Ingezonden persbericht


SER-COMMISSIE ondersteunt herziening EUROPEES consumentenRECHT

8 juni 2007 - De Commissie voor Consumentenaangelegenheden (CCA) van de SER ondersteunt de herziening van acht Europese richtlijnen op het consumententerrein, het zogenoemde consumentenacquis. Met die herziening is een begin gemaakt met het verschijnen van een Groenboek van de Europese Commissie in februari dit jaar.

Minister Hirsch Ballin van Justitie en staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken hebben de CCA gevraagd hen hierover te adviseren. Zij willen het advies betrekken bij het opstellen van de kabinetsreactie op het Groenboek. In het bijzonder willen zij het oordeel van de CCA over een tiental concrete vragen. Omdat de CCA maar weinig tijd heeft gekregen voor een afgewogen oordeel over deze vragen, heeft zij zich op dit moment beperkt tot een interim-advies.

Uitgangspunten

De CCA gaat in haar interim-advies uit van de volgende uitgangspunten:
* behoud van een adequaat niveau van consumentenbescherming op nationaal en Europees niveau;
* vereenvoudiging van de regelgeving op consumententerrein en verlaging van de administratieve lasten;
* verdere uitbouw van de interne markt en vergroting van het vertrouwen van consumenten en ondernemers in de interne markt.

Keuze strategie

De CCA kiest qua strategie voor de zogenoemde gemengde benadering uit het Groenboek. Die benadering bestaat uit een horizontaal instrument met gemeenschappelijke aspecten van de acht richtlijnen in combinatie met sectorspecifieke voorschriften. Dat voorkomt de versnippering in de Europese consumentenregelgeving en komt de eenvoud van de Europese regelgeving ten goede. Het nog te ontwikkelen horizontale instrument zou volgens de CCA op alle consumentenovereenkomsten van toepassing moeten zijn.

Minimum- of totale harmonisatie?

Een belangrijke vraag is of de acht richtlijnen uit het consumentenacquis hun karakter van minimumharmonisatie moeten behouden (waarbij de lidstaten de vrijheid hebben om in eigen land meer consumentenbescherming te bieden), of dat moet worden overgestapt op totale harmonisatie (waarbij die vrijheid nagenoeg afwezig is). Binnen de CCA worden hierover verschillend gedacht. De onafhankelijke leden en de ondernemersleden hebben, ondanks de onzekerheid over de uitkomst van de evaluatie van de richtlijnen die momenteel plaatsvindt, in beginsel een voorkeur voor totale harmonisatie van de acht richtlijnen uit het consumentenacquis. De consumentenleden blijven daarentegen de voorkeur geven aan minimumharmonisatie en aan de regel dat het recht van het land van de consument van toepassing wordt verklaard.

Zelfregulering

Nederland heeft op het gebied van het consumentenrecht een traditie van zelfregulering, maar het Groenboek zegt hier niets over. De CCA ziet verschillende belemmeringen om op Europees niveau het instrument van zelfregulering te betrekken bij de uitvoering en de handhaving van de Europese wetgeving. Zo verschilt het karakter van het consumentenrecht in de lidstaten (soms publiek-, soms privaatrecht) en verschillen aard en omvang van de ondernemers- en consumentenorganisaties in de lidstaten. De CCA pleit ervoor dat Nederland zelfregulering telkens op de Brusselse agenda zet.

Vervolg

Het Groenboek over het consumentenacquis maakt onderdeel uit van het streven van de Europese Commissie naar een coherenter Europees verbintenissenrecht. Daarvoor wil de Europese Commissie onder meer een gemeenschappelijk referentiekader ontwikkelen. Het Groenboek stelt vooral systeemvragen: hoe willen we dat het stelsel van consumentenwetgeving op Europees niveau gestalte krijgt? De CCA wil in een latere fase, als er meer concrete voorstellen komen, ook haar opvattingen hierover geven.