Internationaal verdrag over het opruimen van scheepswrakken aanvaard
Nieuwsbericht | 31-05-2007
Op een diplomatieke conferentie van de Internationale Maritieme
Organisatie (IMO) vorige week in Nairobi is een nieuw verdrag
aanvaard: het Nairobi Internationaal Verdrag inzake de Opruiming van
Scheepswrakken, 2007. Het verdrag zorgt ervoor dat kuststaten meer
bevoegdheden krijgen om scheepswrakken in de exclusieve economische
zone (EEZ) snel en adequaat te verwijderen. De exclusieve economische
zone is het gebied tussen de territoriale wateren en de lijn van 200
mijl vanaf de kust.
Met het verdrag wordt een internationaal juridische leemte opgevuld
waardoor naast het opruimen van scheepswrakken door de kuststaat ook
kan worden opgetreden tegen schepen en lading die het
scheepvaartverkeer, het mariene milieu of andere kuststaatbelangen in
gevaar brengen. Dit verdrag is voor Nederland van belang omdat
incidenten met schepen juist plaatsvinden net buiten de territoriale
wateren op de Noordzee. Deze incidenten veroorzaken vaak problemen met
het opruimen van de scheepswrakken omdat de opruimbevoegdheden in de
EEZ onvoldoende omlijnd zijn. Ook ontbreekt het nu vaak aan
mogelijkheden om de opruimkosten te verhalen.
Als het verdrag in werking is getreden kunnen verdragslanden die
daartoe aanleiding zien het verdrag ook van toepassing verklaren op
hun territoriale wateren. Dat zijn de binnenwateren en de territoriale
zee (het gebied tot 12 mijl uit de kust). Dit voorstel werd door de
conferentie breed gesteund omdat in dat geval het verdrag dan net als
bij toepassing binnen de EEZ zorgt voor meer rechtszekerheid en
duidelijkheid. Ook wordt het hierdoor voor kuststaten makkelijker om
bij incidenten vlak voor de kust relevante verzekeringen te verkrijgen
waardoor direct actie kan worden ondernomen richting verzekeraar.
Het nieuwe verdrag staat open voor ondertekening van 19 november 2007
tot 18 november 2008. De afspraken in het verdrag gaan gelden 1 jaar
nadat 10 lidstaten hebben aangegeven verdragspartij te willen worden.
Gezien dit lage aantal is het de verwachting dat het verdrag snel in
werking kan treden. Nederland begint binnenkort met de voorbereidingen
om goedkeuring en invoering van dit verdrag te realiseren.
De conferentie stond inhoudelijk onder Nederlands voorzitterschap en
werd bijgewoond door vertegenwoordigers van 64 landen. Nederland heeft
de afgelopen jaren het initiatief genomen om het verdrag in de
Juridische Commissie van de IMO vorm te geven.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat