Jaarverslag 2006: Commissariaat steeds meer voor de Media 31 mei 2007
Het Commissariaat voor de Media kreeg er het afgelopen jaar wederom
twee taken bij. Het monitoren van mediaconcentraties heeft een
wettelijke basis gekregen en het Commissariaat gaat de NMa adviseren
bij fusies tussen mediabedrijven. Verder is het Commissariaat ten
behoeve van de Consumentenautoriteit aangewezen als sectorspecifieke
toezichthouder. Eerder werden onder meer het toezicht op het NICAM en
de handhaving van de Wet op de vaste boekenprijs aan het Commissariaat
toegewezen.
Voorzitter Inge Brakman: Het Commissariaat heeft de afgelopen jaren
geïnvesteerd in kennis van de gehele mediasector. Toezichttaken die
breder zijn dan alleen de omroep kunnen daardoor goed ingepast worden
in onze organisatie. Mediabedrijven groeien bovendien naar elkaar toe.
Uitgevers zullen omroeptaken gaan uitvoeren en omroepen en
telecombedrijven ontwikkelen zich eveneens multimediaal. Het is
vanzelfsprekend dat het toezicht op de sector daarbij aansluit. Het
Commissariaat was in het verleden vooral voor de omroep, maar wordt
steeds meer -voor de Media-.
Het Commissariaat heeft bij diverse publieke omroepen geconstateerd
dat de governance-verhoudingen niet goed geregeld waren waardoor de
noodzakelijke check en balances, maar ook goede scheiding tussen
operationeel bestuur en toezicht ontbraken. Na een analyse van alle
statuten van de publieke omroepen is hierover advies uitgebracht aan
de Minister van OCW.
Het toezicht in 2006 strekte zich uit over circa 550 omroepen en alle
uitgevers/importeurs en verkopers van boeken en bladmuziekuitgaven.
Het Commissariaat nam 448 besluiten in het kader van onder meer
zendtijdtoewijzingen, toestemmingen voor commerciële omroepen,
programmavoorschriften, financiële verantwoording en controle op
nevenactiviteiten en neventaken. Voor overtredingen uiteenlopend van
sluikreclame en niet-toegestane sponsoring tot overtredingen van de
Wet op de vaste boekenprijs werden 51 boetes opgelegd met een
totaalbedrag van 244.000 euro. Naar verwachting zullen in de toekomst
hogere boetes worden uitgedeeld omdat die gebaseerd zullen zijn op de
nieuwe sanctiesystematiek: de Beleidsregels Sanctiemaatregelen 2007.
Uit het jaarverslag van het Commissariaat blijkt dat liberalisering
van reclame- en sponsorregels voor commerciële omroepen op de
televisiemarkt, publiek-private samenwerking en het toezicht op nieuwe
media belangrijke themas zijn. Verder was er in 2006 veel
belangstelling voor mogelijke samenwerkingsprojecten tussen
krantenbedrijven en omroep. In dit verband is nieuw beleid ontwikkeld
voor redactionele samenwerking tussen de verschillende mediatypen. De
snelle ontwikkelingen rond nieuwe media ten slotte, hebben gevolgen
voor de wijze van regulering en toezicht. Het Commissariaat heeft de
afgelopen periode hierover zijn gedachten gevormd en zal zijn visie de
komende tijd toetsen aan die van andere betrokkenen.
Het jaarverslag 2006 is op deze site te vinden onder brochures.
Commissariaat voor de Media