Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Hoogezand-Sappemeer benut mogelijkheden aantrekkende economie - persbericht 037 - 29 mei 2007

Acties Sociale Zaken moet meer klanten aan werk helpen

De afdeling Sociale Zaken van de gemeente Hoogezand-Sappemeer gaat extra acties uitvoeren die ertoe moeten leiden dat klanten hoger op de reïntegratieladder komen en waar mogelijk uitstromen naar (gesubsidieerd) werk. Dit zal een daling van het klantenbestand tot gevolg hebben. Het aantal uitkeringsgerechtigden is het afgelopen jaar weer licht gestegen door een grotere instroom en een lagere uitstroom van klanten dan voorzien.

De gemeente heeft vorig jaar al de lijn uitgezet om een groter aantal klanten van Sociale Zaken naar werk toe te leiden. Toch is in het eerste kwartaal van 2007 sprake van een stijging met 25 klanten in plaats van de geplande daling met zon 40 klanten. Totaal heeft Sociale zaken op dit moment 1087 klanten. De gemeente kan mede dankzij de aantrekkende economie werkzoekenden meer kans bieden op uitstroom naar werk. Daarmee verbetert de positie van de mensen die hun mogelijkheden nu onvoldoende kunnen benutten doordat ze geen baan hebben.

Een analyse bij 250 klanten van Sociale Zaken laat zien dat ongeveer 100 direct bemiddelbaar zijn en aan het werk geholpen kunnen worden. Voortvloeiend uit deze bestandanalyse gaan ongeveer 100 klanten van Sociale Zaken in eerste instantie voor 1 jaar aan het werk bij uitzendbureaus. Sociale Zaken gaat verder met de analyse van het klantenbestand en deze gefaseerd uitvoeren, zodat alle klanten beoordeeld worden op hun mogelijkheden en tevens dan direct bemiddeld kunnen worden.

Klanten met een (arbeids)beperking worden extra ondersteund en met het UWV zijn afspraken om deze doelgroep meer onder de aandacht te brengen bij werkgevers. Sociale Zaken biedt de werkgevers mogelijkheden aan om hier tijdelijk financieel in ondersteund te worden.

Ook de begeleiding van werkzoekenden die uitgevallen zijn door ziekte wordt sterk geïntensiveerd door medewerkers van Sociale Zaken met behulp van een extern bureau.

Verder gaat Sociale Zaken onderzoeken of de klanten gebruik maken van voorzieningen waarop zij recht hebben (zoals WIA, Wajong, etc.) en hen intensiever begeleiden bij het aanvragen hiervan. Ook met de uitkeringsinstantie wordt hierover gesproken zodat zij beter hun doelgroepen kunnen bereiken.

En er zijn veel mensen op de wachtlijst voor een WSW-dienstverband. Een aantal van deze klanten gaan nog dit jaar aan het werk met een gesubsidieerde arbeidsplaats bij Trio-bedrijven.