Ingezonden persbericht


Helft Nederlandse woningcorporaties nog zonder plan voor Maatschappelijk Ondernemen.

Ondanks "Antwoord aan de Samenleving" staat Maatschappelijk Ondernemen nog in kinderschoenen.

Rotterdam - 31 mei. Ondanks dat ruim 90% van de Nederlandse woningcorporaties bepaalde activiteiten onderneemt op het gebied van maatschappelijk ondernemen, heeft ruim de helft (54%) van de woningcorporaties heeft nog geen plan voor maatschappelijk ondernemen opgesteld. Van de corporaties mét een plan voor maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft bijna een derde (32%) nog geen concrete resultaten behaald. Ruim 6 op de 10 beleidsmakers (64%) weet niet waarom er geen resultaten zijn geboekt. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een gezamenlijk onderzoek van USP Marketing Consultancy, Between-us en Building Business i.s.m. Prof. C. van Riel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, die ten grondslag liggen aan 's werelds eerste model dat inspanningen van maatschappelijk ondernemen concreet meetbaar maakt: de MARE-METER. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op ruim 100 interviews met beleidsbepalers uit verschillende woningcorporaties.

Onduidelijke resultaten op het gebied van maatschappelijk ondernemen

Slechts 46% van de woningcorporaties heeft een plan voor maatschappelijk ondernemen. Van degenen zonder plan, verwacht overigens 40% binnen twee jaar een concreet plan op te gaan zetten. Dit betreft voornamelijk de grotere corporaties. Verder valt op dat 32% van de woningcorporaties nog geen concrete resultaten heeft behaald met hun plan en dat 64% niet weet waarom er geen resultaten zijn behaald. Degenen die het wel weten, wijten het voornamelijk aan gebrek aan vaardigheden binnen de organisatie en de weerstand tegen veranderingen.

Wel vinden corporaties hun eigen rol belangrijk voor het vergroten van de leefbaarheid. Toch zien zij de grootste rol weggelegd voor andere partijen als de gemeente, het welzijnswerk en de zorginstellingen, wat een verklaring kan zijn voor de onderzoeksresultaten. Opvallend is daarnaast dat woningcorporaties de rol van de politie kleiner inschatten dan van de eerder genoemde partijen. Ook de rol van ondernemers en onderwijsinstellingen wordt laag ingeschat door woningcorporaties.

Woningcorporaties proberen veel maar slagen (nog) niet Ruim 90% van de corporaties geeft aan dat ze wel enige activiteit hebben ondernomen gericht op maatschappelijk ondernemen. Met name de volgende activiteiten worden ondernomen: huisvesting voor starters en senioren, bouwen van kinderopvang, scholen en zorgcentra en het vergroten van de leefbaarheid. Omdat woningcorporaties moeilijk kwantificeerbare doelen hanteren gaat het meten van prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen echter moeizaam. Voorbeelden van deze doelen zijn: 'bereikbaar houden van goed wonen', 'bevorderen van de leefbaarheid', 'bewoners de regie over hun eigen leven teruggeven' en 'stakeholders meer invloed geven'.

Opvallend is dat de focus van deze doelstellingen voornamelijk extern ligt terwijl plannen voor maatschappelijk ondernemen vaak leidt tot innovatie van producten of een efficiëntere werkwijze als doel kunnen hebben. Voorbeelden hiervan zijn lokale online communities met de zogenaamde portiekafspraken waardoor er minder vragen aan de wijkbeheerders gesteld worden en bewoners meer zelf aan de leefbaarheid gaan werken. Een ander voorbeeld is het verbeteren van de aansluiting tussen vraag en aanbod bij de woonruimteverdeling. Deze interne vormen van maatschappelijk ondernemen zijn bij slechts weinig corporaties teruggevonden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy
Drs. Ronald Provoost
Telefoon: 010-2066900
E-mail: provoost@usp-mc.nl Internet : www.usp-mc.nl

Over de MARE-METER/Technische verantwoording

Mede vanwege de in dit persbericht benoemde uitkomsten hebben USP Marketing Consultancy, Between-us en Building Business in samenwerking met Professor Cees van Riel van Erasmus Universiteit Rotterdam de MARE-METER voor goed MVO-onderzoek en advies (met betrekking tot stakeholders) ontwikkeld. De MARE-METER is een samentrekking van de term maatschappelijk rendement. De MARE-METER is het eerste model ter wereld dat prestaties in MVO concreet meetbaar maakt. Het ontwikkelde model gaat ervan uit dat effectief maatschappelijk ondernemen voortkomt uit de communicatie tussen mensen. Daarom worden er middels de MARE-METER niet alleen meningen verzameld maar ook onderzocht welke mismatches er bestaan in de communicatie tussen corporatie en stakeholders. De MARE-METER stelt corporaties in staat inzicht te krijgen in de mismatches die er bestaan in het verhaal dat zij willen uitdragen en vertellen en de verhalen die er binnen de eigen organisatie op uitvoerend niveau leven en vooral bij de relevante partijen buiten de organisatie leven (gemeenten, politie, opbouwwerk, politiek, onderwijs, en vooral de bewoners in een bepaalde buurt zelf). Bij de ontwikkeling van de MARE-METER is ook in overweging genomen dat de tekortkoming van bestaande indexen en monitoren vaak op de volgende twee argumenten rust:
1. Er wordt slechts onderzoek verricht naar de houding van stakeholders zonder (intern) te onderzoeken wat deze houding veroorzaakt. Met andere woorden: de interne organisatie wordt veronachtzaamd.
2. Bestaande indexen bieden een score voor maatschappelijk rendement zonder daarbij aan te geven hoe het beter kan.

Enkele belangrijke elementen uit het model zijn:

. Wat willen de verschillende stakeholders.

. Wat wil de corporatie zelf.

. Hoe wordt de corporatie beoordeeld.

. Welke kloven zijn er in de communicatie.

. Weten de medewerkers wat er van hen verwacht wordt.
. Welke concrete acties moeten ondernomen moeten worden om als organisatie te komen waar men wil.

De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op ruim 100 interviews met beleidsbepalers uit verschillende woningcorporaties, waarmee de resultaten representatief zijn voor de Nederlandse corporatiesector. De interviews zijn afgenomen in de maanden februari, maart en april van 2007.


---- --