Weidemelk verovert winkelschap
(31 mei 2007)
De vier grootste supermarktketens schakelen nog deze zomer over op
gegarandeerde weidezuivel bij hun huismerken. Dit lieten Albert Heijn,
Superunie (oa Jumbo, Spar en Deen), C1000 en Super de Boer aan Wakker
Dier weten als antwoord op haar weideverzoek. Aldi weigert vooralsnog
een garantie te geven dat de Aldi-zuivel afkomstig is van koeien die
in de wei hebben kunnen lopen. Sinds 2001 voert Wakker Dier campagne
om de koe in de wei te houden nadat steeds meer koeien het hele jaar
door binnen werden gehouden. 2007 lijkt een keerpunt te worden nu de
successen binnen stromen. Eerder dit jaar kwamen Friesche Vlag en
Campina al met weidezuivel. Hanneke van Ormondt: "De Chinese
jaartelling spreekt over het jaar van het varken, maar in de
jaartelling van Wakker Dier lijkt alles erop te wijzen dat dit het
jaar van de koe wordt. Net zoals 2004 het jaar van de kip werd toen
alle supermarkten de legbatterij-eieren uit de schappen haalden, na
acties van Wakker Dier."
Nadat Albert Heijn al vorige maand liet weten met weidemelk en
-karnemelk te komen bij het huismerk 'van Hollandse weide', zegden nu
ook Superunie, C1000 en Super de Boer de weidezuivel toe. C1000 en
Super de Boer gaan een stap verder dan Albert Heijn: zij kiezen naast
weidemelk en weidekarnemelk ook voor weideyoghurt en weidevla. In juni
zullen de nieuwe zuivelpakken in de schappen liggen en hierop zal de
weidegarantie duidelijk vermeld worden. Superunie kan nog niet precies
aangeven voor welke producten de weidegarantie gaat gelden.
Wakker Dier ziet de toezeggingen als belangrijke en grote stappen op
weg naar 100% weidezuivel. In de afgelopen tien jaar verdwenen steeds
meer koeien het hele jaar de stal in. Het percentage stalkoeien was in
2006 al opgelopen tot circa 20% en zonder maatregelen voorspelde
boerenorganisatie LTO zelfs dat 60% tot 80% van de koeien op termijn
nooit meer buiten zou komen. Door de introductie van weidezuivel geldt
voor steeds meer koeien een garantie dat ze de wei in kunnen. De
weidemelk, -karnemelk, -yoghurt en -vla zijn daarbij een belangrijke
en grote eerste stap. Wakker Dier zal zich komende tijd ook hard gaan
maken voor weidekaas. Ongeveer 50% van de melk wordt verwerkt in kaas.
Voor het behoud van de koe in de wei is dus de introductie van
weidekaas van groot belang.
Met de weide-initiatieven laten de melkveehouders zien dat ze niet de
kant op willen van de kippen- en varkensindustrie, maar er juist in
geloven dat mensen best een cent meer willen betalen voor iets dat
beter smaakt en diervriendelijker tot stand is gekomen. Op de website
koeindewei.nl werden de afgelopen jaren tienduizenden protestmailtjes
verstuurd naar onder andere Campina, Friesland Foods en oud Minister
Veerman. Veerman gaf aan over geen enkel onderwerp zoveel
correspondentie te ontvangen dan de verzoeken voor het behoud van de
koe in de wei. Als een koe de keus heeft gaat zij onder vrijwel alle
weersomstandigheden het liefst de wei in. Weidekoeien hebben daarnaast
minder last van uierontsteking, pootgebreken en klauwontstekingen en
hebben een betere vruchtbaarheid.
Redenen voor de teruglopende weidegang van afgelopen jaren zijn
arbeidsbesparing, onvoldoende weides rond de stal of een melkrobot.
Weidegang maakt de melkproductie maximaal een halve eurocent per liter
duurder. Weidegang is niet alleen gunstig voor het welzijn van koeien,
weidemelk is ook gezonder. Zij bevat meer Omega-3 vetzuren. Tot nu toe
gold de weidegarantie alleen voor biologische zuivel waar koeien
minimaal 120 dagen per jaar, 8 uur per dag naar buiten moeten kunnen.
Ook Cono-kaasmakers en Rouveen namen voorgaande jaren maatregelen voor
meer weidekoeien.
Stichting Wakker Dier