Ingezonden persbericht

Voor u ligt de bijdrage van dé lokale partij "Beter Bodegraven" met betrekking tot de Voorjaarsnota inhoudende zowel de 1e Tussentijdse rapportage 2007 als de Perspectiefnota 2008 t/m 2011 van de Gemeente Bodegraven. Onze uitgangspunten Openheid, Leefbaarheid en Zorgzaamheid vormen de grondslagen voor deze nota.

Wij zullen ook dit jaar weer op constructieve wijze én met een glimlach een bijdrage leveren aan de discussie binnen de Raad terzake van de vaststelling van de Begroting 2008 e.v. van de Gemeente Bodegraven.

Bodegraven, 11 juni 2007

De fractie van dé lokale partij "Beter Bodegraven"

Ans Westerhof
Arie Groenveld
Gert-Jan Rodenburg
Jaap Arens
Laura Leijendekkers
Piet de Rooij
Rob Schaafsma

Inleiding
Het college van B&W heeft sinds haar aantreden vorig jaar na de Gemeenteraadsverkiezingen haar tweede Voorjaarsnota, inhoudende zowel de 1e Tussentijdse rapportage 2007 als de Perspectiefnota 2008 t/m 2011, gepresenteerd. Wij constateren verheugd dat in toenemende mate de uitgangspunten van dé lokale partij "Beter Bodegraven" herkenbaar zijn in de plannen van dit college van B&W. In samenspraak met de inwoners, maatschappelijke organisaties zoals het Platform WMO en de ondernemers binnen Bodegraven wordt de fysieke- en sociale infrastructuur vormgegeven waarbij in toenemende mate aandacht wordt geschonken aan het laatste aspect. In onze optiek dienen vooral de beleidsvelden op het vlak van Welzijn in de breedste zin des woords meer dan voorheen aandacht te krijgen.

Wij zijn daarom bijvoorbeeld dankbaar dat dit college van B&W in een korte termijn al een uitstroom uit de Wet Werk en Bijstand (verder: BBW) heeft kunnen realiseren waardoor een aantal burgers weer volledig kan deelnemen aan ons maatschappelijk leven.

Verder constateren wij dat dit college van B&W een realistische visie heeft op de naaste toekomst. De financiële meerjarenbegroting noopt haar om de in het verleden ten toon gespreide ambities naar een meer realistisch gehalte en niveau bij te stellen. Onderzoek heeft in de vorige Raadsperiode reeds uitgewezen dat het bestuur "teveel hooi op haar vork nam." Dit college van B&W toont moed door nu eindelijk grenzen te stellen aan de gemeentelijke mogelijkheden. Alvorens nieuwe initiatieven te ondernemen worden bestaande projecten eerst afgerond.

De nieuwe weg ("Via Nova") die dit college van B&W is ingeslagen op basis van het Raads- en het Collegebeleidsprogramma, geeft de fractie van dé lokale partij "Beter Bodegraven" vertrouwen dat samen gewerkt wordt aan de sociale cohesie binnen onze gemeenschap.

1e Tussenrapportage 2007

Programma Economie en arbeid
Wij maken ons zorgen over de financiële positie van de gemeente. Van
's Rijkswege is bijvoorbeeld het budget aan ontvangsten WWB (Wet Werk en Bijstand) sterk gereduceerd met E 459.537,-.

Wij zijn tevreden dat daarentegen iets meer middelen ter beschikking gesteld zijn voor armoedebestrijding én de veiligheid voor kinderen.

Verder moet rekening gehouden worden met de financiële gevolgen op grond van de Gemeenschappelijke Regeling "De Sluis". Het vorige college van B&W heeft toezeggingen gedaan om te komen tot de voorgestane schuldsanering. Dientengevolge is geen ruimte aanwezig om te komen tot een andere financiële oplossing voor onze Gemeente.

Programma Jongeren en ontwikkeling
Een goede, modern geoutilleerde huisvesting van scholen vinden wij een must voor de ontwikkeling van onze kinderen binnen Bodegraven. Dat geldt ook voor de binnen onze grens gesitueerde locatie van het Antoniuscollege. Het gebouw is toe aan vervanging. Wij menen dat nog binnen deze Raadsperiode begonnen moet worden met de nieuwbouw. Mogelijk is de opbrengst van de vrijkomende gronden aan de W. de Zwijgerstraat aan te wenden voor de financiering van de nieuwbouw.

Programma Maatschappelijke ondersteuning
Dit jaar is een sterke stijging te constateren in het aantal aanvragen voor woningaanpassingen. Wij merken op dat dit college van B&W op grond van haar zorgplicht de aanvragers snel duidelijkheid heeft verschaft. Het zou voor ons onacceptabel zijn als hulpbehoevenden dergelijke voorzieningen vanwege de beperkte financiële ruimte van de zijde van de Gemeente zouden moeten ontberen. De noodzaak is hiermede aangetoond dat werk gemaakt moet worden met de realisering van méér levensloopbestendige woningen binnen onze gemeentegrens.

Programma Ruimtelijke ontwikkeling en milieu
De nieuwe Wet RO biedt de mogelijkheid om de kosten voortvloeiend uit de realisering van voorzieningen ten behoeve van het openbaar gebied af te wentelen op projectontwikkelaars. Tot op heden dienen deze kosten volledig gedragen te worden door de Gemeente ondanks de omstandigheid dat anderen daar baat bij hebben. Het voor de revitalisering van het bedrijventerrein Broekvelden / Groote Wetering I ontwikkelde Plan van Aanpak hanteert vooruitlopend op de nieuwe regeling reeds een verdeelsleutel van deze kosten over de verschillende participanten. Een goede zaak!

Kort geleden heeft een openbaar debat plaats gehad ten aanzien van het aspect "Duurzame Energie". Wij hebben dit debat als zeer positief ervaren. Wij menen dat de tijd rijp is om met daadkracht te gaan werken in onze gemeente om een bijdrage te leveren aan de doelstelling om zuiniger met energie om te gaan. In de meerjarenbegroting zijn daarvoor geen middelen gealloceerd. Aangezien wij van opvatting zijn dat sprake is van nieuw beleid achten wij het vragen van een extra financieel offer aan onze burgers naast de rioolrechten of afvalstoffenheffing acceptabel. Omdat het niet mogelijk is om als gemeente eigen inkomsten te verwerven naast de vastgestelde methoden vinden wij het gewenst om de vastgestelde afvalstoffenheffing voor het jaar 2008 met een aantal procenten (2 à 3 %) extra te verhogen teneinde in het volgend jaar "quick wins" te realiseren in de doelstelling om zodoende de burger bewust te maken om zuiniger om te gaan met energie. Deze opbrengsten uit deze heffing dient dientengevolge geoormerkt te worden voor dat specifieke doel.

Aan het college van B&W wordt gevraagd om de mogelijkheden na te gaan om de financiering van dit nieuwe beleid in de meerjarenbegroting vanaf 2009 op te nemen. Beleidsmatig kan in grote lijn aangesloten worden bij het in de ons omringende gemeenten voorhanden beleid. Wij zien graag dat andere partijen zoals de Milieuraad hierbij betrokken worden.

Programma Beheer openbare ruimte
Wij hanteren het uitgangspunt dat voordelen gegenereerd uit kostenbesparingen van afvalinzameling en -verwerking terug moeten vloeien naar de burgers. De afgelopen jaren worden daarentegen de voordelen in een Reserve Egalisatie Afvalstoffenheffing gedeponeerd teneinde toekomstige schommelingen in de tarifering enigszins op te kunnen vangen. Wij billijken dit beleid.

De taakstellende ombuiging van het beheer openbare ruimte voor zowel 2007 als 2008 staat nog overeind. Wij zien het debat aangaande de resultaten van de doorlichting van de bestaande beheerplannen tegemoet.

Programma Bestuur en veiligheid
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) heeft zijn intrede gedaan in onze Gemeente. Parkeeroverlast wordt daardoor weer aangepakt. Helaas is sprake van een trage besluitvorming op landelijk niveau voor wat betreft de Wet bestuurlijke Boeten. De BOA kan daardoor (nog) niet optimaal ingezet worden. Deze functionaris kan in onze optiek ook een positieve uitwerking hebben op de veiligheid voor onze burgers.

De Gemeenteraad van zowel Reeuwijk als Bodegraven heeft een gezamenlijke Raadsadviescommissie ingesteld. Deze heeft als taak als "klankbord" te dienen voor de Stuurgroep ReBo. Deze Stuurgroep voert het werkplan uit zoals dat is vastgesteld door beide Gemeenteraden. Dit plan dient operationeel gemaakt te worden teneinde de samenwerking - van onderop - gestalte te geven. Dit beleid is unaniem nogmaals vastgesteld bij de eerste zitting van die Raadsadviescommissie. Het aanstaande vertrek van één van de leden van die Stuurgroep is geen reden af te wijken van dit beleid. Wij houden vast aan het voeren van consistent beleid.

Paragraaf Lokale heffingen
Geen bijzonderheden te melden. Voor wat betreft het wegvallen van de maximering OZB, wachten wij de landelijke ontwikkelingen af.

Paragraaf Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is beperkt. Dit baart ons zorgen. Mochten tegenvallers zich voordoen dan zullen "harde maatregelen" in de sfeer van de ombuigingen zich kunnen voordoen. Mogelijkerwijs kan de aangekondigde financiële injectie in het Gemeentefonds van 1 miljard euro door de Rijksoverheid aangewend worden om de ontwikkeling van het weerstandsvermogen bij te stellen.

Paragraaf bedrijfsvoering
Wij zijn het ermee eens dat het college van B&W eerst kritisch beoordeelt of vacatures ingevuld moeten worden. Samenwerking met de ambtelijke dienst van de Gemeente Reeuwijk dan wel een temporisering in tijd van de uit te voeren werkzaamheden kan een oplossing bieden.

Aandacht aan de kwaliteitsverbetering van het personeel door scholing o.i.d. dient een continue proces te zijn.

De ontwikkelingen van de overbrugging van diverse vacatures baart ons zorgen. Wij wijzen het college van B&W op de taakstellende ombuiging die gerealiseerd moet worden. Wij zien haar rapportage hieromtrent tegemoet.

Perspectiefnota 2008 tot en met 2011

Uitgangspunt van "Beter Bodegraven" is dat de inkomsten en uitgaven in structurele zin in de (meerjaren-) begroting in evenwicht moeten zijn. Wij zijn van mening dat binnen vier jaren het meerjarenperspectief structureel financieel sluitend is.

Beheerplannen
Het college van B&W stelt voor om het beleid aangaande de IVOR+ systematiek bij te stellen. Wij kunnen ons daarin vinden. Wij menen dat in het verleden een verkeerde keuze is gemaakt. Door deze systematiek indertijd vast te stellen is een groot gedeelte van de beschikbare middelen binnen de begroting vastgezet. Bovendien is een omvangrijk deel van onze middelen aangewend voor de financiering van een beheerplan. Flexibiliteit in het maken van (politieke) keuzen is nadien niet meer in voldoende mate mogelijk gebleken. Ombuigingen gingen daarom altijd ten koste van de sociale infrastructuur.

De nieuw voorgestane aanpak biedt meer flexibiliteit. Middelen uit de IVOR + kunnen nu aangewend worden om de kosten te dragen voor reconstructie en rehabilitatie. Wij menen wel dat indien daartoe de mogelijkheid bestaat, deze "onttrekkingen" op een later moment weer rechtgetrokken worden vanuit bijvoorbeeld de opbrengsten uit grondexploitaties en/of uit de positieve Septembercirculaire(s).

Tarieven belastingen, tarieven rechten en overige tarieven
Akkoord.

Voor wat betreft de Hondenbelasting menen wij dat nu werk gemaakt moet worden om in het kader van de aanpak van de eenzaamheid de doelgroep minder draagkrachtige senioren in aanmerking te laten komen voor kwijtschelding van deze heffing.

Afvalstoffenheffing/rioolrechten/leges
Akkoord.

In het Raadsprogramma is opgenomen dat géén parkeerbelasting geheven gaat worden. In het kader van het zoeken naar oplossingen van de parkeerproblematiek binnen onze Gemeente én in relatie tot de ontwikkelingen die geschetst zijn bij de nieuwe wet RO waarbij kosten afgewenteld kunnen worden naar degene(n) die baat hebben bij de verbetering van de voorzieningen vragen wij aan de Raad om op voorstel van het college van B&W te komen tot een inhoudelijke discussie omtrent de (on-) mogelijkheid tot invoering van de parkeerbelasting.

Meer dan trendmatige mutaties ter zake van bestaand beleid
Het college van B&W stelt voor om het budget voor de Jumelage naar boven bij te stellen. Wij zijn het daar niet mee eens. De vorig jaar ingezette ombuiging op dit beleidsveld wordt daardoor teniet gedaan. Wij menen dat deze wijziging voor onze burgers een verkeerd signaal is. Bestuurlijk gezien is daartoe geen reden. Financiering van kosten door de Jumelage dienen op externe wijze gezocht te worden.

Voor de coördinatie van de wijkteams wordt een mutatie voorgesteld. Wij kunnen ons daarin vinden. Door de voorgestane wijziging wordt ambtelijke capaciteit vrijgespeeld en een betere communicatie en afstemming tussen de wijkteams enerzijds en met de gemeente anderzijds bewerkstelligd. Het zal een nieuwe impuls geven aan het vele vrijwilligerswerk in de verschillende wijken. De financiering daarvan mag niet ten koste gaan van het eigen (beperkte) budget van de diverse wijkteams.

Voor wat betreft de herinrichting van het Willemsplein wachten wij graag de voorstellen af van de zijde van het college van B&W.

De voorgestelde onttrekking aan het Fonds Welzijn ten behoeve van de aspecten: JeugdpreventieTeam, Project Boeten / samen oppakken van signalen en WMO Platform kunnen wij accorderen.

Wij zien graag de ontwikkelingen met betrekking tot een gewenste ombuiging in de kosten van het CVV tegemoet.

Actualisatie meerjarenperspectief 2008 t/m 2011
Wij kunnen ons in het beginsel vinden dat incidentele kosten op incidentele wijze worden gedekt.

De wijze van financiering zoals is voorgesteld door het college van B&W is akkoord. Wij merken wel op dat in onze optiek ter financiering van het meerjarenperspectief diverse vrije reserves zijn aangewend. Uitputting daarvan lijkt in zicht te komen. Des te meer reden om via goede onderlinge samenwerking als Raad en in haar relatie tot het College van B&W, in de voor ons liggende periode de bestuurstaken evenwichtig en constructief op te pakken en de 'nieuwe weg' levensloopbestendig te ontwikkelen en te houden.

---- --