Ingezonden persbericht


Lion Capital funest: geen verantwoorde HEMA-producten

Schone Kleren Kampagne roept op eis HEMA-klanten serieus te nemen

Amsterdam, 3 juni 2007

De verkoop van de HEMA aan investeerder Lion Capital betekent dat er niks zal veranderen aan de slechte omstandigheden van de arbeiders in lagelonenlanden die de HEMA-producten maken. Dit ondanks dat een groot aantal HEMA-klanten aangeeft dat wél te willen. De snel groeiende groep neemt voor al ruim een kwart miljoen euro deel aan een collectieve HEMA-aankoop die, op initiatief van de Schone Kleren Kampagne, de nationale lievelingswinkel een langverwachte pionier op het gebied van verantwoord ondernemen zou maken.

"Scheidend moederbedrijf Maxeda maakt met de keuze voor deze 'private equity investor' duidelijk dat ze weinig geeft om de omstandigheden van de mensen die de HEMA-producten maken," zegt Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne. Lion Capital investeert voor winstmaximalisering. Ethische bedrijfsvoering is onbelangrijk: er staat zelfs geen letter over op de website. Eyskoot: "Of ze hebben geen beleid op maatschappelijk verantwoord ondernemen, of ze durven er niks over te zeggen. Deze verkoop is een faliekant gemiste kans, die aantoont dat Maxeda met haar rug naar de klanten, de arbeiders en de tijdgeest staat."

Zo is Lion Capital sinds 2006 eigenaar van lingeriebedrijf La Senza. Een bekend merk als het om slechte arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie gaat. In 2003 werd bijvoorbeeld bekend dat het kledingconcern ondergoed liet maken in een Thaise fabriek waar vakbondsleiders werden ontslagen en arbeidsrechten werden geschonden. In plaats van zich in te zetten om deze misstanden de wereld uit te helpen, deed La Senza's management het tegenovergestelde. Ze bediende zich van wat bekend staat als de "cut-and-run"-tactiek, en trok haar orders schielijk terug uit de Gina Form-fabriek: funest voor de arbeiders die achterblijven. Meer informatie over deze zaak, en het in 2006 uiteindelijk sluiten van de betreffende fabriek, is te vinden op onze internationale website www.cleanclothes.org.

"Het geheim van de HEMA is dat je er vrolijk uitkomt", zegt HEMA-directeur Van Zetten. Het moge duidelijk zijn dat met de verkoop van de nationale lievelingswinkel aan Lion Capital een dergelijke blijheid niet dichterbij komt voor de mensen die de HEMA-kleding maken. Zij moeten vaak langdurig gedwongen overwerken tegen een extreem laag loon voor het leuke en degelijke assortiment waar de HEMA om bekendstaat.

De verkoop is echter nog niet definitief. De ondernemingsraad moet het bijvoorbeeld nog goedkeuren. De Schone Kleren Kampagne roept de ondernemingsraad dan ook op de deal tegen te houden, en te pleiten voor een maatschappelijk verantwoorde overname. Ook alle HEMA-klanten worden aangemoedigd te protesteren, en met klem te vragen om een ondubbelzinnige keuze voor een eerlijk winkelassortiment. Via de website www.koopdehema.nl wordt hun steun georganiseerd.

De Schone Kleren Kampagne is een organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (noot voor de redactie,