RET

Jaarverslag 2006: Veranderingen gaan verder

Maandag 11 juni

Het jaar 2006 is voor RET een enerverend en bijzonder overgangsjaar geweest. Een jaar waarin uiteindelijk mijlpalen zijn gerealiseerd, zoals de verzelfstandiging van het bedrijf, het bereiken van een eigen RET-CAO, een belangrijke efficiency-operatie en een omslag van de organisatie om goed voorbereid te zijn op de toekomst. De veranderingen hebben ook geleid tot de nodige onrust binnen het bedrijf, zoals werkonderbrekingen en een staking.


* download het jaarverslag

* erratum pagina 4 en 5

RET gaat vooruit

Na een aantal moeilijke jaren, realiseert RET in 2006 een positief bedrijfsresultaat van 6 miljoen. Door een grote efficiency-slag is RET daarmee voorzichtig uit de rode cijfers geklommen. Kosten zijn in 2006 structureel verlaagd met meer dan 30 miljoen per jaar. Waarbij de doelstelling voor 2007-2008 is, om nog 14 miljoen extra efficiency te realiseren. Zo is het aantal formatieplaatsen alleen in 2006 al met meer dan 250 verminderd naar 2745 (fte's, gemiddeld) Tegelijk is echter eind 2006 de nieuwe dienstregeling gestart die de klant aanzienlijk meer openbaar vervoer biedt. Na enkele jaren van daling van het aantal reizigers bleef dit aantal stabiel in 2006 en is de klanttevredenheid gestegen. De neergaande lijn lijkt gestopt. Voor het eerst sinds jaren kwam RET beter naar voren in de OV-klantenbarometer. Bus en tram staan zelfs in de Top 5 van de landelijk snelst stijgende tevredenheid van klanten. In 2006 is hard gewerkt aan innovatieve ontwikkelingen als het OV-Chipkaartproject, waarbij RET met de NS en Connexxion de voorlopers zijn. Ook zijn er nieuwe producten ontwikkeld als de BOB-bus en het Nachtnet. RET heeft in 2006 in onderhandeling met de Stadsregio Rotterdam de busconcessie tot 2009 verkregen en de overige concessies (tram, metro, RandstadRail) en contracten (Sociale Veiligheid en Onderhoud en Beheer Infrastructuur) tot 2017. Voor 80% van het bedrijf is hiermee de basis gelegd tot 2017.

Basis verbreden

Directeur Pedro Peters spreekt de verwachting uit dat RET, na een jaar van strijd, in goede samenwerking met de ondernemingsraad in 2007 zal werken aan verdere verbetering van haar core business (service aan de klant) en het realiseren "als zelfstandig bedrijf" van een normale winst. RET staat voor een kansrijke toekomst, waarin de klanten het bedrijf positief beoordelen. Een toekomst waarin RET verder vooruit zal gaan. Peters kijkt met bescheiden tevredenheid terug op het resultaat van 2006 en in het bijzonder met waardering voor het personeel dat in zo'n turbulent jaar deze prestaties heeft gerealiseerd.

---