Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 31 mei 2007

College legt Raad drie maatregelen voor om stadsvervoer te verbeteren

Een Boekelermeerlijn, vervanging van lijn 165 door De Hoef door lijn 22 te verleggen, en in de spits vaker een bus tussen station Alkmaar en Daalmeer vice versa. Dat zijn de drie maatregelen die het college van B&W de Alkmaarse gemeenteraad voorlegt om het stadsvervoer te verbeteren. Met dit raadsvoorstel, waarover de gemeenteraad op donderdag 7 juni een beslissing neemt, komt het college tegemoet aan de wens van de Raad om het Alkmaarse stadsvervoer op een hoger plan te tillen.

De gemeente Alkmaar heeft hoogwaardig openbaar stadsvervoer hoog in het vaandel. Goed busvervoer stelt mensen in staat te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Daarnaast levert openbaar vervoer een belangrijke bijdrage aan het bereikbaar houden van de stad. Daarom investeert de gemeente veel geld in stadsvervoer, op jaarbasis zo'n 1 miljoen euro. Dat verdient zich terug, zoals ook bleek uit de Klantenbarometer, een consumentenonderzoek waarvan onlangs de resultaten gepresenteerd werden. Hieruit kwam naar voren dat het Alkmaarse stadsvervoer het meest gewaardeerd wordt van alle Nederlandse stadsdiensten.

De laatste jaren zag de gemeente Alkmaar zich echter geconfronteerd met bezuinigingen op de rijksbijdrage voor het openbaar vervoer. Om dit tekort op te vangen, heeft de gemeente al in 2004 besloten zelf extra te investeren in het openbaar vervoer en daar bovenop een aantal bezuinigingsmaatregelen door te voeren. Ook voor 2007 was een bezuiniging nodig. Samen met Connexxion en consumentenorganisaties is bekeken waar de dienstregeling ruimte liet voor deze bezuinigingen. Die werd gevonden in een aantal verdichtingsritten (extra ritten naast de normale frequentie van een buslijn) en ritten waar weinig gebruik van werd gemaakt. In de dienstregeling van 2007 kwamen deze ritten te vervallen.

De commissie SOB vond dat de bezuinigingen leidde tot een te laag kwaliteitsniveau voor het openbaar vervoer. Daarop heeft de commissie in maart dit jaar verzocht op een rijtje te zetten wat de mogelijkheden en (financiële) consequenties zijn van het ongedaan maken van die bezuinigingen. Het college presenteerde de raadscommissie acht opties, waaruit de commissie drie maatregelen koos die naar haar oordeel een aanzienlijke verbetering van het openbaar vervoer in Alkmaar zouden betekenen. De investeringen voor deze maatregelen bedragen E 399.525,- over 1,5 jaar.

Het gaat om:


1. Vervanging van lijn 165 door De Hoef door lijn 22 te verleggen. Sinds lijn 165 gebruik maakt van de snelle busbaan van de Olympiaweg, rijdt er geen bus meer over de Hobbemalaan in De Hoef. Veel oudere bewoners van De Hoef hebben moeite met de loopafstanden naar andere lijnen. Ook is Egmond voor hen slechter bereikbaar geworden. Door lijn 22 om te laten rijden via Aert de Gelderlaan, Van Ostadelaan, Blanckenhofweg en Hobbemalaan, kan dit probleem gedeeltelijk worden opgelost.
2. Instellen van een 10-minutenfrequentie op lijn 22 tijdens de ochtend- en avondspits tussen Daalmeer en station Alkmaar vice versa. Deze maatregel vergroot de bereikbaarheid van de Daalmeer. Vooral reizigers die gebruik maken van de verbinding Daalmeer-binnenstad profiteert hiervan.
3. Instellen van een Boekelermeerlijn.
Nu verbindt lijn 163 eenmaal per uur het station met de Boekelermeer. Door toevoeging van een stadslijn die eveneens de Boekelermeer aandoet, komt er twee keer per uur een verbinding met de Boekelermeer.

Op dinsdag 7 juni aanstaande neemt de Raad een beslissing over het voorstel van het college. Als de gemeenteraad ermee instemt, gaat de gemeente met Connexxion in overleg om de maatregelen zo snel mogelijk in te voeren. De nieuwe dienstregeling zal dan op z'n laatst ingaan op 9 december 2007.