Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 5 juni 2007

Vijf nieuwe brancheorganisaties partner van MVO Nederland

Steeds meer brancheorganisaties zetten maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda

Woensdag 6 juni maken vijf brancheorganisaties bekend dat zij structureel gaan werken aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Met dat doel ondertekenen zij een partnerovereenkomst met MVO Nederland. Hiermee komt het aantal brancheorganisaties dat met MVO Nederland samenwerkt op 18. Dit kenniscentrum stimuleert en ondersteunt ondernemend Nederland bij maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk.

Het gaat om de volgende brancheorganisaties: BABEX, verbond van aannemers van sloopwerken; FOSAG, ondernemersorganisatie schilders-, onderhouds-, metaalconserverings- en glasbranche; Mitex, ondernemersorganisatie voor de mode-, sport- en schoenendetailhandel; MODINT, ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel; en de NOvAA, Nederlandse Orde van Accountants Administratieconsulenten.

De vijf brancheorganisaties hebben met MVO Nederland afspraken gemaakt over het eigen MVO-beleid. Een greep uit de plannen: BABEX zal intensief gaan samenwerken met het ministerie van VROM, om in 2010 100% duurzame inkoop bij het Rijk te helpen realiseren; FOSAG zal een gedragscode opstellen; voor Mitex en MODINT zijn arbeidsomstandigheden en milieu kernthema's; de NOvAA streeft naar het MVO-proof zijn van accountantskantoren én naar advisering van klanten over MVO. MVO Nederland gaat de brancheorganisaties helpen met het verwezenlijken van deze ambitieuze plannen.

Beweegredenen

Waarom dit partnerschap met MVO Nederland?

"Voor ondernemend Nederland wordt MVO steeds belangrijker, bijvoorbeeld door de eisen die de overheid en banken gaan stellen bij het gunnen van opdrachten of het verlenen van krediet", aldus NOvAA-woordvoerder Manon de Zwart. "De AA-accountant speelt als adviseur van de mkb-ondernemer een grote rol in de ondersteuning bij dit onderwerp. Daarnaast is maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de eigen praktijk belangrijk, bijvoorbeeld bij de voorbeeldfunctie naar klanten."

"Maatschappelijk verantwoord ondernemen duurt langer dan vandaag!", aldus Eveline de Kruif van Mitex. "Het gaat om structureel aandacht geven aan dit ook voor ondernemers belangrijke onderwerp. Daarvoor heb je strategische partners nodig; in de keten, zoals MODINT, en in de uitvoering. MVO Nederland is wat dat betreft onze ideale partner."

Jef Wintermans geeft namens MODINT als belangrijkste reden voor het partnerschap "het intern en extern breder uitdragen van wat MODINT al geruime tijd aan MVO doet."

"Onze doelsteling van hoogwaardig, veilig en milieukundig slopen sluit naadloos aan bij MVO", zegt Geert Beckers van BABEX. "Wij geloven in rentmeesterschap, en dat houdt in dat we de zaken beter achterlaten dan dat we ze aangetroffen hebben."

FOSAG onderkent het belang van MVO en is daar al langer mee bezig. Ton Lagerwey: "MVO Nederland heeft de kennis in huis om ons te ondersteunen in onze MVO-activiteiten. Daarnaast is de spilfunctie die deze organisatie vervult en het daarbij behorende netwerk ook een reden geweest voor het aangaan van dit partnerschap."

Het aantal brancheorganisaties dat deelneemt aan het brancheprogramma van MVO Nederland komt hiermee op 18. Onder andere Uneto-VNI (installateurs), Bouwend Nederland, Natuursteenbond ABN en Federatie NRK (rubber- en kunststoffenindustrie) werken al met MVO Nederland samen.

Over MVO Nederland

MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie die het bedrijfsleven stimuleert om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De focus ligt op het midden- en kleinbedrijf. Steeds meer bedrijven integreren maatschappelijk verantwoord ondernemen in hun bedrijfsvoering. Volgens MVO Nederland is MVO dan ook de nieuwe standaard voor het ondernemen in de 21e eeuw.


---

Noot voor de redactie (