Rotterdams Conservatorium / Dansacademie



---

Havo voor muziek en dans Kruisplein 26 3012 CC Rotterdam T +31 10 2171100 F +31 10 2171156 havo@hmd.nl

Kim Hoorweg brengt cd uit 'Kim is Back'

Eens in de zoveel tijd komt er een uitzonderlijk talent naar boven drijven die werkelijk iedereen versteld doet staan. Kim (in het dagelijks leven Kim Hoorweg) is zon talent. De pas 14-jarige zangeres debuteert met een jazzalbum waar de ambitie en begaafdheid, maar vooral het plezier in zingen, werkelijk van af spatten. Het album verschijnt op het gerenommeerde jazzlabel Verve.

Een paar jaar geleden wilde Kim nog niets weten van jazz, hoe haar vader - jazzpianist Erwin Hoorweg van The Houdinis - haar ook probeerde te overtuigen. Pas toen Kim op 10-jarige leeftijd het album Strange Fruit van Trijntje Oosterhuis hoorde, waarvoor hij samen met Rolf Delfos de arrangementen schreef, viel het kwartje. Trijntje zong het op een popachtige manier, waardoor ik de liedjes opeens veel beter begreep. Dankzij haar leek het me toch wel interessant om jazz te zingen en ben ik me verder in het genre gaan verdiepen. Van Trijntje kreeg Kim een cd-box van Ella Fitzgerald, wat uitgroeide tot haar persoonlijke jazzbijbel.

Het repertoire op Kim Is Back is dan ook geïnspireerd door Ella Fitzgerald, en dan met name haar vertolkingen van the Gershwin Songbook. Toch klinken Kims versies heel anders: de arrangementen zijn vereenvoudigd, en werden voorzien van een swingende groove en opvallende koortjes. Het resultaat is een zekere frisheid die zeer aangenaam in het gehoor ligt. Een bewuste keuze, aldus Kim: Ik kijk heel anders naar die klassieke liedjes dan een volwassen vrouw. Al probeer ik me natuurlijk wel in te leven in de situaties waarover ik zing en probeer ik het gevoel zo goed mogelijk over te brengen. Als zangeres draait het daar immers om.

En dus horen we up-tempo songs als Clap-a yo hands, Lady Be Good en But Not For Me, naar Latin neigende versies van My One And Only en What A Little Moonlight Can Do, maar ook een subtiele uitvoering van Willow Weep For Me, waarbij Kim slechts begeleid wordt door piano, en een speelse, luchtige vertolking van het melancholieke Summertime.

Op Kim is Back wordt Kim begeleid door haar vader op piano, Rolf Delfos op saxofoon, Guus Bakker op contrabas en Pascal Vermeer op drums en percussie. Het album bevat een duet van Kim met haar grote voorbeeld Trijntje. Samen zingen ze What A Little Moonlight Can Do, een nummer dat zij live al eens samen hebben gezongen; Kim was in april te gast tijdens de shows van Trijntje in de HMH in Amsterdam, waar ze de uitverkochte zaal op zijn kop zette met haar optreden.

Kim is altijd al een actief en ambitieus meisje geweest die goed weet wat ze wil. Ze reed paard, speelde cello, deed aan toneel en zong op school in een zangclubje. Inmiddels studeert ze aan de HAVO voor muziek en dans, en heeft ze haar cello aan de wilgen gehangen om zich volledig te storten op haar zangcarrière. Het feit dat haar ouders allebei in de muziek zitten haar moeder is zangtherapeute maakt het vrij makkelijk haar droom waar te kunnen maken. Zij ontdekten al vroeg dat ik talent had en wisten dat ik ver zou kunnen komen als ik mijn best zou doen. Maar ze hebben me nooit gepusht, het is puur vanuit mezelf gekomen!

Some might call me a chick with a mission zingt Kim op de titeltrack van de plaat, een nummer dat ze samen met haar vader schreef. Wat die missie precies is? Ik hoop dat ik er toe kan bijdragen dat jonge mensen ook naar jazz gaan luisteren. Jazz heeft het stempel van oude lullenmuziek, maar het is juist zo leuk! Haar vrienden zijn al langzaam overstag gegaan; een aantal vriendinnen draaien nu platen van Billie Holiday en gaan dit jaar voor de eerste keer in hun leven naar het North Sea Jazz Festival, waar Kim op zaterdag 14 juli het festival zal openen. In juni verschijnt op het Verve label een Ella Fitzgerald tribute album. Kim is de eer te beurt gevallen om ook hieraan een bijdrage te leveren met het nummer The Cant Take That Away From Me.

Zeker is dat Kim door zowel liefhebbers van pure jazz en jonge ontdekkers van het genre in de armen zal worden gesloten. Met haar imponerende en flexibele zanggeluid en haar ongekunsteldheid geeft de kersverse jazzvocaliste immers een nieuwe impuls aan de Nederlandse jazz scene.