Gemeente Utrecht


Bijdrage Voorjaarsnota van Burger en Gemeen schap


Bijdrage heer Verhoef bij de Voorjaarsnota 2007


ONDER EMBARGO TOT 11.00 UUR

Voorzitter

Cultuur op de werkvloer wordt vooral bepaald
door de cultuur die het management tentoon spreidt.
Vandaag zijn we weer in de arena.
Laat de leiding van deze gemeente een cultuur van efficiėntie zien?
Een dag van vergaderen van 10.00 tot 23.00 uur.
Nadat er in vier commissies al de nodige uren aan dit alles besteed is.
Vandaag begint het met eerst twee tot drie uur voorlezen.
waar de helft van de zaal door allerlei omstandigheden niet naar luistert.

Kan het efficiƫnter?
Ja. Geef het betoog de dag ervoor aan het college en de partijen en je hebt als voordeel dat het college beter kan antwoorden en de partijen beter en gefundeerder op de belangrijke dingen kunnen reageren.

De Voorjaarsnota
Burger en Gemeenschap wil ook deze Voorjaarsnota gebruiken om het college ervan te overtuigen dat de gemeente Utrecht
een gemeente dient te zijn met goede voorzieningen
in iedere wijk
zowel ten westen als ten oosten van het Amsterdam-Rijn-kanaal.

Het Binnenstad-Buitenstad denken binnen de gemeente blijft. Veel voorzieningen in de binnenstad en weinig in de buitenstad, de buitenwijken.
College voorkom dat. Ook de burgers aan de Westzijde van het kanaal hebben recht op behoorlijke voorzieningen.
Zij hebben heel veel geld voor hun woning moeten betalen en daar zitten de voorzieningen in. Vanaf de start van de woningbouw aan de westkant van het kanaal is het voorzieningen-krimpscenario ingezet.
De raad moet af van het onevenredig bevoordelen van de binnenstad. Overigens zitten de bewoners van de binnenstad daar ook niet op te wachten.

Een goed voorbeeld van binnenstad gericht denken is het nieuwe zwembad dat er komt aan de westzijde van het Amsterdam-Rijn-kanaal.
Hoe u het ook wenst, dat deel van de gemeente Utrecht zal nooit en te nimmer een deel van de stad Utrecht worden.
Dit westelijk stadsdeel dient een volwaardig voorzieningenpakket te krijgen.
Dat geldt onder meer voor het zwembad. Geen zwembad voor de restmeters van de stad Utrecht. Maar een zwembad dat hoort bij een stadsdeel met in de nabije toekomst van bijna 100.000 inwoners.

Eindelijk komt er enige voortvarendheid ten aanzien van de bouw van Azotod en de Schakel. Zes jaar nadat de gemeente Vleuten-De Meern het besluit om te bouwen (inclusief de budgetten) heeft genomen.
Je ziet maar weer waarin een grote gemeente kan uitblinken!

B en G wenst ten aanzien van Vleuten gaarne te vernemen op welke wijze de extreme hoge huur voor de bibliotheek in het wijkservicecentrum gefinancierd gaat worden. Wij hopen niet dat de hoge lastenduk ten koste zal gaan van de bibliotheek in De Meern of die van Vleuterweide of Leidsche Rijn.

B en G maakt zich zorgen over het langzame tempo waarin er duidelijkheid komt over de begraafplaats voor het westelijk gebied van de gemeente. B en G roept de gemeente op om het plaatselijke initiatief te ondersteunen en niet alleen de financiƫle opbrengst als doelstelling te houden.
Een andere voorziening die volgens B en G zo compleet mogelijk dient te worden gerealiseerd is het Leidsche Rijn Park. Dat houdt in inclusief het deel aan de Hindersteinlaan in Vleuten. Dat deel van Vleuten is ontzettend beeldbepalend. Dat mag niet verstoord worden door woningbouw.


Milieu
Milieu staat weer op de agenda. Enerzijds wordt de gemeente hiertoe van hogerhand gedwongen. En terecht. Met name de Luchtkwaliteit verdient hoge prioriteit. Daarover hieronder meer.
Naast de dwang van bovenaf, zou de gemeente zelf ook initiatieven moeten nemen met betrekking tot milieu. B en G wenst een aantal punten te noemen.
Ten eerste: Hoe staat het met het papiergebruik? Wordt overal dubbelzijdig geprint en gekopieerd?
Ten tweede: met betrekking tot de daling van het grondwaterpeil. Kan de gemeente niet het initiatief nemen om het regenwater af te koppelen van de riolering? Dat wil zeggen: het regenwater gaat direct bij de huizen de grond in, in plaats van naar het riool.
Ten derde m.b.t. het energieverbruik: wij zijn voor het opwekken van energie bij de bron. Bijvoorbeeld door het plaatsen van kleine windmolens op het dak van woningen te stimuleren.

Luchtkwaliteit
Het is van groot belang om Luchtkwaliteit in Utrecht onder de Europese normen voor het fijnstof te trekken.
Geen eenvoudige taak.
Een van de ingrepen die daar een bijdrage aan zou kunnen leveren is een verbeterd verkeersmanagement. Bij een aantal kruisingen wordt op een goede wijze met behulp van computer en apparatuur in de weg gereageerd op het verkeersaanbod. Onze complimenten.
Een volgende stap in de goede richting zou kunnen zijn om het systeem overal in de gemeente aan te brengen en het verder te vervolmaken. Bijvoorbeeld door in de weg ook al op een grotere afstand van het stoplicht sensoren aan te brengen zodat onnodig remmen en optrekken wordt voorkomen.

Verkeersstructuur binnenstad
Ook dit jaar verzoeken wij dat het onnodig rondrijden van autoĀŽs in de Binnenstad aangepakt wordt. Op het moment is de verkeersstructuur zo ingewikkeld dat er veel extra kilometers gemaakt moeten worden in een lage snelheid, met een maximum aan uitstoot en een slechte luchtkwaliteit tot gevolg. Dus hef al die doolhofroutes op!

Speelruimte/groen voor jongeren

Wij vragen het college om extra inzet te plegen op het gebied van het creƫren van speelgelegenheid voor de jongeren. Het bouwen in de stad ten koste van groene stroken dient definitief een halt toegeroepen te worden. Wat is belangrijker: gezonde speel- en sportmogelijkeden voor de jeugd of nog meer woningen zonder dat de woningbehoefte hier opgelost wordt.

Natuurgebied Rijnenburg
Dit brengt ons naar Rijnenburg. B en G is fel tegen bebouwen van dit gebied. Een natuurgebied dat twintig jaar geleden met veel bombarie door de Provincie Utrecht tot stiltegebied werd gebombardeerd. En inmiddels weer in handen is van dezelfde projectontwikkelaars die mede schuldig zijn aan dure woningen in Leidsche Rijn met heel weinig voorzieningen.
Bouwen in dit gebied lost de woningbehoefte in deze regio niet op. Er dient naar structurele oplossingen gezocht te worden. Namelijk door bedrijvigheid meer te verdelen over Nederland via de hoofdverbindingen naar het Noorden, Zuiden en Oosten.

Gezondheidszorg en welzijn
B en G vindt dat wij zolang de landelijke overheid het laat afweten zorg moeten dragen voor het kwaliteitsniveau van de verzorgings- en verpleeghuizen. De publiciteit die er voortdurend is rond de soms slechte kwaliteit in deze huizen, is verontrustend. De gemeente zou de onacceptabele situatie in de verzorgings- en verpleeghuizen aan moeten pakken door tot overeenstemming met de betrokken huizen te komen ten aanzien van een minimaal menselijk zorg- en verpleegniveau.


Vermelding calorieƫn
Overgewicht blijkt in de nabije toekomst hoofdoorzaak van sterfte te worden. In Amerika dat goed is in verkeerde voorbeelden kwam onlangs een goed bericht. Een van de grote steden, mogelijk New York, heeft verordoneerd dat op voedingsmiddelen naast de prijs ook het aantal calorieƫn dient te worden genoemd. B en G roept het college op om ook een dergelijk voorstel voor te bereiden. Onze inwoners zijn ons toch lief?

Prostitutiebeleid
In de media wordt regelmatig over troostmeisjes geschreven. Met afschuw nemen we kennis van de wijze waarop Japan reageert. Wij denken al snel dat zoiets als troostmeisjes en ook slavernij tot het verleden behoren, onderwerpen voor geschiedenisboeken.
Niets is minder waar.
In Utrecht werken honderden vrouwen in de prostitutie. Hiervan ziet 80 tot 90 % bijna niets van de inkomens terug. B en G nodigt het college uit om meer zicht te bieden op de toestanden in deze branch en te komen tot oplossingen. Enerzijds zou er gezocht kunnen worden naar een keurmerk voor prostituees; een keurmerk houdt in dat de betreffende mevrouw uit vrije wil het beroep uitoefent. Anderzijds dient er veel meer informatie verstrekt te worden aan de cliƫnten. Het zou duidelijk moeten zijn dat zij in sommige gevallen mede slavendrijvers zijn. Wij beschouwen onszelf als een hoogontwikkeld volk dat zonodig heel de wereld de les leest, maar hier geldt: Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Risicovolle jeugd
Binnen de Antilliaanse gemeenschap is een klein groepje dat zeer risicovol is. Binnen 21 gemeenten is hier speciaal beleid voor ontwikkeld. Ook Utrecht heeft een redelijk grote groep van Antilliaanse risicovolle jeugd; dat wil zeggen: jeugd zonder startkwalificaties, met problematische gezinsstructuren en tienermoeders. B en G nodigt het college uit om te participeren in dit door het rijk speciaal ontwikkeld beleid.

Ruimtelijke ordening

Graffitti
Langzaam wordt de nieuwe spoorbaan zichtbaar. Echter deze is nu al een bron van ergernis. Vol met graffitti. Het is onbegrijpelijk dat er geen materiaal gebruikt is wat graffitti bestendig is.
Als het gebruik van graffitti bestendig materiaal niet mogelijk is, dan nodigen wij het college uit om zorg te dragen voor het bekleden van de schermen en viaducten met klimop. In Rotterdam zijn al heel veel schermen met klimop begroeid. Het werkt fantastisch tegen de graffitti.

Helihaven
Heeft u zich al afgevraagd of een Helihaven in het meest lawaaiige deel van de gemeente wel gewenst is. Heeft u al een inventarisatie gemaakt van welke voor- en nadelen een Helihaven heeft? Dit gekoppeld aan het feit dat in dit gebied dagelijks bijna vierhonderd duizend autoĀŽs passeren.

Automarkt
Ook de komst van de automarkt naar het westelijk deel van de gemeente is ongewenst. Stap af van het gewin van het verplaatsen van de markt. Laat een andere gemeente dit van ons overnemen. U dient een integrale afweging te maken waarbij als nadeel wordt meegenomen: de extra vervoersbewegingen in dit gebied door de komst van de automarkt.

Infrastructuur ten westen van het kanaal
Speciale aandacht vragen wij voor de verkeerssituatie in het gebied over het kanaal. Ten eerste: pas op met de werkzaamheden aan de infrastructuur. Sluit hoogstens een uitrijroute af en geen twee of meer. Dat leidt tot grote chaos in dit gebied.
Een ander punt van zorg: nadat iets meer dan een derde van de woningen er staan, bekruipt ons steeds meer de angst dat het hier een grote verkeerschaos wordt wanneer alle woningen er staan. Het aantal vervoersbewegingen kan dan namelijk oplopen tot 300.000 per dag. Daarop lijkt de beoogde infrastructuur niet berekend te zijn

Afval
B en G is tegen de kosten van afval te koppelen aan gewicht. Dit zal veel extra kosten met zich meebrengen doordat mensen zich op andere wijze van hun vuil zullen ontdoen: dumpen in een andere container, in plantsoenen, bossen en parken, langs de wegen, etc. Een onwenslijke situatie, die voorkomen moet worden.


---- --