

* Looptijd: een jaar, of zelfs iets korter (11 maanden) in verband met het feit dat op 1 mei 2008 de cao HTM afloopt. Per die datum willen we een nieuwe cao Stadsvervoer, die dan ook van toepassing is op HTM. Ingangsdatum van de eerste cao Stadsvervoer is dus 1 juni 2007, maar dat zal dan met terugwerkende kracht moeten; inmiddels is het natuurlijk uitgesloten dat er op 1 juni een cao-akkoord ligt.

* Loon: uitgaande van een looptijd van n jaar per 1 juni 2007 een structurele salarisverbetering van 3%, met een minimum (驑vloer) van C3 70 bruto per maand.

* 1,5% ophoging van de eindejaarsuitkering, als stap richting een volwaardige 13e maand.

* Verbetering van loon bij ziekte: wij willen een hardheidsclausule voor mensen die niet kunnen re-integreren. Zij mogen niet gekort worden op hun loon.

* Afspraken over WIA-problematiek: voor de mensen die voor minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn verklaard moet een non-ontslaggarantie komen. Wie tussen 35 en 80% arbeidsongeschikt is, willen wij afspraken maken om te voorkomen dat betrokkenen in grote financile problemen raken.

* Indexatie van de werkgeversbijdrage in de ziektekostenpremie.
* Bij RET en GVU willen we een weeffout uit de vorige cao Gemeenten herstellen: het criterium voor het verkrijgen van de hoge werkgeversbijdrage (276 in plaats van 156 ) te wijzigen: nu komen werknemers daarvoor in aanmerking bij een bezoldiging die lager of gelijk is aan het maximum van schaal 6. Dit willen wij veranderen in een salaris (exclusief toelagen) van ten hoogste het maximum van schaal 6, zodat meer mensen recht krijgen op dit hogere bedrag. Voor GVB-personeel bestaat deze systematiek niet, dus daarop is dit laatste voorstel niet van toepassing.
* Een volwaardige werkgeversbijdrage aan de vakbonden betrokken bij de cao.

De leden bepalen uiteindelijk hoe de inzet eruit komt te zien. U bent van harte welkom op een van de ledenvergaderingen:
* GVB, 31 mei, 19.30 tot 21.30 uur, GVB gebouw Amsterdam, Arlandaweg 100.

* RET, 7 juni, 20.00 uur, regiokantoor ABVAKABO FNV Rotterdam, Pegasusweg 200.

Meer leest u in onze nieuwsbrief.
29-05-2007, Gemeenten | Meer over: gemeenten, gvb, gvu, openbaar