Wereld Natuur Fonds Nederland

PERSBERICHT WERELD NATUUR FONDS

Zeist, 04-06-2007

WNF-website toont herkomst 'foute' souvenirs

Het Wereld Natuur Fonds helpt de onervaren toerist veilig door de douane. Want het zal je maar gebeuren dat je in goed vertrouwen een beeldschoon souvenir hebt aangeschaft op je vakantiebestemming en dan bij de douane opeens apart wordt genomen... Blijkt de schelpenlamp op de lijst te staan van bedreigde dieren en planten die niet mogen worden ingevoerd. Tijdverlies, een boete en inbeslagname. Met de speciale website www.wnf.nl/souvenirs laat het WNF zien wat de gevolgen zijn van de illegale handel in verboden souvenirs. Onder het motto ' kijken, kijken... niet kopen'. Het WNF confronteert de wat minder argeloze souvenirjager tegelijkertijd met de gevolgen van een aankoop: wie zwicht voor foute souvenirs, werkt actief mee aan het uit de wereld helpen van bedreigde dieren en planten. De handel in bedreigde dieren en planten èn de produkten die daarvan worden gemaakt, staat op dit moment volop in de belangstelling nu in Nederland de 14e CITES-conferentie (Convention on International Trade in Endangered Species) wordt gehouden. 171 Landen maken bindende afspraken over welke dieren en planten helemaal niet of alleen onder strenge voorwaarden mogen worden verhandeld. Maar stropers en handelaren weten helaas nog steeds hun weg te vinden naar de markten en dus naar de toeristen. Daarom hernieuwt het WNF de campagne ' Kijken, kijken...niet kopen' met deze speciale website over foute souvenirs.

Slangenleer en panterbont zijn herkenbaar als verboden souvenir. Maar wie is op de hoogte van het feit dat een op het strand gevonden stuk koraal niet zomaar mee naar huis mag? Ook voor een populair souvenir als de 'rainstick' die van een cactusstam wordt gemaakt, gelden invoerbeperkingen. En wie herkent het ivoor van de walrus of het nijlpaard? Terwijl dat net als olifanten-ivoor verboden is.

Toeristen kunnen op een kaart het werelddeel aanklikken waar ze naar toe reizen. Daar zien ze in één oogopslag welke souvenirs daar worden aangeboden en wat de herkomst is. En juist omdat die herkomst soms onduidelijk is, helpt het WNF de toerist op weg, onder andere met een verrassend pittig spel: wat wordt er van een gordeldier gemaakt? En wat zit er in die tijgerpleisters?

Het Wereld Natuur Fonds wil met de website en de campagne 'Kijken, kijken... niet kopen' alle toeristen bereiken. Niet alleen de relatief onervaren reiziger die via een all-inclusive op een exotisch eiland terecht komt, maar ook de zelfstandige vakantieganger die al meer gereisd heeft.