Zoekmachinemarketing wel bekend, maar niet vaak ingezet bij MKB


75% bedrijven zegt mogelijkheden internetmarketing onvoldoende te benutten

TILBURG, 20070604 -- Meer dan de helft van de bedrijven uit het MKB zegt wel bekend te zijn met het fenomeen zoekmachinemarketing, maar het (nog) niet in te zetten binnen hun marketingmix. Dat blijkt uit het onderzoek "Internetmarketing en het MKB" van internetmarketingbureau PauwR uit Tilburg. Opvallend is verder dat bijna 60% het `essentieel' vindt om via zoekmachines gevonden te worden. Maar liefst driekwart van de ondervraagde medewerkers vindt dat hun bedrijf `onvoldoende' gebruik maakt van de mogelijkheden die het internet biedt om marketing te bedrijven.

Binnen het MKB is 80% van de bedrijven bekend met de term "zoekmachinemarketing". Een kwart van alle bedrijven zet zoekmachinemarketing ook daadwerkelijk in. Onder zoekmachinemarketing wordt in dit geval verstaan het adverteren in de zoekmachines met bijvoorbeeld Google AdWords. Voor deze groep is de "no-cure, no-pay" constructie, je betaalt pas als een bezoeker doorklikt naar jouw website, de belangrijkste reden om te kiezen voor zoekmachinemarketing.

Prijs struikelblok
Voor de bedrijven die niet adverteren in de zoekmachines, blijkt juist de onduidelijkheid over de prijs de reden om er vooralsnog niet mee aan de slag te gaan. Terwijl zij wel het belang ervan inzien. Van de deelnemende bedrijven aan het onderzoek vindt namelijk 58% het `essentieel' om goed gevonden te worden via de zoekmachines. Nog eens 22% vindt dit `belangrijk'.

E-mail marketing
Bijna alle bedrijven zijn bekend met e-mail marketing (86%) en zo'n 80% zegt dit ook daadwerkelijk in te zetten om (potentiële) klanten te bereiken. E-mail blijkt tevens één van de meest gebruikte kanalen om contact met een bedrijf te zoeken naar aanleiding van de website.

Acht van de tien bedrijven krijgt via e-mail contact met klanten naar aanleiding van een bezoek aan de website. Dat is iets meer dan het aantal bedrijven dat zegt telefonische reacties via de site te krijgen, dat is namelijk 70%. Toegang tot internet blijkt voor praktisch iedereen onmisbaar of ten minste `belangrijk'. Totaal is dit circa 95%.

Meer informatie
Een uitgebreidere presentatie van de belangrijkste onderzoeksresultaten kunt u bekijken op de site van PauwR: www.pauwr.nl/kenniscentrum/onderzoek/internetmarketingenmkb.php

Over het onderzoek
Het onderzoek "Internetmarketing en het MKB" is uitgevoerd door PauwR in samenwerking met Fontys Hogescholen Tilburg. Er deden 144 bedrijven mee aan het onderzoek. De deelnemende bedrijven zijn vooral afkomstig uit de regio Tilburg. Gezien de opbouw van de bedrijven in deze regio kan het onderzoek als representatief worden beschouwd voor het MKB in Nederland. De resultaten van het onderzoek werden eerder al gepresenteerd tijdens het seminar "Internetmarketing en het MKB" dat op 25 mei in Tilburg werd gehouden.

Over PauwR
PauwR is een jong en snel groeiend internetmarketingbureau uit Tilburg. De zoekmachineprofessionals van PauwR zijn gespecialiseerd in zoekmachinemarketing en zoekmachineoptimalisatie. Met behulp van dit onderzoek wil PauwR meer inzicht krijgen in het gebruik van internetmarketing in het MKB en vooral ook in de redenen om dit wel of niet te doen.





PauwR Internetmarkting