Ingezonden persbericht

Persbericht Tom Coronel 24 Uren Nurburgring

Klassezege Team Tom Coronel/Duncan Huisman in 24 uurs race Nurburgring

De 35ste editie van de ADAC 24 uurs race op de Duitse Nurburgring (220.000 bezoekers) gaat de boeken is als de race waar geen etmaal lang geracet werd. Het slechte weer en met name de dichte mist in de nacht, bepaalden dat de race voor meerdere uren gestaakt werd. Desondanks kende de Zakspeed Dodge Viper-equipe Duncan Huisman, Tom Coronel, Patrick Simon en Christophe Bouchut een perfecte race. In het algemeen klassement eindigden zij als tweede en pakten daarmee de overwinning in de SP8 klasse. De winst ging naar de Porsche-equipe Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tieman.

Alvorens aan dit avontuur te beginnen reed Tom Coronel al twee races met de door Zakspeed ingezette Dodge Viper met achtcilinder motor. "Daarvan eindigde er een met een tweede plaats en dat gaf direct veel vertrouwen voor deze race. Een race die volgens mij echt uniek in de wereld is. Er staan hier meer dan 200 auto's aan de start en ik heb dat nooit eerder meegemaakt. Nu is dit een extreem lang circuit dus kan het ook, maar er schuilt ook een groot gevaar in, want de onderlinge snelheidsverschillen zijn enorm." Coronel kwam in deze auto terecht na advies van Duncan Huisman aan de teamleiding. De beide andere rijders waren Patrick Simon en Viper-expert Christophe Bouchut.

Tom Coronel: "Wij zijn op donderdag aangekomen en op vrijdag hebben we de eerste meters met de auto gemaakt. Dat zag er allemaal goed uit en ik heb de kwalificatie gereden. We reden steeds in de topvijf en dat gaf aan dat wij er goed bij zaten". Duncan vult aan: "Die motor kwam redelijk laat uit Amerika dus het team had best nog wel wat werk met de montage. Nadat ik nog een ronde in de avondtraining had gereden kwam er nog wat werk bij toen ik besloot toch de sequentiële bak te vervangen door een normale uitvoering met een H-patroon. Gewoon omdat ik daar meer vertrouwen in had." Uiteindelijk stond de Dodge-equipe op de tweede startplaats op net iets meer dan een seconde van de polesitters in de Porsche 911 GT3 RSR.

Huisman nam de (door regen en hagel verlate) start voor zijn rekening en kwam op zich goed weg. "Maar tijdens die stint heb ik tijdens het schakelen het knopje van het ABS-systeem waarschijnlijk uitgezet. Daardoor belandde ik een keer in de grintbak, maar kon er weer uit en verder rijden." Voor de rest van het team een moment om de adem even in te houden. Coronel: "Duncan was goed weg en dan verwacht je niet dat je ineens in de grintbak staat. Maar hij ging sterk verder en bracht de auto op een tweede plaats binnen. Zelf heb ik het meest in het donker gereden. Lange stints van meerdere uren. Het weer was aanvankelijk erg goed, maar na drie uur 's nachts werd duidelijk waarom deze baan ook wel de hel wordt genoemd. De mist werd dikker en dikker en je zag echt geen hand voor ogen. Ik volgde de witte lijnen zo goed mogelijk, maar het risico dat je een langzamere deelnemer zou raken werd per ronde groter en het werd echt levensgevaarlijk. Zoiets heb ik nooit eerder in een race meegemaakt."

Desondanks wist Coronel de auto aan de pits te brengen,waarna Huisman het stuur overnam. "Dat was niet voor lang", vertelt hij. "Want kort daarna werd de race stilgelegd. Terecht, want de onderlinge snelheidsverschillen zijn onder heldere weersomstandigheden al groot en wanneer je dan zo weinig zicht hebt is het echt levensgevaarlijk. Om je een voorbeeld te geven, wij rijden op het rechte stuk tegen de 295 km/uur en voor andere auto's ligt dar veel lager. Een volledig terechte beslissing dus!"

Daarna lag de race meerdere uren stil om vervolgens herstart te worden. Coronel: "We hebben vrijwel de hele race op die tweede plaats gelegen. Alleen op het moment dat Bouchut een stop-and-go kreeg lagen we kort derde. De auto hield het voortreffelijk tot aan de finish en daarmee eindigden we als tweede algemeen en wonnen onze klasse. Een prachtig resultaat dus!"

Uitslag 35e ADAC Zurich 24 uurs race Nurburgring:
1. Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann (Porsche 911 GT3 RSR) 105 ronden in 16.52.44.411
2. Duncan Huisman, Tom Coronel, Patrick Simon en Christophe Bouchut (Zakspeed Dodge Viper GTS-R) 103 ronden in 16.54.05.455
3. Marc Basseng, Marc Hennerici, Dirk Adorf, Frank Stippler (Porsche GT3 RSR) 103 ronden in 17.00.11.861
4. Jurgen Alzen, Uwe Alzen, Christian Menzel en Chris Mamerow (Porsche Cayman) 100 ronden in 16.58.02.232
5. Claudia Hurtgen, Hans Joachim Stuck, Johannes Stuck en Richard Goransson (BMW Z4 M-Coupe) 99 ronden 17.01.01.151
6. Klaus Frers, Patrik Bernhardt, Pierre Koffer, Jorg Hardt (Porsche 997 RSR) 97 ronden in 16.55.37.836.