KPMG


Economische voorspoed zet aandacht voor kostenreductie op laag pitje


4 juni 2007

De huidige economische voorspoed zet bij veel bedrijven de aandacht voor kostenreductie op een laag pitje.

Nu het de bedrijven voor de wind gaat en de meerderheid een forse omzetgroei weet te realiseren, ontbreekt bij veel ondernemingen de noodzakelijke kritische blik op de kostenstructuur. Hoewel de meeste bedrijven een kostenreductieprogramma kennen, leggen de ondernemingen zich op dit moment zeer lage doelstellingen op. Uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 400 ondernemingen blijkt dat de bedrijven momenteel doelstellingen hebben geformuleerd van niet meer dan 2% per jaar. Bovendien blijken veel bedrijven moeite te hebben om zelfs dit soort beperkte kostenbesparingen te realiseren. Slechts 8% van de onderzochte bedrijven blijkt erin te slagen deze doelstelling te realiseren of te overtreffen.

Het is duidelijk dat bij de meeste bedrijven de aandacht voor kostenbeheersing verslapt nu omzetten en winsten in de lift zitten, constateert William Koot, partner bij KPMG Business Advisory Services. Koot: Bijna de helft van de ondernemingen blijkt niet in staat aan te geven wat op het niveau van de businessunit de belangrijkste veroorzakers zijn van zowel kosten als winsten. Duidelijk is wel dat bijna 75% van de bedrijven weet dat vooral de personeelskosten de komende drie jaar de belangrijkste kostenstijging zullen veroorzaken. Deze kostenstijging wordt met name veroorzaakt door de toenemende uitgave aan de salarissen en de kosten die de bedrijven moeten maken om talent te werven en aan zich te binden.

Hoewel 80% van de onderzochte ondernemingen een efficiënte kostenstructuur als een middel ziet voor langdurig concurrentievoordeel, blijken de programmas om de kosten te reduceren vaak teleur. In de praktijk realiseren de onderzochte bedrijven slechts 59% van de verwachte besparingen. Ruim 40% van de ondernemingen geeft bovendien aan dat omzetgroei de aandacht voor kostenbeheersing heeft doen verslappen, ook al realiseert ruim 60% zich dat kostenreductie buitengewone aandacht verdient. Koot: Een logisch gevolg is dat de bedrijven zichzelf momenteel zeer lage doelstellingen opleggen. Ook in perioden van groei is het echter noodzakelijk dat bedrijven de kosten nauwlettend in de gaten houden. Overigens blijkt het bij veel bedrijven onduidelijk wie de verantwoordelijkheid heeft voor kostenbeheersing. Bij 60% van de bedrijven is de CEO voor een groot deel verantwoordelijk en bij nog eens 57% de CFO. Zorgelijk is het echter dat slechts 39% van de bedrijven aangeeft dat alle managers een verantwoordelijkheid hebben voor het managen van de kosten. En niet meer dan 40% stimuleert het slagen van kostenreductie met een bonus.

Bij veel bedrijven blijkt kostenreductie nog altijd onder druk tot stand te komen. Koot: Met name de toenemende concurrentie, de druk op de prijzen en de noodzaak om groei te financieren vormen belangrijke redenen. Ook de druk van investeerders, zoals private equity en aandeelhouders vormt vaak aanleiding om een kostenreductieprogramma te introduceren. Het ontbreekt de meerderheid dan ook aan een programma dat volledig ingevoerd is in de cultuur van het bedrijf. Te vaak wordt een traditionele aanpak gekozen en richten de kostenprogrammas zich op werkproces, werkkapitaal, IT en inkoopbesparingen. Een meer integrale aanpak, waarbij gelijktijdig gekeken wordt naar belastingoptimalisatie, (des)investeringen en omzetvergroting is echter noodzakelijk.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.