Bleizo, nieuw ns-station unieke kans voor Lansingerland en Zoetermeer
In opdracht van de colleges van Lansingerland en Zoetermeer heeft
Gerrit Ybema onderzoek gedaan hoe gezamenlijk richting kan worden
gegeven aan de ontwikkeling van de directe omgeving van een nieuw
station Bleizo aan de spoorlijn Utrecht - Den Haag.
Ybema heeft twee scenario's uitgewerkt: Referentie-plus en Landschap
als Podium. Deze verschillen van elkaar in de mate waarin wordt
ingegrepen in bestaande ontwikkelingen. Ook verschillen de scenario's
in de mate waarin landschappelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en benut
om het nieuwe station een eigen, unieke identiteit te geven.
Het scenario Landschap als Podium is een unieke kans voor Zuid-Holland
en met name voor Lansingerland en Zoetermeer.
Bleizo draagt bij aan de (inhoudelijke) kwaliteit van de beide
gemeenten, het vergroot de bereikbaarheid zowel per openbaar vervoer
als eigen vervoer, biedt veel werkgelegenheid en is een sterke impuls
voor groen of recreatieontwikkeling.
Het station Bleizo (Bleiswijk-Zoetermeer) komt op de grens van de
gemeenten Lansingerland en Zoetermeer, op de plek waar de verlengde
Oosterheemlijn (RandstadRail) de spoorlijn Utrecht-Den Haag en de A12
kruist. Hier ontstaat een nieuw regionaal vervoersknooppunt waarop ook
de buslijnen worden aangesloten (ZoRo-bus). In de directe omgeving van
het nieuwe station is de aanleg van het bedrijventerrein Prisma in
uitvoering en is het agro-bussiness terrein Hoefweg Zuid in
voorbereiding.
De projectgroep heeft twee scenario's uitgewerkt. Daarin is nagegaan
wat de gevolgen zijn van de komst van het nieuwe station voor de
bestaande plannen.
Bijsturen of ingrijpen
In het scenario Referentie-plus wordt het station en enkele daaraan te
koppelen voorzieningen op een goede manier ingepast. Hoewel het nodig
is om de lopende ontwikkelingen in de stationsomgeving op een aantal
punten bij te sturen kan het grootste deel van deze plannen
ongewijzigd worden uitgevoerd. In het scenario Landschap als Podium is
nagegaan hoe met de inrichting van de omgeving van het nieuwe station
de groen- en waterstructuren kunnen worden versterkt en de ontsluiting
van het stationsgebied kan worden verbeterd. Bij een keuze voor dit
scenario is het nodig de huidige plannen voor een deel van het
bedrijventerrein Prisma te wijzigen.
Kansen benutten
In het Referentie-plus scenario worden in de omgeving van het station
kantoren en hoogwaardige bedrijven gerealiseerd. Dit is nodig omdat
het station daarmee voldoende reizigers (vervoerswaarde) krijgt om de
bouw mogelijk te maken. Bij een ontwikkeling op basis van dit scenario
mist het gebied een bijzondere identiteit, een eigen profiel. In het
scenario Landschap als Podium wordt in de omgeving van het station een
hoogwaardiger en intensiever programma gerealiseerd dan in de huidige
plannen is voorzien. In dit scenario krijgt het nieuwe station een
aantrekkelijke omgeving waarin de te realiseren bebouwing in het
landschap is geplaatst. Er ontstaat één groot gebied met een
bijzondere, eigen identiteit.
Knooppunt voor openbaar vervoer
Aan het nieuwe NS-station is een aantal andere ontwikkelingen
gekoppeld. De Oosterheemlijn (RandstadRail) wordt naar het station
doorgetrokken. Enkele buslijnen, waaronder de ZoRo-bus, zullen straks
naar dit station rijden. Bij het station wordt een P+R voorziening
aangelegd om de overstap van auto naar openbaar vervoer mogelijk te
maken en te bevorderen. In de directe omgeving van het nieuwe station
komen kantoren en hoogwaardige bedrijven. Je kunt er straks de auto
parkeren en met rail, lightrail of bus verder reizen. Natuurlijk kan
je er ook overstappen van trein naar lightrail of bus of omgekeerd.
Dit nieuwe regionale ov-knooppunt geeft het gebied een sterk
verbeterde ov-ontsluiting.
Gemeente Zoetermeer