Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 7 juni 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGTL/2007-8176 2060715730 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de leden Van Hijum en Koopmans over de schutsluis in het Meppelerdiep.


1. Klopt het bericht dat u de realisatie van een schutsluis in het Meppelerdiep heroverweegt? (de Stentor, 14 mei 2007)


1. Nee. Het project bevindt zich op dit moment in de planstudiefase. De projectnota is nog niet afgerond. Dat betekent dat ik bezig ben met het onderzoeken van de verschillende mogelijke oplossingen. In tegenstelling tot wat er in de krant staat, heb ik dus nog geen enkel besluit genomen.


2. Wat is de aanleiding om dit project, dat qua voorbereiding al in een ver gevorderd stadium verkeert, thans opnieuw ter discussie te stellen?


2. Ik lees in allerlei krantenberichten dat ik toezeggingen van mijn voorgangers zou verbreken, maar dat is geenszins het geval. Conform de toezeggingen door mijn voorgangers ben ik nog bezig met het onderzoeken van de mogelijke oplossingen in de projectnota. Ik streef er naar deze projectnota de komende maanden af te ronden en begin 2008 een projectbesluit te nemen. Er is wel enige vertraging opgetreden in de oorspronkelijke planning om dit projectbesluit te nemen in 2007, maar alles is er op gericht om dit te compenseren in de uitvoering.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGTL/2007-8176

Voorwaarden voor een positief projectbesluit zijn dat de kosten van de oplossing maatschappelijk verantwoord zijn en dat de decentrale overheden een bijdrage leveren aan het verbeteren van eventuele knelpunten die onder hun verantwoordelijkheid vallen. De afronding van de projectnota richt zich vooral nog op deze beide punten, die ik hieronder nog kort toelicht.

Ik ben allereerst bezig met de optimalisatie van de (kosten van de) huidige onder- zochte alternatieven om te komen tot een maatschappelijk wenselijke oplossing tegen redelijke kosten. De kosten van de huidige varianten zijn namelijk aan de hoge kant. De infrastructurele oplossing die enige tijd terug vanuit het bedrijfsleven was aangeboden, bleek na grondige analyse niet te voldoen aan de veiligheids-eisen die het Rijk stelt aan een dergelijk kunstwerk en is niet meegenomen.

Naast het kostenplaatje wil ik ook zeker zijn dat het bedrijfsleven in Meppel en omgeving qua faciliteiten wel in staat is om de toekomstig verwachte groei over deze vaarweg te kunnen verwerken en dat er elders in de logistieke keten niet veel grotere knelpunten liggen die de groei van de bedrijven in Meppel belemmeren. Complementair aan mijn eigen MIT-investering verwacht ik voor dit project daarom dat ook de decentrale overheden een bijdrage leveren om de hele logistieke keten op deze corridor gezond te maken en te houden. Wat mij betreft gaat het dan in eerste instantie om een bijdrage in de instandhouding en ontwikkeling van de natte bedrijventerreinen en binnenhavens.


3. Deelt u de mening dat bestuurlijke afspraken met de regio over de realisatie van de schutsluis moeten worden nagekomen? Houdt u in dat kader vast aan de reservering in het MIT van 25-40 mln, afhankelijk van de gekozen variant?

3. Met het opnemen van dit project in de MIT-planstudietabel ben ik een inspanningsverplichting aangegaan om het door mij geconstateerde probleem op te lossen. Zoals ik hierboven al heb aangegeven zal er wel een oplossing moeten worden gekozen tegen redelijke kosten, die wordt aangevuld met goede complementaire afspraken met de regio. De reservering in het MIT wordt daarom gewoon gehandhaafd en begin 2008 zal ik een projectbesluit nemen.


4. Welke redenen zijn er om andere partijen zoals gemeenten, provincies en bedrijven, om een financiële bijdrage te willen vragen?

4. Zie mijn antwoord op vraag 2.
Ik wil zeker weten of de containerterminal en de andere belanghebbende bedrijven ook ruimte krijgen van de gemeente om te kunnen groeien. Afhankelijk van de gesprekken met het lokale bedrijfsleven en de regionale overheden zal moeten worden bezien welk commitment van regionale overheden nodig is om de logistieke keten te versterken. Dit kan een financiële bijdrage betekenen.


---

VenW/DGTL/2007-8176


5. Kunt u inzicht verschaffen in de meest actuele raming van de kosten en baten van de huidige varianten?

5. De projectnota is nog niet afgerond en ook de ramingen zijn nog niet volledig. Op dit moment wil ik geen onvolledige ramingen naar buiten brengen.


6. Deelt u de mening dat de realisatie van een schutsluis noodzakelijk is en blijft, met het oog op het groeiende vrachtverkeer van en naar Meppel? Wat gaat u doen om vertraging te voorkomen?

6. Zie mijn antwoord bij 2 en 3. De projectnota en discussie met de decentrale overheden worden zo spoedig mogelijk afgerond, zodat ik in 2008 een projectbesluit kan nemen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. J.C. Huizinga-Heringa


---