FNV Bondgenoten: internationale ITF-actieweek in Rotterdam
04.06.2007 / 19:21 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Fnv bondgenoten
Fnv bondgenoten
Utrecht, 4 juni 2007
FNV Bondgenoten: internationale ITF-actieweek van start in Rotterdamse haven
Vandaag is de internationale actieweek van de internationale transport vakorganisatie ITF
en FNV Bondgenoten in de Rotterdamse haven van start gegaan met het tot nader order
stilleggen van het werk op de 'Geestdijk'. De havenwerkers worden tijdelijk ingezet op
andere werkzaamheden.
Een delegatie van FNV Bondgenoten ging vanochtend - op verzoek van de ITF - mee aan boord
van de 'Geestdijk' om de bemanning en de eigenaren te overtuigen een contract af te
sluiten met de ITF. De onderhandelingen liepen op niets uit; de eigenaren Kopping uit
Duitsland en de managers, Marlow Navigation uit Cyprus gaven aan zich niet te kunnen
houden aan de afspraak dat bemanningsleden geen havenwerkzaamheden meer zouden verrichten
zonder toestemming van de bond.
Tijdens de internationale actieweek wordt gericht gewerkt aan het onder contract brengen
van schepen die opereren in de 'ferry trade' en op schepen waar charteraars en eigenaren
de bemanningsleden havenwerkzaamheden laten verrichten. Schepen worden geïnspecteerd
door een ITF-inspecteur die vaststelt of er een contract is, of er havenwerk wordt
verricht door de bemanning en of er bijvoorbeeld aan boord geen dubbele boekhouding wordt
gevoerd om de bemanning de hun toekomende beloning te onthouden. Aan de actieweek doen
alle bonden van havenwerkers in Noord-West Europa en op de Britse eilanden mee.
De ITF voert al jaren samen met de vakbonden van havenwerkers en zeelieden campagne om
schepen onder contract te brengen bij een nationale vakbond of bij de ITF. Op schepen
waar een door ITF goedgekeurde cao geldt, mogen geen havenwerkzaamheden meer worden
verricht door de bemanningsleden zelf.
Van de 58.000 schepen die de wereldzeeën bevaren, zijn er ruim 18.000 die onder een
zogenaamde goedkope vlag (FOC) varen. Dat doen reders om 'dure' arbeidsvoorwaarden in het
oorspronkelijke land van vestiging te ontlopen. Sjorwerkzaamheden op deze FOC-schepen
worden vaak door de bemanningsleden zelf verricht. Dit heeft in een aantal zaken al tot
ongevallen geleid, waarbij bemanningsleden ernstig gewond raakten en een enkele zelfs
overleed.