EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

05/31/2007 - EVO ziet weinig toegevoegde waarde in volgsystemen voor vervoer gevaarlijke stoffen

volgsystemen voor vervoer gevaarlijke stoffen

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een reactie gestuurd naar aanleiding van haar rapport âTankautobranden met gevaarlijke stoffenâ. Volgens dit rapport weten hulpdiensten vaak niet wat bij een tankautobrand de juiste actie is. EVO meent dat het een goede zaak is dat de brandweer beter wordt voorbereid op tankautobranden maar ziet weinig heil in een electronisch systeem waarmee alle tanktransporten met gevaarlijke stoffen kunnen worden gevolgd.
De al bestaande documenten en oranje borden moeten voldoende houvast bieden bij incidenten, maar de hulpdiensten hebben moeite met de interpretatie daarvan. Er is nu een âtracking & tracingâ-systeem in voorbereiding dat positie en herkomst van gevaarlijke stoffen bijhoudt.

Circa 80% van dergelijke transporten betreft het vervoer van normale energiedragers, zoals benzine, diesel en petroleumproducten. Slechts voor de gevaarlijke stoffen die, bij lekkage, ook nog op grotere afstanden voor problemen kunnen zorgen, de zogeheten basisnetstoffen, zou een dergelijk systeem zin hebben. Dan zou dit wel gekoppeld moeten worden aan de al bestaande elektronische dataverwerking bij de verlader en vervoerders om administratieve lastenverzwaring te voorkomen.

De minister besteedt ook aandacht aan de handhaving van de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Eerder stelde de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) dat naleving van de voorschriften voor stofidentificatie en vervoersdocumenten niet te wensen overlaat. De IVW zal beoordelen of dit beeld nog steeds waarheidsgetrouw is. Ook analyses van ongewenste risicoâs moeten leiden tot een effectievere handhavingsaanpak.
EVO staat achter handhaving van de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, maar tekent hierbij wel aan dat deze regels dermate complex zijn dat de tijd rijp lijkt dat bij de IVW op het gebied van de controle op vervoer van gevaarlijke stoffen met specialisten gewerkt gaat worden. Dit bevordert de efficiency en voorkomt onduidelijkheden over wat wel en wat niet mag.

De minister geeft voorts aan dat meer lering getrokken zal worden uit oorzaak en verloop van incidenten. Het melden van incidenten moet daarom laagdrempelig zijn, zo stelt hij. EVO vindt laagdrempeligheid alleen niet genoeg. Het moet tevens duidelijk zijn dat de feitelijke melding van een incident niet zal leiden tot strafvervolging door de Justitie. Incidentenmelding heeft in de burgerluchtvaart zijn waarde bewezen en alleen omdat daar âblamefreeâ te werk wordt gegaan. Die aanpak is daar succesvol gebleken.