ICQ komt met communicatieplatform voor tv-omroepen


Weglekken opbrengsten mediabedrijven door gebrek aan web communities

AMSTERDAM, 20070611 -- ICQ, een pionier op het gebied van instant messaging, heeft vandaag de lancering bekendgemaakt van ICQ's nieuwe platform voor persoonlijke communicatie bestemd voor tv-omroepen, kabel- en satelliet tv-kanalen en IPTV-exploitanten. Deze nieuwe fusie van communicatie en amusement (communitainment) is gericht op omroepen die meer omzet willen halen uit tv-content en gelijktijdig een eigen loyale `gemeenschap' willen die hen een sterke online aanwezigheid geeft.

Omroepen hebben momenteel te maken met een gebrek aan loyaliteit en missen effectieve instrumenten om de kijkers naar hun eigen tv-programma's te trekken. De sterke en consistente migratie van jonge kijkers van de wereld van tv naar de pc wordt door ICQ als één van de oorzaken genoemd.

Volgens ICQ is de grootste oorzaak van de weglekkende opbrengsten van de mediabedrijven echter het gebrek aan interactieve gemeenschappen (web communities), inefficiënte content push mechanismen en het gebrek aan consistente online `merk aanwezigheid'. Daarnaast zoeken tv-bedrijven nog steeds naar relevante strategieën voor online en andere directe mogelijkheden om te adverteren zoals deze reeds worden aangeboden door onafhankelijke mediaplatformen; de tv-bedrijven lopen achter op deze ontwikkeling.

ICQ Active Viewing is het eerste communitainment-instrument speciaal ontworpen om tv-bedrijven in staat te stellen hun content, merken en diensten direct af te zetten bij grote groepen jongeren, op zowel de pc als de tv. Het gaat hier om video's, promotiemateriaal en trailers, amusement, nieuws, etc. Met dit nieuwe Active Viewing platform hoeft de kijker niet langer alleen voor het scherm zitten, maar wordt ook aangemoedigd tot sociaal netwerken in online gemeenschappen.

Door een samenwerking in drie lagen tussen ICQ, tv-bedrijven en IPTV-exploitanten, zal het nieuwe platform dienen als een sterk promotie- en contentplatform, een co-branded communicatiemiddel en als de jongste generatie van onafhankelijke platformen voor `instant messaging'.

De drie lagen van het nieuwe ICQ platform zijn:
· Een promotie- en contentplatform: directe toegang tot de persoonlijke communicatie van jongeren (PC, PDA, GSM, etc.) door middel van advertenties, waarschuwingsinstrumenten en het ICQ welkomscherm.

· Een communicatie-instrument in samenwerking met meerdere merken: een gepersonaliseerd Instant Messaging/Cross Platform Communication Center wat constante online aanwezigheid biedt met mogelijkheden voor interactieve opties, tevens een instrument om diensten en content te pushen.

· ICQ2TV - De nieuwe generatie onafhankelijke platformen voor Instant Messaging: laat gebruikers boodschappen versturen en ontvangen tussen pc's en een concreet, bestaand tv-kanaal of -programma. Active Viewing (optionele laag).

"Ons nieuwe partneraanbod brengt tv-bedrijven en -omroepen op gelijke hoogte in de nieuwe `Active Viewing' omgeving," zegt Ofer Oved, ICQ VP van Business and Sales "Met het ICQ communitainment-instrument kunnen zij het weglekken van omzet van de tv naar het internet minimaliseren en hun traditionele mediapubliek vasthouden, tegelijkertijd kunnen zij het aanbod van tv-content vergroten wat het verkeer op al hun communicatieplatformen stimuleert."

De eerste twee lagen van het ICQ partner model zijn reeds succesvol ingezet in Europa. ProSiebenSat1 Media AG, de grootste tv-reclameaanbieder in Duitsland en toonaangevende elektronische mediagroep, heeft een felbegeerde online gemeenschap veroverd en is in Duitsland één van de grootste online mediabedrijven geworden. ICQ heeft ProSieben de geholpen de positie te stimuleren tot nummer 8 van alle AGOF (Arbeitsgemeinschaft Online-Forschung) geregistreerde platformen met 6.57 miljoen unieke gebruikers en een bereik van 10.31 procent. Samen met de andere ProSiebenSat1 online activiteiten lukte het de groep om te stijgen naar de nummer 3 positie in de Duitse mediamarkt met een totaal van 13.9 miljoen unieke bezoekers en een bereik van 37.9 procent.

//Einde bericht

Over ICQ:
ICQ is een toonaangevende dienstverlener van instant messaging, met een omvangrijke mondiaal online communicatie gemeenschap. De robuuste instant messaging software, verbeterde communicatie eigenschappen en de dynamische gemeenschap van het bedrijf zijn gratis verkrijgbaar in 19 talen op www.icq.com. ICQ is in 1996 opgericht door het in Israël gevestigde bedrijf, Mirabilis, en is nu eigendom van AOL LLC.