De nieuwe Renault Laguna: zorgeloos rijplezier
(6/4/2007)
Elegant, ruim, veilig en sportief. De nieuwe Laguna behoort met deze
kenmerken meer dan ooit thuis in de wereld van de hoogwaardige
reisautoâs. Het model komt wederom als vijfdeurs hatchback en als
break op de markt. Renault heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe
Laguna het rijplezier voor de inzittenden als leidraad gehouden, onder
andere met een toonaangevend weggedrag en een uitgebreid aanbod van
motoren en versnellingsbakken. De nieuwe Laguna wordt in september aan
het grote publiek gepresenteerd tijdens de IAA in Frankfurt en staat
vanaf oktober 2007 bij de Renault dealer.
De nieuwe Laguna zorgt voor ongekende rijsensaties zonder dat dit ten
koste gaat van het comfort. Dankzij het chassis reageert de Laguna
zeer nauwkeurig; door zowel de stuurprecisie als de stabiliteit in
bochten behoort de Laguna tot de beste van de markt. Dit is mede
mogelijk gemaakt door een stijvere wielophanging en verbeterde
stuurinrichting. Het comfort is dankzij de verbeterde schokdempers van
een opvallend hoog niveau gebleven.
Renault levert de nieuwe Laguna met een aantal motoren, waaronder de
2.0 dCi versies met 130, 150 en 175 pk (96, 110 en 127 kW). Gekoppeld
aan de automatische versnellingsbak AJO is deze motor lekker soepel en
pittig. Een zeer stil en toch sportief alternatief is de 2.0 16V
benzinemotor van 145 pk (103,4 kW), die voortgekomen is uit de
samenwerking tussen Renault en Nissan. Om het brandstofverbruik zo
laag mogelijk te houden, is de nieuwe Laguna gemiddeld vijftien kilo
lichter dan zijn voorganger.
De Laguna profiteert, voor de actieve en passieve veiligheid, van de
ervaring die Renault heeft op het gebied van veiligheid en is met name
zeer goed voorbereid om letsel na een zijdelingse aanrijding te
weerstaan. Zo beschikt hij over een exclusief systeem, bestaande uit
een dubbele zijairbag van de nieuwste generatie (borstkas + bekken)
met twee kamers van verschillende grootte en twee sensoren in het
voorportier en de middenstijl. Innovatieve techniek past de werking
van de airbags aan de intensiteit van de aanrijding aan.
Maximaal comfort
De nieuwe Laguna is een stuk stiller dan zijn voorganger, met name
door de verbeterde isolatie tussen de motorruimte en het
inzittendengedeelte. Het thermische comfort voldoet aan de strengste
eisen, waarbij voor het klimaatsysteem gebruik gemaakt is van een
compressor met een grote capaciteit die zeer snel koele lucht kan
leveren.
Gebruiksgemak
De gegevens op het instrumentenpaneel zijn beter afleesbaar en de
ergonomie, van met name de bestuurdersplaats, is nog verder
geperfectioneerd. De automatische parkeerrem en de nieuwste handsfree
Renault Card maken het de bestuurder gemakkelijk. De breakversie Grand
Tour beschikt bovendien over een uniek systeem waarmee in een
handomdraai een platte laadvloer is te creëren.
Robuust en betrouwbaar
De nieuwe Laguna komt voort uit het Renault Contract 2009. Renault
streeft ernaar om in de top drie te komen voor wat betreft de
kwaliteit van zowel de auto als van de serviceverlening. Behalve dat
de ontwerp- en productieprocedures aangescherpt zijn, hebben ruim 120
nieuwe Lagunaâs samen zes miljoen kilometer gereden onder alle
mogelijke weersomstandigheden en op de meest slechte wegen.
AutoRai