Gemeente Utrecht


| |
|Week 23                                                               |
|                                                                      |
|Datum: 4 juni 2007                                                    |
|                                                                      |
|Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en          |
|wethouders                                                            |
|1. Een goede gezondheid voor alle Utrechters                          |
|Alle inwoners van Utrecht moeten zelfstandig en gezond kunnen meedoen |
|aan de samenleving. Het is belangrijk dat Utrechters zich gezond      |
|voelen, gezond zijn en gezond blijven. In het actieprogramma 'Beweging|
|in gezondheid, Utrecht gezonder in 2010' geven burgemeester en        |
|wethouders aan wat zij de komende vier jaar op het gebied van         |
|volksgezondheid willen bereiken en wat zij daarvoor gaan doen. De     |
|GG&GD is de eerstverantwoordelijk dienst op het gebied van            |
|volksgezondheid in de gemeente. Het actieprogramma concentreert zich  |
|dan ook op activiteiten van de GG&GD, al dan niet in samenwerking met |
|partners.                                                             |
|De gemeente investeert de komende jaren vooral in: jeugd en           |
|gezondheid, maatschappelijke opvang, het voorkómen en bestrijden van  |
|overgewicht, het bevorderen van psychosociale gezondheid en het       |
|tegengaan van het gebruik van alcohol en drugs. Op het gebied van     |
|jeugd en gezondheid gaan bijvoorbeeld eind juni van dit jaar de       |
|Jeugdadviesteams officieel van start. Deze teams zorgen dat kinderen  |
|met problemen zo snel mogelijk goede zorg en hulpverlening krijgen.   |
|Overgewicht, een ander speerpunt van het programma, wordt onder meer  |
|bestreden door de aanpak 'Gezond gewicht Overvecht' uit te breiden    |
|naar de wijken Zuidwest, Noordwest, Zuid en Leidsche Rijn.            |
|Voor het actieprogramma is jaarlijks E 1,1 miljoen extra geld         |
|beschikbaar.                                                          |
|                                                                      |
|Meer informatie: Sylvia Borgman, 030- 286 1055                        |
|                                                                      |
|2. Geld voor tijdelijk hostel Overvecht                               |
|Het college stelt een krediet van E 905.189 beschikbaar voor de bouw  |
|van een tijdelijk hostel in Overvecht. Het hostel komt op het grasveld|
|aan de Einsteindreef, naast het Mesos ziekenhuis. Op dit terrein komt |
|ook het definitieve hostel, maar dat wordt later opgeleverd dan       |
|gepland. Door de bouw van het tijdelijk hostel kan worden voorkomen   |
|dat er wachtlijsten ontstaan in de opvang van verslaafde dak- en      |
|thuislozen.                                                           |
|                                                                      |
|De bouw van het hostel Overvecht is vertraagd, omdat de verhuizing van|
|het Mesos ziekenhuis naar Leidsche Rijn later plaats vindt dan        |
|oorspronkelijk gedacht. Voor het gebouw wordt het tijdelijk pand van  |
|voormalig hostel De Hoek, dat voorheen aan de Sartreweg stond,        |
|gebruikt. De kosten van het tijdelijk hostel Overvecht worden gedekt  |
|uit de begroting van het project Binnenplaats.                        |
|                                                                      |
|Omwonenden zijn begin dit jaar van de plannen op de hoogte gesteld en |
|er zijn geen onoverkomelijke bezwaren naar voren gebracht. Een aantal |
|bewoners neemt deel in de beheergroep, die de leefbaarheid in de      |
|omgeving nauwlettend zal volgen. De bouw van het tijdelijk hostel     |
|start begin juli.                                                     |
|                                                                      |
|Meer informatie: Anita van Wijnbergen. 030- 286 1044                  |
|                                                                      |
|3. Initiatiefvoorstel leenfietsen                                     |
|Invoering van een leenfietsensysteem kan er voor zorgen dat mensen    |
|voor korte ritten eerder de fiets pakken dan de auto. Ook kan een     |
|leenfietsensysteem een handige aanvulling zijn op het openbaar        |
|vervoer, waardoor het ov aantrekkelijker wordt voor automobilisten.   |
|Het college  is van mening dat een leenfietsensysteem een bijdrage kan|
|leveren aan verbetering van bereikbaarheid en luchtkwaliteit in       |
|Utrecht . B & w reageren daarom positief op een initiatiefvoorstel van|
|VVD, PvdA, GroenLinks en D66. Wél wordt de gemeenteraad gevraagd om   |
|aanvullend onderzoek te laten verrichten naar te verwachten gebruik,  |
|beheer en onderhoud, vandalisme gevoeligheid en de kosten, voordat tot|
|invoering van een leenfietsensysteem besloten wordt. Uitgangspunt     |
|daarbij zou een kostendekkende exploitatie moeten zijn.               |
|Na besluitvorming in de gemeenteraad zal het college op basis van     |
|nader onderzoek in het najaar van 2007 met een voorstel komen om een  |
|leenfietsensysteem al dan niet in te voeren.                          |
|                                                                      |
|Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 1148                        |
|                                                                      |
|4. Nieuwe appartementen op de Camposdreef                             |
|Op het terrein Camposdreef 4 komt een gebouw met 12 appartementen. Het|
|gebouw dat hier stond is al gesloopt. In februari 2007 is er een      |
|informatieavond georganiseerd voor omwonenden. Op dit plan zijn veel  |
|reacties gekomen. Naar aanleiding daarvan is het oorspronkelijke plan |
|gewijzigd. Het grondoppervlak van het gebouw is verkleind, zodat de   |
|nieuwbouw verder van de bestaande bebouwing komt te liggen. De        |
|bouwhoogte is teruggebracht van vier naar drie lagen boven een        |
|halfverdiepte parkeergarage. De beide delen van de Camposdreef worden |
|voor het nieuwe gebouw met elkaar verbonden om het verkeer beter te   |
|kunnen laten doorstromen. De prijsklasse van de woningen is veranderd |
|in goedkopere middeldure koop met een Vrij Op Naam-prijs van ongeveer |
|E 220.000. Eerder was er sprake van een mix van sociale en middeldure |
|koop. Eind 2008  start de bouw van het complex en eind 2009 moet het  |
|klaar zijn.                                                           |
|Het college van B en W heeft de definitieve Nota van uitgangspunten   |
|vastgesteld. De grondexploitatie wordt samen met de Nota van          |
|uitgangspunten aan de gemeenteraad voorgelegd.                        |
|                                                                      |
|Meer informatie: Erlijn Mulder, 030- 286 1148                         |
|                                                                      |
|5. Aanleg Park & Ride Papendorp                                       |
|Om op Papendorp een tijdelijk (voor een periode van vijf jaar) P+R    |
|terrein voor ca 700 auto's aan te leggen, vraagt het college aan de   |
|gemeenteraad om een krediet van E2.987.000 vrij te geven. Het gaat om |
|een bedrag dat opgenomen is in de begroting 2007. Het tijdelijk P+R   |
|terrein past in het beleid om de groei van het autoverkeer in de stad |
|in te perken en komt goed van pas  nu de komende jaren aan de westkant|
|van Utrecht West grote verkeersprojecten worden uitgevoerd.  Het ligt |
|in de bedoeling om het P+R terrein nog dit jaar in gebruik te nemen. P|
|+ R Papendorp wordt uiteindelijk vervangen door een P+R bij           |
|verkeersplein Hooggelegen.                                            |
|                                                                      |
|Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 1148                        |
|                                                                      |
|6. Gevel stadhuis wordt weer schoon                                   |
|Eind april 2006 heeft de raad een motie aangenomen om voor de zomer   |
|van dat jaar de gevel van het stadhuis te laten schoonmaken en dit te |
|financieren uit de opbrengsten van steigerdoekreclame. Dit was toen op|
|zo'n korte termijn nog niet mogelijk omdat zowel de gevelreiniging    |
|als de steigerdoekreclame aanbestedingsplichtig zijn. Bovendien moest |
|er een monumentenvergunning aangevraagd worden.                       |
|                                                                      |
|Inmiddels is de vergunning  afgegeven, zijn de werkzaamheden          |
|aanbesteed en wordt de reiniging van de gevel betaald uit de opbrengst|
|van de steigerdoekreclame. Op 11 juni wordt de steiger opgebouwd en   |
|waarschijnlijk wordt vanaf 1 juli de steigerdoekreclame opgehangen. De|
|werkzaamheden worden uitgevoerd in twee fasen van ieder vier maanden. |
|Iedere maand komt er een nieuwe reclame aan de gevel te hangen. Voor  |
|de reclameuiting gelden de regels die de gemeente stelt aan           |
|steigerdoekreclame. Dit zijn onder andere de richtlijnen van de       |
|reclamecodecommissie aangevuld met een verbod op alcoholreclame.      |
|                                                                      |
|