Groen!
Brussel, 31 mei 2007
Open Brief aan ALDI: Bio voor iedereen
Naar aanleiding van de week van de biologische landbouw (2 tot 10
juni) richt Bart Staes (Groen!) zich via een open brief tot de
Belgische directie van ALDI. Hieronder vindt u de brief.
Aldi NV t.a.v. de directie Keerstraat 4 B-9420 Erpe-Mere
Mevrouw, Mijnheer,
Betreft : Campagne Groen! Bio voor iedereen
Naar aanleiding van de week van de biologische landbouw van 2 tot 10
juni, richt Groen! zich via deze open brief aan de Belgische directie
van ALDI.
Het door uw bedrijf beleden ALDI-principe is dubbel : u garandeert uw
klanten de laagste prijs. Maar tegelijk verzekert u hen ook dat u hen
de hoogste kwaliteit kunt bieden. Een kwaliteit die bevestigd wordt
door veelvuldige en onafhankelijke analyses. U belooft niet alleen
goedkope, maar ook verse voedingsproducten. Daar staat u borg voor.
Veel Belgische klanten hebben veel interesse in bio-producten, omdat
voor hen een goede kwaliteit betekent kiezen voor biologisch geteelde
of gekweekte producten.
Uit onderzoek is gebleken dat de supermarkten het belangrijkste (60%)
verkooppunt voor bio-producten zijn. Groen! pleit dan ook voor meer
bio in alle supermarkten. Zodat bio voor iedereen betaalbaar wordt.
Belangrijk hierbij is wel dat de keuze voor échte bioproducten
gewaarborgd is en dat er een duurzame relatie bestaat tussen bioboer
en supermarkt.
In Nederland heeft ALDI sinds 2005 bio producten opgenomen in het
assortiment, in Duitsland doet ALDI dit al veel langer. En dit tegen
aantrekkelijke prijzen. Conform de ALDI- filosofie: de hoogste
kwaliteit tegen de laagste prijs.
In 2005 groeide de verkoop van biologische producten in Nederland bij
de discount-supermarkten al met 75% ten opzichte van 2004.
Ketensupermarkten kunnen hierbij zelf creatieve oplossingen aandragen
om het prijsverschil tussen biologische en gangbaar voedsel te
verminderen. Een greep uit de mogelijkheden :
- Eén-op-één vervanging van aardappel, groente en fruit: bepaalde
basisgroenten alleen in de biologische variant aanbieden.
- Interne kruissubsidies: een lagere marge draaien op biologisch
voedsel, gecompenseerd door hogere marges op andere producten.
- Introductiefondsen: het als keten gezamenlijk opbrengen van lagere
marges of verliezen totdat een biologisch product door haar kritische
groeipunt is gegroeid.
Andere supermarktketens hebben al bewezen dat streven naar kwaliteit,
en streven naar aantrekkelijke prijzen perfect verzoenbaar is met
vormen van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De geschiedenis van
ALDI leert dat ook door de stichters nagedacht werd over ethisch
ondernemen, bv. als het ging over de verkoop van tabakswaren.
In de zoektocht naar private ketenoplossingen voor het prijsprobleem
kan ook gekeken worden naar inspirerende voorbeelden in het
buitenland. Supermarkten in Duitsland, Scandinavië en de Alpenlanden
maken bijvoorbeeld veel meer werk van maatschappelijk verantwoord
ondernemen. Hun assortiment én hun omzet aan biologisch voedsel is
veel groter dan bij ons. Ook doen ze veel maar aan kruissubsidies,
één-op-één vervanging, actieweken en promotie op de winkelvloer. Ook
in Engeland investeerden een aantal ketens aanzienlijk in
bioproducten. Door bio doorgedreven te promoten, zagen zij hun omzet
aanzienlijk stijgen, met een natuurlijke prijsdaling tot gevolg.
We weten dat ALDI de reputatie heeft van beslotenheid en dat we op dit
schrijven wellicht geen officieel antwoord zullen krijgen.
Maar de vraag is of dit soort van beslotenheid nog van de tijd is.
Wij van onze kant staan open voor elk gesprek.
Hoogachtend,
Bart Staes
Europees parlementslid Groen !