Saxion Hogescholen
BR>

do 07 juni 2007

Succes voor Miniteams

Eind 2004 startte op een groot aantal basisscholen in de Stadsdriehoek het project Miniteams. Zij worden tijdens een feestelijke bijeenkomst op 11 juni op Saxion Hogescholen, Handelskade 75 in Deventer, in het zonnetje gezet. Tevens worden de evaluatiegegevens en aanbevelingen van het project op ludieke wijze overgedragen aan de voorzitter van het platform van het project, de heer drs. J.A. Diepenhorst, directeur van de Saxion-pabo.

Miniteam

Een miniteam bestaat uit een klassenassistent, onderwijsassistent en een pabostudent, die onder verantwoordelijkheid van een leerkracht een groep kinderen begeleiden.

Het project is door 34 schoolbesturen in samenwerking met ROC Aventus en de Pabo van Saxion Hogescholen vanuit het convenant IJssel - Veluwe gestart. Momenteel is een aantal basisscholen in de stedendriehoek verheugd dat in de afgelopen periode de werkdruk door het werken met deze miniteams is verminderd. Het blijkt dat door het creatief inzetten van een miniteam knelpunten in het onderwijs op effectieve wijze opgelost kunnen worden. Door bijvoorbeeld een miniteam wisselend in groepen te plaatsen, kan de leerkracht met de aantekening gymnastiek de gymnastieklessen van een groot aantal groepen verzorgen.

Miniteams vergroten het verantwoordelijkheidsgevoel van studenten waardoor de kloof tussen theorie en praktijk een stuk kleiner wordt. De leerkracht heeft geleerd dat hij een stapje terug kan doen en komt daardoor toe aan taken die anders blijven liggen. De kwaliteit van het leerproces gaat hierdoor omhoog. Ook het `leren van elkaar' krijgt een nieuwe dimensie of zoals een directeur het zegt: ` Ook de leerkrachten leren zich te pletter'.

Aanbevelingen

De begeleidingsgroep, bestaande uit Bart Perenboom, docent ROC, Inge Bakker, docent pabo, en Arjan Wierenga, directeur basisonderwijs, hebben een aantal aanbevelingen voor zowel beide opleidingen als voor de besturen geformuleerd. Met name op het gebied van facilitering en samenwerking tussen de drie organisaties valt nog veel winst te halen. Daarnaast is het van belang dat scholen goed voorbereid zijn op de komst van miniteams. In een aantal voorbereidende bijeenkomsten wordt hier aandacht aan besteed, evenals aan de rol van opleider in de school die een belangrijke spil wordt in het geheel.

Meer informatie is te lezen op www. Miniteams.nl en er is ook een dvd beschikbaar.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------