AutoRai

De nieuwe Renault Laguna: zorgeloos rijplezier

(6/4/2007)
Elegant, ruim, veilig en sportief. De nieuwe Laguna behoort met deze kenmerken meer dan ooit thuis in de wereld van de hoogwaardige reisautoâs. Het model komt wederom als vijfdeurs hatchback en als break op de markt. Renault heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe Laguna het rijplezier voor de inzittenden als leidraad gehouden, onder andere met een toonaangevend weggedrag en een uitgebreid aanbod van motoren en versnellingsbakken. De nieuwe Laguna wordt in september aan het grote publiek gepresenteerd tijdens de IAA in Frankfurt en staat vanaf oktober 2007 bij de Renault dealer.

De nieuwe Laguna zorgt voor ongekende rijsensaties zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Dankzij het chassis reageert de Laguna zeer nauwkeurig; door zowel de stuurprecisie als de stabiliteit in bochten behoort de Laguna tot de beste van de markt. Dit is mede mogelijk gemaakt door een stijvere wielophanging en verbeterde stuurinrichting. Het comfort is dankzij de verbeterde schokdempers van een opvallend hoog niveau gebleven.

Renault levert de nieuwe Laguna met een aantal motoren, waaronder de 2.0 dCi versies met 130, 150 en 175 pk (96, 110 en 127 kW). Gekoppeld aan de automatische versnellingsbak AJO is deze motor lekker soepel en pittig. Een zeer stil en toch sportief alternatief is de 2.0 16V benzinemotor van 145 pk (103,4 kW), die voortgekomen is uit de samenwerking tussen Renault en Nissan. Om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden, is de nieuwe Laguna gemiddeld vijftien kilo lichter dan zijn voorganger.

De Laguna profiteert, voor de actieve en passieve veiligheid, van de ervaring die Renault heeft op het gebied van veiligheid en is met name zeer goed voorbereid om letsel na een zijdelingse aanrijding te weerstaan. Zo beschikt hij over een exclusief systeem, bestaande uit een dubbele zijairbag van de nieuwste generatie (borstkas + bekken) met twee kamers van verschillende grootte en twee sensoren in het voorportier en de middenstijl. Innovatieve techniek past de werking van de airbags aan de intensiteit van de aanrijding aan.

Maximaal comfort
De nieuwe Laguna is een stuk stiller dan zijn voorganger, met name door de verbeterde isolatie tussen de motorruimte en het inzittendengedeelte. Het thermische comfort voldoet aan de strengste eisen, waarbij voor het klimaatsysteem gebruik gemaakt is van een compressor met een grote capaciteit die zeer snel koele lucht kan leveren.

Gebruiksgemak
De gegevens op het instrumentenpaneel zijn beter afleesbaar en de ergonomie, van met name de bestuurdersplaats, is nog verder geperfectioneerd. De automatische parkeerrem en de nieuwste handsfree Renault Card maken het de bestuurder gemakkelijk. De breakversie Grand Tour beschikt bovendien over een uniek systeem waarmee in een handomdraai een platte laadvloer is te creëren.

Robuust en betrouwbaar
De nieuwe Laguna komt voort uit het Renault Contract 2009. Renault streeft ernaar om in de top drie te komen voor wat betreft de kwaliteit van zowel de auto als van de serviceverlening. Behalve dat de ontwerp- en productieprocedures aangescherpt zijn, hebben ruim 120 nieuwe Lagunaâs samen zes miljoen kilometer gereden onder alle mogelijke weersomstandigheden en op de meest slechte wegen.