Groen!

Brussel, 31 mei 2007

Open Brief aan ALDI: Bio voor iedereen

Naar aanleiding van de week van de biologische landbouw (2 tot 10 juni) richt Bart Staes (Groen!) zich via een open brief tot de Belgische directie van ALDI. Hieronder vindt u de brief.

Aldi NV t.a.v. de directie Keerstraat 4 B-9420 Erpe-Mere

Mevrouw, Mijnheer,

Betreft : Campagne Groen! Bio voor iedereen

Naar aanleiding van de week van de biologische landbouw van 2 tot 10 juni, richt Groen! zich via deze open brief aan de Belgische directie van ALDI.

Het door uw bedrijf beleden ALDI-principe is dubbel : u garandeert uw klanten de laagste prijs. Maar tegelijk verzekert u hen ook dat u hen de hoogste kwaliteit kunt bieden. Een kwaliteit die bevestigd wordt door veelvuldige en onafhankelijke analyses. U belooft niet alleen goedkope, maar ook verse voedingsproducten. Daar staat u borg voor.

Veel Belgische klanten hebben veel interesse in bio-producten, omdat voor hen een goede kwaliteit betekent kiezen voor biologisch geteelde of gekweekte producten.

Uit onderzoek is gebleken dat de supermarkten het belangrijkste (60%) verkooppunt voor bio-producten zijn. Groen! pleit dan ook voor meer bio in alle supermarkten. Zodat bio voor iedereen betaalbaar wordt. Belangrijk hierbij is wel dat de keuze voor échte bioproducten gewaarborgd is en dat er een duurzame relatie bestaat tussen bioboer en supermarkt.

In Nederland heeft ALDI sinds 2005 bio producten opgenomen in het assortiment, in Duitsland doet ALDI dit al veel langer. En dit tegen aantrekkelijke prijzen. Conform de ALDI- filosofie: de hoogste kwaliteit tegen de laagste prijs.

In 2005 groeide de verkoop van biologische producten in Nederland bij de discount-supermarkten al met 75% ten opzichte van 2004. Ketensupermarkten kunnen hierbij zelf creatieve oplossingen aandragen om het prijsverschil tussen biologische en gangbaar voedsel te verminderen. Een greep uit de mogelijkheden :


- Eén-op-één vervanging van aardappel, groente en fruit: bepaalde basisgroenten alleen in de biologische variant aanbieden.
- Interne kruissubsidies: een lagere marge draaien op biologisch voedsel, gecompenseerd door hogere marges op andere producten.
- Introductiefondsen: het als keten gezamenlijk opbrengen van lagere marges of verliezen totdat een biologisch product door haar kritische groeipunt is gegroeid.

Andere supermarktketens hebben al bewezen dat streven naar kwaliteit, en streven naar aantrekkelijke prijzen perfect verzoenbaar is met vormen van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De geschiedenis van ALDI leert dat ook door de stichters nagedacht werd over ethisch ondernemen, bv. als het ging over de verkoop van tabakswaren.

In de zoektocht naar private ketenoplossingen voor het prijsprobleem kan ook gekeken worden naar inspirerende voorbeelden in het buitenland. Supermarkten in Duitsland, Scandinavië en de Alpenlanden maken bijvoorbeeld veel meer werk van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hun assortiment én hun omzet aan biologisch voedsel is veel groter dan bij ons. Ook doen ze veel maar aan kruissubsidies, één-op-één vervanging, actieweken en promotie op de winkelvloer. Ook in Engeland investeerden een aantal ketens aanzienlijk in bioproducten. Door bio doorgedreven te promoten, zagen zij hun omzet aanzienlijk stijgen, met een natuurlijke prijsdaling tot gevolg.

We weten dat ALDI de reputatie heeft van beslotenheid en dat we op dit schrijven wellicht geen officieel antwoord zullen krijgen.

Maar de vraag is of dit soort van beslotenheid nog van de tijd is.

Wij van onze kant staan open voor elk gesprek.

Hoogachtend,

Bart Staes Europees parlementslid Groen !