Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 8 juni 2007

Kleine tunnel moet toekomst luchthaven Deurne veilig stellen

Op initiatief van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de Vlaamse Regering - op basis van de resultaten van het plan-MER, de kostprijs en timing - beslist om alternatief 3 verder uit te werken. Alternatief 3 bestaat uit de Krijgsbaan als halfingegraven tunnel, een gelifte startbaan en RESA.

Concreet betekent dit dat de Krijgsbaan in een eerste fase halfingegraven omgelegd wordt richting fort 3. De RESA wordt aangelegd met een beperkte helling (binnen de geldende normen). Daardoor hoeft de tunnel op de Krijgsbaan minder diep ingegraven te worden. In een tweede fase wordt de startbaan gelift en de omgeleide Krijgsbaan voorzien van een dakplaat ter hoogte van de aanbevolen RESA. De geactualiseerde kostprijs van deze variant bedraagt 10,25 miljoen euro voor fase 1 en 5,75 miljoen euro voor fase 2, dus in totaal 16 miljoen euro. De kleine tunnel wordt nu mee opgenomen in de PPS-onderhandelingen. Dit PPS-project omvat naast de realisatie van de tunnel en ICAO-verplichtingen ook de realisatie van een bedrijventerrein en de exploitatie van de luchthaven.

Voor alternatief 3 zal nu een GRUP worden opgestart. De ontwikkeling van het bedrijventerrein wordt meegenomen in de GRUP voor de afbakening van het stedelijk gebied Antwerpen. De minister vindt het belangrijk dat bij de ontwikkeling van de bedrijventerreinen de mobiliteitseffecten in kaart worden gebracht. Gelijktijdig met de opmaak van de GRUP zal hij een studie laten uitvoeren om tergelijkertijd een oplossing te geven voor het mobiliteitsvraagstuk. Met deze beslissing wordt een volgende, belangrijke stap gezet in de realisatie van veiligheidsstroken en aldus een belangrijke stap in de toekomst van de luchthaven Antwerpen.

Veiligheidsmaatregelen luchthaven Antwerpen

Voorgeschiedenis certificaat

Met het oog op het verlenen van een certificaat waardoor internationale vluchten mogelijk zijn, werd de luchthaven van Antwerpen grondig geaudit door het Directoraat-generaal Luchtvaart. Deze audit wees op een achttal luchtvaarthindernissen die een veiligheidsrisico vormden. Intussen werden alle hindernissen, waaronder deze op FORT III, weggewerkt zodat de minister op 15 december 2006 het certificaat aan de directie van de luchthaven van Antwerpen heeft overhandigd.

Aanleg veiligheidszone

Een andere belangrijke veiligheidsvoorwaarde vormt de aanleg van verplichte veiligheidsstroken tegen 2009. De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO legt namelijk de verplichting op om aan weerszijden van de start- en landingsbaan een veiligheidszone te voorzien. De aanleg van deze veiligheidsstroken vereist belangrijke ingrepen ter hoogte van de Krijgsbaan.

Om de milieueffecten hiervan na te gaan, werd in opdracht van de Vlaamse Regering een plan-MER uitgewerkt.

Plan-MER

Het plan-MER onderzocht de milieueffecten van:

- de aanleg van een verplichte veiligheidszone (RESA) aan de kant van de Krijgsbaan, waarvoor drie varianten werden bekeken;

- de aanleg van een bedrijventerrein op het zuidoostelijk gedeelte van het luchthavendomein en de aansluiting op de Krijgsbaan;

- de toekomstige exploitatie van de luchthaven, die voorziet in een verdere uitbouw van de luchthaven als zakenluchthaven en een groei van het passagiersverkeer.

In aanloop naar het plan-MER vond in de periode mei-juni 2006 een openbaar onderzoek plaats. Na dit openbaar onderzoek werd definitief bepaald wat er moest worden bestudeerd. Deze afgeronde studie werd als ontwerp plan-MER ingediend bij de dienst MER van de Vlaamse overheid. Op vraag van de minister van Openbare Werken heeft de dienst MER dan in de loop van de maand februari het ontwerp plan-MER, met onder andere de mogelijke varianten voor de RESA, laten aftoetsen bij de betrokken steden en gemeenten, en een aantal instanties en milieuverenigingen die hebben deelgenomen aan de inspraakprocedure van juni 2006. Op basis van deze consultatie werd het ontwerp plan-MER verder verfijnd, waarna de dienst MER het plan-MER op 10 mei 2007 heeft goedgekeurd.

Krijgsbaan binnen het plan-MER

Een belangrijk onderdeel van het plan-MER vormt de aanleg van een RESA aan de beide uiteinden van de landingsbaan. De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO legt de verplichting op om tegen 2009 een veiligheidszone van 150 m aan te leggen voorbij elk baaneinde. In het plan-MER werd echter ook reeds rekening gehouden met de aanbeveling van ICAO om een veiligheidszone van 300 m te voorzien. Het is momenteel echter niet bepaald of en wanneer deze internationale aanbeveling eventueel zal worden omgezet in een verplichting. De varianten voor de aanleg van de RESA die in het plan-MER zijn onderzocht, zijn:

- de aanleg van een tunnel onder de Krijgsbaan,

- de omlegging van de Krijgsbaan doorheen het domein van het Fort III en

- de aanleg van een kortere omlegging, waarbij de weg in een eerste fase in een beperkte open uitgraving gelegd wordt.

Bovendien laat deze korte omlegging ruimte om in een 2de fase, wanneer de internationale regelgeving zou verplichten om een langere RESA aan te leggen, hieraan te voldoen door de RESA op te hogen. De drie varianten laten toe dat het wegverkeer vlot moet kunnen verlopen en er niet langer storende interactie is met het luchtverkeer.

De kostprijs van de alternatieven, met inbegrip van weginfrastructuur en de aankoop van gronden loopt daarbij sterk uiteen met geactualiseerde ramingen van 9,25 miljoen euro tot 33,4 miljoen euro:

- Alternatief 1: Intunneling van de Krijgsbaan. Hierbij wordt een tunnel gebouwd op het huidige tracé van de Krijgsbaan en loopt de RESA over deze tunnel. De geactualiseerde kostprijs van dit project bedraagt 33,4 miljoen euro.

- Alternatief 2: Omleiding van de Krijgsbaan rond de aanbevolen RESA. Hierbij wordt de Krijgsbaan omgeleid rond de aanbevolen RESA en door een deel van Fort 3. De geactualiseerde kostprijs van dit alternatief bedraagt 9,25 miljoen euro.

- Alternatief 3: Gelifte baan en RESA en Krijgsbaan als halfingegraven tunnel. In deze variant wordt de Krijgsbaan in een eerste fase halfingegraven omgelegd richting fort 3. De RESA wordt aangelegd met een beperkte helling (binnen de geldende normen). Daardoor hoeft de tunnel op de Krijgsbaan minder diep ingegraven te worden. In een tweede fase wordt de startbaan gelift en de omgeleide Krijgsbaan voorzien van een dakplaat ter hoogte van de aanbevolen RESA. De geactualiseerde kostprijs van deze variant bedraagt 10,25 mio euro voor fase 1 en 5,75 mio euro voor fase 2, dus in totaal 16 miljoen euro.

Conclusies plan-MER

De conclusies van het goedgekeurde plan-MER zijn, mits de nodige flankerende maatregelen: voor de aanleg van de RESA: de keuze blijft open voor dié alternatieven die niet door het domein van fort III lopen, met name alternatief 1 en 3. Voor de aanleg van de bedrijventerreinen: de negatieve milieueffecten zijn beperkt, daar waar de ruimtelijke effecten positief worden beoordeeld. Voorwaarde is wel dat een oplossing wordt gevonden voor het mobiliteitsvraagstuk. Om de geluidseffecten binnen de contouren van de huidige milieuvergunning te houden: beperkte aanpassingen van de vloot en/of het aantal vluchten uit het bestudeerde businessplan moeten gebeuren.

Dit goedgekeurde plan-MER vormde één van de belangrijke elementen om een beslissing voor de aanleg van een verplichte RESA mogelijk te maken. Daarnaast benadrukte de minister dat naast het plan-MER tevens de kostprijs, de timing en de financiering van het project belangrijke elementen waren om mee te nemen in de uiteindelijke beslissing.

De Vlaamse Regering heeft dan ook beslist om alternatief 3 te selecteren. Uit het plan-MER is gebleken dat alternatief 3 een volwaardig alternatief is mits een aantal milderende maatregelen. Ook wat de kostprijs betreft, scoort alternatief 3 duidelijk beter dan alternatief 1. "Deze beslissing is een belangrijke stap in de realisatie van veiligheidsstroken en aldus een belangrijke stap in de toekomst van de luchthaven Antwerpen. De kleine tunnel (alternatief 3) wordt nu mee opgenomen in de PPS-onderhandelingen. Ook zal er nu een GRUP worden opgestart, waarbij ook de ontwikkeling van het bedrijventerrein wordt meegenomen in de GRUP voor de afbakening van het stedelijke gebied Antwerpen", besluit minister Peeters.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Dhr. Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters
Tel: 02 552 66 00
GSM: 0477 38 23 37
Email: persdienst.peeters@vlaanderen.be