Waterschap Rivierenland

Met sluitingsprotocol bediening beweegbare waterkeringen Betuwelijn geregeld

Op maandag 11 juni ondertekenen de dijkgraven van de waterschappen Hollandse Delta, Rijn en IJssel en Rivierenland en de directeur Realisatie Betuweroute de sluitingsprotocollen van de beweegbare waterkeringen in de Sophiaspoortunnel en de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal. Beide tunnels zijn onderdeel van de Betuweroute. Met de ondertekening zijn de sluitingsprotocollen officieel van kracht. In de protocollen is onder andere opgenomen dat de waterschappen verantwoordelijk zijn voor de bediening van de beweegbare waterkeringen.

Het plaatsen van de beweegbare waterkeringen was nodig, om de veiligheid van de bewoners te kunnen blijven waarborgen. Tenslotte kruisen de tunnels op een aanzienlijke diepte belangrijke dijken aan weerszijden van de rivieren de Rietbaan en de Noord tussen Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam en het Pannerdensch Kanaal bij Groessen. Met het ondertekenen van de overeenkomsten zijn bovenstaande waterschappen verantwoordelijk voor de bediening van de beweegbare waterkeringen. Mocht er ooit rivierwater in de spoortunnel komen, dan sluiten stalen schuiven beide tunnelbuizen aan weerszijden hermetisch af. Omgekeerd geldt dat als één van de polders onder water komt te staan, de schuiven dan voorkomen dat het water via de tunnel in de andere polder stroomt. Als de schuiven niet automatisch kunnen sluiten dan kunnen medewerkers van het waterschap deze ook met de hand sluiten. Eén zo'n schuif is circa 8 meter hoog en 7 meter breed en weegt tientallen tonnen.

De ondergrondse route van de Sophiaspoortunnel

Met een lengte van ruim acht kilometer is de Sophiaspoortunnel het langste betonnen bouwwerk van de Betuweroute. Het hart van de Sophiaspoortunnel bestaat uit een ruim vier kilometer lange spoortunnel met twee afzonderlijk geboorde tunnelbuizen. De spoortunnel begint in de gemeente Zwijndrecht op het rangeerterrein Kijfhoek. De tunnel gaat vanaf hier eerst onder het reizigersspoor Dordrecht-Rotterdam door en passeert achtereenvolgens het grondgebied van de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam Papendrecht en Graafstroom.

De ondergrondse route van de Pannerdensch Kanaaltunnel

De Betuweroute kruist het Pannerdensch Kanaal tussen Bemmel en Zevenaar. De westelijke toerit ligt bij buurtschap Boerenhoek. Op een diepte van twintig meter kruist de tunnel het Pannerdensch Kanaal en de Kandiadam. Bij de Kandiadijk in Groessen komt het spoor bovengronds.