AutoRai

100e race voor SEAT-coureur Tom Coronel

(6/4/2007)
SEAT-coureur Tom Coronel reed op zondag 3 juni op het stratencircuit in het Zuid Franse Pau zijn 100e race in het internationale toerwagenkampioenschap van de FIA. Daarmee is hij verreweg de meest ervaren Nederlander in het WTCC, zoals de klasse meestal wordt aangeduid.

Van 2001 tot en met 2004 kwam Coronel uit in het Europees toerwagen-kampioenschap, dat met ingang van 2005 uitgroeide tot een officieel wereldkampioenschap. In zijn honderdste race in de klasse eindigde Coronel met zijn oranje-zwarte SEAT Leon als negende. In de tweede race van het weekend in de Franse stad viel hij voortijdig uit als gevolg van een lekke linker voorband. De best geklasseerde SEAT-rijder in de eerste race was de Fransman Yvan Muller, die tweede werd. De Portugese oud-Formule 1-coureur Tiago Monteiro eindigde met zijn SEAT Leon in beide races in Pau als derde.

Coronel heeft het duidelijk goed naar zijn zin in het prestigieuze internationale kampioenschap, waarin naast erkende toerwagenspecialisten ook bijvoorbeeld oud-Formule 1-coureurs als Alex Zanardi, Nicola Larini en Gabriele Tarquini aan de start komen. âHet is een prachtige klasse. De strijd is goed, we rijden over de hele wereld, ik kom op plaatsen waar ik normaal gesproken niet zo snel terecht zou komen. Dat is toch fantastisch?â Dat het raceweekend op het 2,67 kilometer korte stratencircuit in Pau niet het resultaat bracht dat Coronel er wellicht van verwacht had, is vanzelfsprekend teleurstellend, maar hij is er de man niet naar om daar te lang bij stil te blijven staan.

In de kwalificatie reed hij met de SEAT Leon van SEAT Holland naar de twaalfde tijd. Omdat twee coureurs tien plaatsen in de startopstelling naar achteren werden geplaatst als straf voor incidenten tijdens het vorige raceweekend in Valencia, mocht Coronel voor de eerste race als tiende vertrekken. âMet die positie ben ik niet helemaal tevreden, vooral omdat het bij mijn eerste poging zo goed ging. Later bleek echter dat ik een defect aan de voorwielophanging opgelopen had toen ik een keer de bandenstapel had geraakt. Iets wat op dit smalle circuit natuurlijk gauw gebeurt,â zei Coronel na afloop van de tijdtraining.

In de eerste race komt Coronel na een aanrijding in de beginfase als negende aan de finish. âIk reed achter Jordi Gené en kon hem redelijk goed volgen, maar ik vond geen mogelijkheid om hem in te halen,â meldde hij na de race. âVeel meer zat er niet in.â In de tweede race ging de beginfase wel goed, al klaagde Coronel wel over het feit dat er direct na de start wel heel ruig gereden werd. âIk heb een paar flinke klappen op de achterkant van mijn auto gehad,â zei hij. âDaarna had ik wel een mooie strijd met Jörg Müller, die me constant onder druk zette, maar ik kon hem een hele tijd achter me houden. Dat was lekker!â Uiteindelijk moest hij na 13 ronden de strijd staken toen de linker voorband van zijn SEAT Leon lek geraakt was. Coronel parkeerde zijn SEAT in de pits. âJammer, maar dat kan gebeuren, met zoveel brokstukken her en der op de baan,â verklaarde hij.

De volgende races van het FIA WTCC worden over twee weken verreden op het circuit van Brno in Tsjechië. âEen mooi circuit met veel bergop- en bergafpassages en lange rechte stukkenâ, zegt Coronel. âDaar kijk ik alweer naar uit!â

Volgende races: 17 juni, Brno (TSJ)

Alle informatie over SEAT en Tom Coronel in het WTCC is te vinden op: www.rtlgpwtcc.nl en www.seat.nl/sport. Uitslagen en standen zijn te vinden op: www.fiawtcc.com