FNV Bondgenoten: internationale ITF-actieweek in Rotterdam


04.06.2007 / 19:21 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Fnv bondgenoten

Fnv bondgenoten

Utrecht, 4 juni 2007

FNV Bondgenoten: internationale ITF-actieweek van start in Rotterdamse haven

Vandaag is de internationale actieweek van de internationale transport vakorganisatie ITF en FNV Bondgenoten in de Rotterdamse haven van start gegaan met het tot nader order stilleggen van het werk op de 'Geestdijk'. De havenwerkers worden tijdelijk ingezet op andere werkzaamheden.

Een delegatie van FNV Bondgenoten ging vanochtend - op verzoek van de ITF - mee aan boord van de 'Geestdijk' om de bemanning en de eigenaren te overtuigen een contract af te sluiten met de ITF. De onderhandelingen liepen op niets uit; de eigenaren Kopping uit Duitsland en de managers, Marlow Navigation uit Cyprus gaven aan zich niet te kunnen houden aan de afspraak dat bemanningsleden geen havenwerkzaamheden meer zouden verrichten zonder toestemming van de bond.

Tijdens de internationale actieweek wordt gericht gewerkt aan het onder contract brengen van schepen die opereren in de 'ferry trade' en op schepen waar charteraars en eigenaren de bemanningsleden havenwerkzaamheden laten verrichten. Schepen worden geïnspecteerd door een ITF-inspecteur die vaststelt of er een contract is, of er havenwerk wordt verricht door de bemanning en of er bijvoorbeeld aan boord geen dubbele boekhouding wordt gevoerd om de bemanning de hun toekomende beloning te onthouden. Aan de actieweek doen alle bonden van havenwerkers in Noord-West Europa en op de Britse eilanden mee.

De ITF voert al jaren samen met de vakbonden van havenwerkers en zeelieden campagne om schepen onder contract te brengen bij een nationale vakbond of bij de ITF. Op schepen waar een door ITF goedgekeurde cao geldt, mogen geen havenwerkzaamheden meer worden verricht door de bemanningsleden zelf.

Van de 58.000 schepen die de wereldzeeën bevaren, zijn er ruim 18.000 die onder een zogenaamde goedkope vlag (FOC) varen. Dat doen reders om 'dure' arbeidsvoorwaarden in het oorspronkelijke land van vestiging te ontlopen. Sjorwerkzaamheden op deze FOC-schepen worden vaak door de bemanningsleden zelf verricht. Dit heeft in een aantal zaken al tot ongevallen geleid, waarbij bemanningsleden ernstig gewond raakten en een enkele zelfs overleed.