Canadees leger vertrouwt op ultrabeveiligde Mercedes-Benz Actros
(5/30/2007)
Het Canadese Ministerie van Defensie heeft 82 Mercedes-Benz Actros
vrachtwagens besteld en een optie genomen op nog eens 26 trucks van
hetzelfde type.
De vier-assige all-wheel-drive chassis van de Actros zijn voorzien van
ultrabeveiligde chauffeurscabines, die de Canadese militairen tijdens
hun VN-vredesmissies in uitzonderlijke mate bescherming bieden tegen
mijnen, beschietingen en explosieven. De 'Armoured Heavy Actros'
trucks zijn door hun multifunctionele inzetbaarheid en vele
opbouwvarianten geschikt voor instabiele oorlogsgebieden.
De Canadese regering heeft de Verenigde Naties sinds de oprichting van
de VN in 1949 vele malen bij vredesmissies ondersteund met de
uitzending van meer dan 125.000 mannen en vrouwen in ca. 50 landen.
Daarbij werd voor de grootst mogelijke veiligheid van de militairen
gekozen en dus voor technische oplossingen die onder extreme
omstandigheden stand kunnen houden. Dat was dan ook de reden voor de
Canadese regering om 82 Mercedes-Benz Actros vrachtwagens aan te
schaffen en een optie te nemen op nog eens 26 stuks.
De vier-assige (8x8) 'Armoured Heavy Actros' is gebaseerd op de
Actros-serie, waarvan wereldwijd meer dan 450.000 exemplaren met
succes worden ingezet. Niet alleen in de transportsector, maar ook bij
de zwaarste bouwwerkzaamheden, als zware transporttrekker en in de
logistiek bij meer dan 50 legers ter wereld.
De ultramoderne aandrijftechniek uit de reeks zware trucks heeft zich
al onder extreme klimatologische en topografische omstandigheden
overal ter wereld bewezen.
De krachtige, zuinige motoren van de modelreeks 500 leveren een
vermogen van 503 pk (370 kW). De 16-versnellingsbak en permanente
all-wheel-drive met differentieelblokkering op alle assen zorgen
ervoor dat het voertuig ook bijzonder ongunstige wegomstandigheden
veilig kan doorstaan.
De 'Armoured Heavy Actros' is ook in extreem terrein uiterst wendbaar.
Hij kan hellingen met een stijgingspercentage van 70% aan en heeft
een kantelhoek van 75%. Hij rijdt door water met een diepte van 750mm
en in een speciale uitvoering van 1200mm. Om de tractie te verhogen,
vooral in woestijngebieden en in de modder, kan de bandenspanning
vanuit de chauffeurscabine naar behoefte worden aangepast.
Tijdens vredesmissies hebben de uitgezonden militairen steeds vaker
met conflictsituaties te maken. Om ze daarbij zo veel mogelijk te
beschermen heeft de Mercedes-Benz Truck Group in samenwerking met de
Zuid-Afrikaanse firma Land Mobility Technologies (LMT) een serie
ultrabeveiligde cabines voor de Actros ontwikkeld.
De vooruitstrevende productstrategie van Mercedes-Benz diende als
basis om in korte tijd te kunnen voldoen aan de wensen van de
Canadezen. Hierdoor konden zij een versnelde aanbestedingsprocedure
starten en hun troepen ter plaatse op korte termijn ondersteunen. Met
hun speciaal ontwikkelde cabine zijn de bestelde voertuigen
'state-of-the-art' beschermd en wordt de uitwerking van mijnen,
beschietingen en verborgen bermbommen tot een minimum beperkt.
Mercedes-Benz heeft voor zijn wereldwijde serviceorganisatie een
speciaal op militaire voertuigen gericht serviceconcept ontwikkeld:
Integrated Logistic Support (ILS). Dit onderhoudsconcept bestaat uit
de scholing van chauffeurs, gebruikers en onderhoudsmonteurs, de
levering van noodzakelijke gereedschappen en onderdelen, alsmede de
benodigde technische documentatie. Bij de ondersteuning hoort ook het
inzetten van servicepersoneel ter plaatse. Het systeem zorgt ervoor
dat de divisies Development, Sales en After Sales permanent kunnen
beschikken over de wensen van de klant en gegevens 'uit het veld'. Het
resultaat is, dat het wagenpark zo optimaal en rendabel mogelijk kan
worden ingezet.
Het totaalpakket van een beproefd basisvoertuig, een overtuigend
veiligheidsconcept, wereldwijde onderdelenlevering en service, en de
constructieve samenwerking tussen de onderhandelingspartners maakte
het DaimlerChrysler mogelijk om een uniek aanbod tot stand te brengen.
BedrijfsautoRAI