Gemeente Zoetermeer

Bleizo, nieuw ns-station unieke kans voor Lansingerland en Zoetermeer

In opdracht van de colleges van Lansingerland en Zoetermeer heeft Gerrit Ybema onderzoek gedaan hoe gezamenlijk richting kan worden gegeven aan de ontwikkeling van de directe omgeving van een nieuw station Bleizo aan de spoorlijn Utrecht - Den Haag.

Ybema heeft twee scenario's uitgewerkt: Referentie-plus en Landschap als Podium. Deze verschillen van elkaar in de mate waarin wordt ingegrepen in bestaande ontwikkelingen. Ook verschillen de scenario's in de mate waarin landschappelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en benut om het nieuwe station een eigen, unieke identiteit te geven.

Het scenario Landschap als Podium is een unieke kans voor Zuid-Holland en met name voor Lansingerland en Zoetermeer.

Bleizo draagt bij aan de (inhoudelijke) kwaliteit van de beide gemeenten, het vergroot de bereikbaarheid zowel per openbaar vervoer als eigen vervoer, biedt veel werkgelegenheid en is een sterke impuls voor groen of recreatieontwikkeling.

Het station Bleizo (Bleiswijk-Zoetermeer) komt op de grens van de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer, op de plek waar de verlengde Oosterheemlijn (RandstadRail) de spoorlijn Utrecht-Den Haag en de A12 kruist. Hier ontstaat een nieuw regionaal vervoersknooppunt waarop ook de buslijnen worden aangesloten (ZoRo-bus). In de directe omgeving van het nieuwe station is de aanleg van het bedrijventerrein Prisma in uitvoering en is het agro-bussiness terrein Hoefweg Zuid in voorbereiding.

De projectgroep heeft twee scenario's uitgewerkt. Daarin is nagegaan wat de gevolgen zijn van de komst van het nieuwe station voor de bestaande plannen.

Bijsturen of ingrijpen

In het scenario Referentie-plus wordt het station en enkele daaraan te koppelen voorzieningen op een goede manier ingepast. Hoewel het nodig is om de lopende ontwikkelingen in de stationsomgeving op een aantal punten bij te sturen kan het grootste deel van deze plannen ongewijzigd worden uitgevoerd. In het scenario Landschap als Podium is nagegaan hoe met de inrichting van de omgeving van het nieuwe station de groen- en waterstructuren kunnen worden versterkt en de ontsluiting van het stationsgebied kan worden verbeterd. Bij een keuze voor dit scenario is het nodig de huidige plannen voor een deel van het bedrijventerrein Prisma te wijzigen.

Kansen benutten

In het Referentie-plus scenario worden in de omgeving van het station kantoren en hoogwaardige bedrijven gerealiseerd. Dit is nodig omdat het station daarmee voldoende reizigers (vervoerswaarde) krijgt om de bouw mogelijk te maken. Bij een ontwikkeling op basis van dit scenario mist het gebied een bijzondere identiteit, een eigen profiel. In het scenario Landschap als Podium wordt in de omgeving van het station een hoogwaardiger en intensiever programma gerealiseerd dan in de huidige plannen is voorzien. In dit scenario krijgt het nieuwe station een aantrekkelijke omgeving waarin de te realiseren bebouwing in het landschap is geplaatst. Er ontstaat één groot gebied met een bijzondere, eigen identiteit.

Knooppunt voor openbaar vervoer

Aan het nieuwe NS-station is een aantal andere ontwikkelingen gekoppeld. De Oosterheemlijn (RandstadRail) wordt naar het station doorgetrokken. Enkele buslijnen, waaronder de ZoRo-bus, zullen straks naar dit station rijden. Bij het station wordt een P+R voorziening aangelegd om de overstap van auto naar openbaar vervoer mogelijk te maken en te bevorderen. In de directe omgeving van het nieuwe station komen kantoren en hoogwaardige bedrijven. Je kunt er straks de auto parkeren en met rail, lightrail of bus verder reizen. Natuurlijk kan je er ook overstappen van trein naar lightrail of bus of omgekeerd. Dit nieuwe regionale ov-knooppunt geeft het gebied een sterk verbeterde ov-ontsluiting.