Universiteit Maastricht


Promotie mw.drs. Mirella H.P. Kleijnen
In de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Titel: "Services Unplugged; Four empirical studies on consumer evaluations of mobile service innovations".
Promotores: prof.dr. J.C. de Ruyter; prof.dr. M. Wetzels. Vrijdag 8 juni 2007, 14.00 uur

In dit proefschrift is onderzocht welke factoren invloed hebben op de consumentenintenties om innovatieve mobiele diensten te gebruiken. Hoewel veronderstelde risico's (bijvoorbeeld financieel risico, het falen van de dienst, etc.) vaak naar voren werden geschoven, letten consumenten vooral op de mogelijke voordelen, zoals het tijdsgemak en de controle over het dienstverleningsproces. Ook speelt mee dat consumenten mobiele diensten vaak niet begrijpen en moeilijk in gebruik vinden. In onderzoek naar gebruik van innovaties wordt vaak gesproken over sociale druk door de omgeving van de consument. Echter, onze studies laten zien dat deze omgeving vaak eerder adviseert en kennis overdraagt. Mobiele sociale netwerken via SMS-contact spelen daarbij een belangrijke rol. Deze kennisoverdracht is van essentieel belang bij het bepalen of een consument een mobiele dienst wel of niet gaat gebruiken.

Sem de Maagt
Communicatie & Relatiebeheer
Universiteit Maastricht
Communicatie & Relatiebeheer
Bezoekadres: Bonnefantenstraat 2, Maastricht
Postadres: Postbus 616, 6200 MD Maastricht
Tel: +31 43 388 5243 Fax: +31 43 388 5225
e-mail: sem.demaagt@ssc.unimaas.nl website: www.unimaas.nl