Stichting Wakker Dier

Weidemelk verovert winkelschap
(31 mei 2007)
De vier grootste supermarktketens schakelen nog deze zomer over op gegarandeerde weidezuivel bij hun huismerken. Dit lieten Albert Heijn, Superunie (oa Jumbo, Spar en Deen), C1000 en Super de Boer aan Wakker Dier weten als antwoord op haar weideverzoek. Aldi weigert vooralsnog een garantie te geven dat de Aldi-zuivel afkomstig is van koeien die in de wei hebben kunnen lopen. Sinds 2001 voert Wakker Dier campagne om de koe in de wei te houden nadat steeds meer koeien het hele jaar door binnen werden gehouden. 2007 lijkt een keerpunt te worden nu de successen binnen stromen. Eerder dit jaar kwamen Friesche Vlag en Campina al met weidezuivel. Hanneke van Ormondt: "De Chinese jaartelling spreekt over het jaar van het varken, maar in de jaartelling van Wakker Dier lijkt alles erop te wijzen dat dit het jaar van de koe wordt. Net zoals 2004 het jaar van de kip werd toen alle supermarkten de legbatterij-eieren uit de schappen haalden, na acties van Wakker Dier."

Nadat Albert Heijn al vorige maand liet weten met weidemelk en
-karnemelk te komen bij het huismerk 'van Hollandse weide', zegden nu ook Superunie, C1000 en Super de Boer de weidezuivel toe. C1000 en Super de Boer gaan een stap verder dan Albert Heijn: zij kiezen naast weidemelk en weidekarnemelk ook voor weideyoghurt en weidevla. In juni zullen de nieuwe zuivelpakken in de schappen liggen en hierop zal de weidegarantie duidelijk vermeld worden. Superunie kan nog niet precies aangeven voor welke producten de weidegarantie gaat gelden.

Wakker Dier ziet de toezeggingen als belangrijke en grote stappen op weg naar 100% weidezuivel. In de afgelopen tien jaar verdwenen steeds meer koeien het hele jaar de stal in. Het percentage stalkoeien was in 2006 al opgelopen tot circa 20% en zonder maatregelen voorspelde boerenorganisatie LTO zelfs dat 60% tot 80% van de koeien op termijn nooit meer buiten zou komen. Door de introductie van weidezuivel geldt voor steeds meer koeien een garantie dat ze de wei in kunnen. De weidemelk, -karnemelk, -yoghurt en -vla zijn daarbij een belangrijke en grote eerste stap. Wakker Dier zal zich komende tijd ook hard gaan maken voor weidekaas. Ongeveer 50% van de melk wordt verwerkt in kaas. Voor het behoud van de koe in de wei is dus de introductie van weidekaas van groot belang.

Met de weide-initiatieven laten de melkveehouders zien dat ze niet de kant op willen van de kippen- en varkensindustrie, maar er juist in geloven dat mensen best een cent meer willen betalen voor iets dat beter smaakt en diervriendelijker tot stand is gekomen. Op de website koeindewei.nl werden de afgelopen jaren tienduizenden protestmailtjes verstuurd naar onder andere Campina, Friesland Foods en oud Minister Veerman. Veerman gaf aan over geen enkel onderwerp zoveel correspondentie te ontvangen dan de verzoeken voor het behoud van de koe in de wei. Als een koe de keus heeft gaat zij onder vrijwel alle weersomstandigheden het liefst de wei in. Weidekoeien hebben daarnaast minder last van uierontsteking, pootgebreken en klauwontstekingen en hebben een betere vruchtbaarheid.

Redenen voor de teruglopende weidegang van afgelopen jaren zijn arbeidsbesparing, onvoldoende weides rond de stal of een melkrobot. Weidegang maakt de melkproductie maximaal een halve eurocent per liter duurder. Weidegang is niet alleen gunstig voor het welzijn van koeien, weidemelk is ook gezonder. Zij bevat meer Omega-3 vetzuren. Tot nu toe gold de weidegarantie alleen voor biologische zuivel waar koeien minimaal 120 dagen per jaar, 8 uur per dag naar buiten moeten kunnen. Ook Cono-kaasmakers en Rouveen namen voorgaande jaren maatregelen voor meer weidekoeien.