Jaarverslag 2006: Veranderingen gaan verder
Maandag 11 juni
Het jaar 2006 is voor RET een enerverend en bijzonder overgangsjaar
geweest. Een jaar waarin uiteindelijk mijlpalen zijn gerealiseerd,
zoals de verzelfstandiging van het bedrijf, het bereiken van een eigen
RET-CAO, een belangrijke efficiency-operatie en een omslag van de
organisatie om goed voorbereid te zijn op de toekomst. De
veranderingen hebben ook geleid tot de nodige onrust binnen het
bedrijf, zoals werkonderbrekingen en een staking.
* download het jaarverslag
* erratum pagina 4 en 5
RET gaat vooruit
Na een aantal moeilijke jaren, realiseert RET in 2006 een positief
bedrijfsresultaat van 6 miljoen. Door een grote efficiency-slag is RET
daarmee voorzichtig uit de rode cijfers geklommen. Kosten zijn in 2006
structureel verlaagd met meer dan 30 miljoen per jaar. Waarbij de
doelstelling voor 2007-2008 is, om nog 14 miljoen extra efficiency te
realiseren. Zo is het aantal formatieplaatsen alleen in 2006 al met
meer dan 250 verminderd naar 2745 (fte's, gemiddeld) Tegelijk is
echter eind 2006 de nieuwe dienstregeling gestart die de klant
aanzienlijk meer openbaar vervoer biedt. Na enkele jaren van daling
van het aantal reizigers bleef dit aantal stabiel in 2006 en is de
klanttevredenheid gestegen. De neergaande lijn lijkt gestopt. Voor het
eerst sinds jaren kwam RET beter naar voren in de OV-klantenbarometer.
Bus en tram staan zelfs in de Top 5 van de landelijk snelst stijgende
tevredenheid van klanten. In 2006 is hard gewerkt aan innovatieve
ontwikkelingen als het OV-Chipkaartproject, waarbij RET met de NS en
Connexxion de voorlopers zijn. Ook zijn er nieuwe producten ontwikkeld
als de BOB-bus en het Nachtnet. RET heeft in 2006 in onderhandeling
met de Stadsregio Rotterdam de busconcessie tot 2009 verkregen en de
overige concessies (tram, metro, RandstadRail) en contracten (Sociale
Veiligheid en Onderhoud en Beheer Infrastructuur) tot 2017. Voor 80%
van het bedrijf is hiermee de basis gelegd tot 2017.
Basis verbreden
Directeur Pedro Peters spreekt de verwachting uit dat RET, na een jaar
van strijd, in goede samenwerking met de ondernemingsraad in 2007 zal
werken aan verdere verbetering van haar core business (service aan de
klant) en het realiseren "als zelfstandig bedrijf" van een normale
winst. RET staat voor een kansrijke toekomst, waarin de klanten het
bedrijf positief beoordelen. Een toekomst waarin RET verder vooruit
zal gaan. Peters kijkt met bescheiden tevredenheid terug op het
resultaat van 2006 en in het bijzonder met waardering voor het
personeel dat in zo'n turbulent jaar deze prestaties heeft
gerealiseerd.
---
RET