RandstandRail


8-6-2007
Laatste nieuws juni 2007

Uitbreiding testbedrijf
De afgelopen week is het testbedrijf voor RandstadRail uitgebreid. Sinds 31 mei wordt getest op het trajectdeel Den Haag Centraal - Ternoot - Beatrixkwartier - Laan van Nieuw Oost Indië. Op maandag 4 juni is gestart met het testen van het trajectdeel Zoetermeer Centrum West - Oosterheem (Javalaan). Er is besloten om tot uitbreiding van het testbedrijf over te gaan na een positief advies van de onafhankelijk veiligheidsdeskundige (ISA) en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

Het testbedrijf bij Ternoot en het Beatrixkwartier maakt het mogelijk om de testritten die HTM uitvoert tussen Zoetermeer Centrum West en Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië verder de stad in te verlengen, waarbij het in- en uittakken bij de Beatrixlaan wordt getest. Bij het in- en uittakken worden de wissels van en naar de Beatrixlaan regelmatig omgelegd en kan het functioneren van deze bewegingen in de praktijk worden getoetst. Het biedt tevens de mogelijkheid om na een aantal goed verlopen testritten de frequentie van de ritten op te voeren. Dit was met de beperkte keermogelijkheden op station Laan van Nieuw Oost Indië niet mogelijk. De testritten verlopen tot nu toe voorspoedig.

Momenteel wordt RandstadRail dus getest op de trajecten Den Haag Centraal - Zoetermeer Oosterheem en Rotterdam Hofplein - Nootdorp.

Resultaten testbedrijf
De resultaten van het testbedrijf op het traject Nootdorp - Den Haag Centraal (testbedrijf sinds 15 maart) en Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië - Zoetermeer Centrum West (testbedrijf sinds 20 maart) zijn bemoedigend. Het aantal storingen is teruggelopen. Op dit moment is het niveau echter nog zodanig dat de uitvoering van het testbedrijf nog niet stabiel genoeg is om over te kunnen gaan tot een proefbedrijf. De termijn waarop de stabiliteit wel op het noodzakelijk niveau zal zijn is op dit moment niet aan te geven.

Zoetermeer
In het vorige laatste nieuws meldde wij u al dat het aantal plaatsen waar de ligging van de spoorstaven in het baanvak (scheluwte) niet volledig voldeed aan de normen is teruggebracht van tien naar drie. Het betreft een aantal locaties van het nieuwe deel van de Krakeling, waar zettingen in de onderlaag de ligging van de baan beïnvloeden. Voor de oplossing van deze drie resterende locaties worden momenteel de laatste technische details uitgewisseld met de IVW. De start van het testbedrijf vindt plaats zodra dat mogelijk is. Hieraan wordt in het hoogst mogelijke tempo gewerkt.